La innovación tecnológica en la enseñanza universitariaanálisis de un caso de utilización de foro y chat
- Márquez García, Alfonso Miguel
- Garrido Álvarez, María Teresa
- Moreno Martos, María del Carmen
ISSN: 1695-288X
Any de publicació: 2006
Volum: 5
Número: 1
Pàgines: 31-57
Tipus: Article
Altres publicacions en: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa
Resum
European universities are advancing on a process of harmonization of the European Higher Education. The new university of the future transforms its mission from a knowledge transmitting perspective to a new university of learning and of the “know how” that requires new models of collaborative knowledge construction, supported by the growing usage of Information Technologies (IT). IT should be used more than just a complement to class teaching, but taking advantage of its potential to generate an added value in the teaching‐learning processes. Nevertheless, in many occasions the theoretical advantages overcome to the actual ones due to the lack of enough and appropriate technological resources and abilities of faculty and students. In this paper we present some of the technological resources and abilities of the students that are attending a subject that has been divided in two groups. One of them has used a forum and a chat room as technological tools for supporting the teaching‐learning process. The aim is to observe if we could find differences in the perceptions of these tools utility among the groups, according to its involvement in this experience.
Referències bibliogràfiques
- Barro, S. y Fernández, S. (2004). Las TIC en el sistema universitario español. CRUE (Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas). Accesible el día 30/03/06 en la dirección http://www.crue.org/pdf/Informe%20las%20TIC% 20en%20el%20SUE.pdf
- Cabero, J. (2002). Las TIC en la Universidad. Sevilla: MAD.
- Cabero, J. (2003). “Las nuevas tecnologías en la actividad universitaria”. Pixel-Bit, Revista de medios y educación. 20, 81-100.
- Declaración de la Sorbona (1998). Accesible el día 30/03/06 en la dirección http://www.aneca.es/modal_eval/docs/declaracion_sorbona.pdf
- Declaración de Bolonia (1999). Accesible el día 30/03/06 en http://www.aneca.es/modal_eval/docs/declaracion_bolonia.pdf
- Docampo, D. (2004). Convergencia europea y aprendizaje. Accesible el día 30/03/06 en http://www.gts.tsc.uvigo.es/Ëddocampo/XORNAIS/pais04.pdf
- Fernández, C. y Cebreiro, B. (2000). La universidad y las redes de comunicación: espacios para la colaboración en Europa. En C. Rosa (coord.). Innovación en la Universidad (pp. 293-304). Santiago de Compostela: Ediciones Nino.
- Gabinete de Teleformación de la UPM. (2002). Tele-Enseñanza en la Universidad Politécnica de Madrid. Asignaturas de Libre Configuración. UPM. Accesible el día 30/03/06 en http://www.gate.upm.es/evaluacion/documentos/informes evaluacion/informe_web.pdf
- Gonzalez-Tuñón, C. (2002). ¿Qué necesitas saber y ser capaz de hacer a fin de llegar a ser un e-Profesor?. 1º Congreso on-line del Observatorio para la Cibersociedad. Accesible el día 30/03/06 en http://cibersociedad.rediris.es/ congreso
- González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Universidad de Deusto. Accesible el día 30/03/06 en http://www.relint.deusto.es/TuningProject/line3.asp.
- Johnson, D. y Johnson, R. (1987). Learning together and alone. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
- Jorrín, I, Vega, G. y Gómez, E. (2004). El papel facilitador de las TIC en un proceso de aprendizaje colaborativo. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 3 (1), 251- 268. [http://www.unex.es/didactica/RELATEC/sumario_3_1.htm].
- Ovejero, A. (1990). El aprendizaje cooperativo: una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Barcelona: PPU.