Los conflictos bélicos y la formación en valores de ciudadanía democrática en las aulas. Estudio comparativo entre España y Francia

  1. Jaén Milla, Santiago 1
  1. 1 Universidad de Jaén (España)
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2022

Volume: 33

Issue: 3

Pages: 555-564

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.76305 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

The armed conflicts that took place during the 20th century marked a turning point in human history. The World War brought novelties regarding tactics, strategies and military armament, but also gave birth to an unknown power of destruction. Perhaps that is the reason why these conflicts are equally both interesting and fascinating. This text makes a comparison regarding how the study of armed conflicts is approached in compulsory education classrooms, in two neighboring countries, Spain and France. Collaboration between formal and non-formal education (Museums and Interpretation Centers) as a tool to generate knowledge about armed conflicts is also analyzed. Educational visits to museums, interpretation centers and war vestiges encourage not only reflection and critical thinking, but also curiosity and creativity, and allow the arousing of feelings such as empathy. And aboce all, this kind of formative activities contribute to the formation of fundamental democratic citizenship values, such as respect for human rights and the peaceful resolution of conflicts. A critical, informed and prepared citizenry is the best asset to stop any attempt to reverse the rights and freedoms that govern our democratic societies. The text is articulated around ideas such as the need to deal and think about the war in the classroom, communication and contact between formal and non-formal education (experiential learning) and public policies for the creation and protection of memory spaces. France is exemplified as a role model if we intend to overcome the scars of the Spanish Civil War, the conflict that has marked our recent past, which is still very present in our lives, even on the political agenda, and which should guide our future, always starting from the refusal to naturalize and accept speeches from the past.

Bibliographic References

  • Barreiro Mariño, M. (2017). La memoria histórica en España y su situación en el ámbito educativo: la necesidad de crear un museo memorial en España. Revista Historia Autónoma, 11, 261-278.
  • Cortina, A. (2004). Educar personas y ciudadanos democráticos. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 38, 29-45.
  • Cuesta, J. (2012). Les Lieux de mémoire de la guerra civile à la dictadura en Espagne, en Pénicaut, Enmanuel y Toscano, Gennaro, Lieux de mémoire, musées d’histoire. París: La Documentation Française.
  • Cuesta, R. (2015). La venganza de la memoria y las paradojas de la Historia. Salamanca: Lulu.com. http://www.nebraskaria.es/wp-content/uploads/2016/12/la_venganza_de_la_memoria_y_las_paradojas_de_la_historia.pdf
  • Delgado-Algarra, E. J. y Estepa-Giménez, J. (2017). Educación ciudadana y dimensiones de la memoria en la enseñanza de las Ciencias Sociales: investigación sobre las concepciones del profesorado de Educación Secundaria de Huelva y Provincia. Educación XX1, 20 (2), 259-278. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.19041
  • Díez Gutiérrez, E. J. (2014). La memoria histórica en los libros de texto escolares. Revista Complutense de Educación, 2, Vol. 25, 393-409. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/41613/42942
  • Díez Gutiérrez, E. J. (2020). La asignatura pendiente. La memoria histórica democrática en los libros de texto escolares. Plaza y Valdés.Escámez Sánchez, J. (2004). La Educación para la Promoción de los Derechos Humanos de la Tercera Generación. Encounters on Education, Vol. 5, 81-100.
  • Faraldo, J. Mª., Michonneau, S., Rodríguez-López, C. y Vela Cossío, F. (2019). Introducción. En S. Michonneau, C. Rodríguez-López y F. Vela Cossío (eds.) Paisajes de Guerra. Huellas, reconstrucción, patrimonio (1939 – años 2000). Madrid: Casa de Velázquez, 1-9.
  • Feliu Torruella, Mª y Hernández Cardona, F. X. (2011). 12 Ideas Clave. Enseñar y aprender historia. Graó.
  • Feliu Torruella, Mª y Hernández Cardona, F. X. (2013). Didáctica de la Guerra Civil española.
  • Galiana i Cano, V. (2018). La memoria democrática en las aulas de secundaria y bachillerato: balance de una experiencia didáctica. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 34, 3-18. DOI: https://doi.org/10.7203/dces.34.12048
  • González Ruibal, A. (2016). Volver a las trincheras. Una arqueología de la Guerra Civil Española. Alianza Editorial.
  • González Vázquez, D. (2016). La patrimonialización de la memoria histórica: entre el deber social y la estrategia turística. Apuntes sobre el caso catalán. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, Vol. 14, 5, 1267-1280. DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.085. Graó.
  • Hernández Sánchez, F. (2020). El estudio de la Historia del Presente en las aulas: un imperativo cívico. En P. López Pérez y Mª A. García Moreno (Coords.) Papeles de la memoria: aportaciones al estudio de la represión franquista. Gijón: Trea, 47-74.
  • Jaén Milla, S. (2020). La Guerra Civil en Andalucía. Análisis de los textos escolares para ESO y Bachillerato. En M. E. Cambil Hernández, F. de Oliveira, A. R. Fernández Paradas, G. Romero Sánchez y A. J. Rui (Coords.) Nuevas tendencias en investigación e innovación en didáctica de la historia, patrimonio cultural y memoria. Proyección educativa. Granada: Universidad de Granada. 730-742.
  • López Facal, R. (2011). Aprender de los conflictos. Íber, Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 69, 5-7.
  • Navajas Corral, O. y González Fraile, J. (2017). Turismo en espacios de conflicto. Análisis de la puesta en valor del patrimonio de la Guerra Civil Española en la Comunidad de Madrid. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 5 (1), 155-172.
  • Pagès, J. (1998). Introducción. Los valores y la didáctica de las Ciencias Sociales: retos para la formación de una conciencia democrática. Actas del IX Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 7-20.
  • Prats, J. (2011). Criterios para la elección del libro de texto de historia. Íber, Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 70, 7-13.
  • Puig Rovira, J.M. y Martín García, X. (2014). Para un curriculum de educación en valores. FOLIOS, segunda época, 41, 7-22.
  • Rodrigo, J. (2006). La Guerra Civil: “Memoria”, “olvido”, “recuperación” e “instrumentación”. Hispania Nova. Revista de Historia Contemporánea, 6. http://hispanianova.rediris.es/6/dossier/6d025.pdf
  • Santacana Mestre, J. (2010). ¿Un memorial para la paz en Teruel? Ebre, 38, 4, 257-265. https://www.raco.cat/index.php/Ebre/article/download/216336/287258/
  • Touriñán López, J. M. (2006). Educación en valores y experiencia axiológica: el sentido patrimonial de la educación. Revista Española de Pedagogía, 234, 227-248.
  • Valls, R. (2007). La guerra civil española y la dictadura franquista: las dificultades del tratamiento escolar de un tema potencialmente conflictivo. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 6, 61-73. https://www.redalyc.org/pdf/3241/324127626006.pdf564Jaén Milla, S. Rev. complut. educ. 33(3) 2022: 555-564