Competencia sociolingüística y necesidades formativas de los futuros maestros de Educación Primaria

  1. Pérez-Ferra, Miguel 1
  2. Quijano-López, Rocío 1
  3. Neira-Piñeiro, María del Rosario 2
  4. García-Martínez, Inmaculada 3
  1. 1 Universidad de Jaén
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    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  2. 2 Universidad de Oviedo
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    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

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  3. 3 Universidad de Granada
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    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE)

ISSN: 2636-2147 2636-2139

Año de publicación: 2022

Título del ejemplar: RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa

Volumen: 6

Número: 2

Páginas: 116-130

Tipo: Artículo

DOI: 10.32541/RECIE.2022.V6I2.PP116-130 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE)

Resumen

Sociolinguistic competence deals with the social dimension of language use, of vital importance for teaching. This work delves into sociolinguistic competence level of 380 students from the universities of Jaen, Granada and Oviedo (Spain), identifying the post-test impact of the online “Affective e-learning+” program. Data analysis was performed through a pre-post-test quasi-experimental study with a non-equivalent control group. A descriptive study was conducted, followed by inferential examination. Data were analyzed with the program SPSS v23. The results provided evidence of different levels of initial performance, showing in some cases significant deficiencies. The online program produced significant differences, with a “high” impact with regards to improvement in “registry use and adaptation to the context,” “talking slowly and vocalizing” and improvement in “use of non-verbal language.” It is concluded that there is the need to pay attention to the communicative competence of future teachers, noting the benefits of the program “Affective e-learning+”, designed to improve this competence.

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