From prima donna to teacher. Two female pioneers in singing education in the Nineteenth CenturyVirginia Boccabadati and Matilde Esteban

  1. Morales Villar, Maria del Coral 1
  2. Castillo Ferreira, Mercedes 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Géneros

ISSN: 2014-3613

Any de publicació: 2022

Títol de l'exemplar: GÉNEROS. MULTIDISCIPLINARY JOURNAL OF GENDER STUDIES. JUNE

Volum: 11

Número: 2

Pàgines: 100-123

Tipus: Article

DOI: 10.17583/GENEROS.9045 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Géneros

Resum

During the 19th-century, the teaching of singing became a career opportunity for the women who had worked in the lyrical stage. The core objective of this article is to reclaim the role of women in music education by studying two prime donnewho, after building a career as successful professional singers, became singing teachers and were pioneers in publishing their methods for female voice education. This research is based on the review and analysis of documentation, mostly historical. By looking at the biographies of the Italian singer, Virginia Boccabadati (1830-1922) and the Spanish singer, Matilde Esteban (1841-1915), we can discover the context in which their treatises were published and the image they offer of woman as a singer and as a student. By choosing women who were each other's contemporary, but from different countries, helps us to observe the obvious points related to gender determinants that their treatises had in common.

Referències bibliogràfiques

  • Aneddoti dellavitadi Virginia Boccabadati. (August 12, 1922).La Stampa, 56(190),4.
  • Asociación para la enseñanza de la mujer. (February18, 1898). El Día, 19(6.380),3.
  • Beghelli, M. (1995). I trattati di canto italiani dell’Ottocento (Tesi di Dottorato). Università degli Studi di Bologna.
  • Bennett, D. (2008). Understanding the Classical Music Profession: The Past, the Present and Strategies for the Future. London: Ashgate.
  • Bibliografia. (June 18, 1893).Gazzetta Musicale di Milano, 48(25), 421.
  • Biddlecombe, G. (2003). The Construction of a Cultural Icon: The Case of Jenny Lind. In P. Horton and B. Zon (Eds.), Nineteenth-century British Music Studies,vol. 3 (pp. 45-61). Aldershot: Ashgate.
  • Boccabadati, V. (1893). Osservazioni pratiche per lo studio del canto. Pesaro: Premiato stab. tipo-litografico Federici.
  • Cabos sueltos.(May 17, 1892). El telégrafo Español2(14), 224.
  • Casares Rodicio, E. (2006). Zarzuela. In E. Casares Rodicio (Coord.), Diccionario de la zarzuela. España e Hispanoamérica, vol. 2(p. 968). Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.
  • Casares Rodicio, E. (2006). Voz. InE. Casares Rodicio (Coord.), Diccionario de la zarzuela. España e Hispanoamérica, vol. 2 (p. 942). Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.
  • Clark, L. L. (2008). Women and Achievement in Nineteenth Century EuropeCambridge University Press.
  • Cortizo, M. E. (1999-2002). Zarzuela. Siglo XIX. In E. Casares Rodicio (Coord.), Diccionariode la Música Española e Hispanoamericana, vol. 10 (pp. 1145-1154). Madrid: Sociedad General de Autores y Editores y Fundación Autor.
  • Cotarelo y Mori, E. (1934). Historia de la zarzuela osea el Drama lírico en España, desde su origen a fines del siglo XIX(reprint, Madrid: ICCMU. Colección Retornos, 2004).
  • Cowgill, R and Poriss, H. (2012). The Arts of the Prima Donna in the Long Nineteenth Century. Oxford University Press.
  • Damoreau, L. C. (1849). Nouvelle Méthode de Chant al’usage des jeunes personnes. Paris: Heugel.
  • E. M. de V. (June 8, 1892). Libros presentados a esta redacción por autores o editores. La Ilustración Española y Americana, 21,357.
  • Esteban y Vicente, M. (1892). Nociones elementales de la teoría del canto. Salamanca: Esteban-Hermanos.
  • Garde Badillo, A. andGustems Carnicer, J. (2017). Métodos y tratados de iniciación al estudio del Violín en el siglo XIX. Revista electrónica de LEEME, 39, 55-73. DOI: https://doi.org/10.7203/LEEME.39.9903
  • Giornali e Riviste. (September 13,1922). La Stampa, 55, 217, 7.
  • Henson, K. (2015). Opera Acys: Singers and Performancein the Late Nineteenth Century. Cambridge University Press.
  • Hernández Romero, N.(2011). “Educación musical y proyección laboral de las mujeres en el siglo XIX: el Conservatorio de Música de Madrid”, TRANS-Revista Transcultural de Música, 15, 1-42.https://www.sibetrans.com/trans/articulo/350/educacion-musical-y-proyeccion-laboral-de-las-mujeres-en-el-siglo-xix-el-conservatorio-de-musica-de-madrid
  • Hernández Romero, N. (2016). La clase particular de música como opción profesional para las alumnas del Conservatorio de Madrid en el siglo XIX: Algunos apuntes. InM. Brescia y R. Marreco (Eds.), Actas III Encuentro Iberoamericano de Jóvenes Musicólogos(pp. 480-491).Tagus-Atlanticus Associaçao Cultural.
  • Lombard, L. (1897). The Art Melodius: observations of a musician. Philadelphia: T. Presser.
  • López-Navajas, A. (2021). Aprender con referentes femeninos: Un legado cultural para la igualdad. Madrid: Ediciones SM.
  • Marchesi, G. (1996). Canto e cantanti. Milan: Ricordi.
  • Miscelánea.(September 28, 1881).Crónica de la Música4(158), 6.
  • Morales Villar, M. C. (2008). Los tratados de canto en España durante el siglo XIX: Técnica vocal e interpretación de la música lírica(Tesis Doctoral). Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/2044
  • Morales Villar, M. C. (2019). “Alumnas, maestras y cantantes: La formación vocal de las mujeres en el siglo XIX en España”, Revista Electrónica de LEEME, 44, 102-116DOI:https://doi.org/10.7203/LEEME.44.15675
  • Pedrell, F. (1894). Diccionario Técnico de la Música. 2a ed. Barcelona: Isidro Torres Oriol.
  • Perelló, M. (1930). Nuestros conservatorios de música. Lo que son y lo que deberían ser.Barcelona: Martí y cía.
  • Poriss, H. (2009). Changing the Score: Arias, Prima Donnas and the Authority of Performance. Oxford University Press.
  • Poriss, H. (2015). “Divas and Divos”. In H. M. Greenwald (Ed.), The Oxford Handbook of Opera(pp.1-23).Oxford: Oxford University Press.DOI: 10.1093/oxfordhb/9780195335538.013.017
  • Putnam Emerson, I. (2005). Five centuries of women singers. Westport, Conn.: Praeger.
  • Ramos-López, P. (2006).Feminismo y música: Introducción Crítica. Madrid: Narcea.
  • Real Conservatorio de Música y Declamación. Adjudicación de los premios en los concursos públicos del preente año. (August 27, 1857). La España, 10(2.587), 2.
  • Rohr, D. (2001). The Careers of British Musicians 1750-1850: A Profession of Artisans. Cambridge University Press.
  • Roma. Teatro Argentina.(November 20, 1850). L’Italia Musicale,2(85), 339.
  • Rosselli, J. (1995). Singers of Italian Opera: the History of a Profession. Cambridge University Press.
  • Rutherford, S. (2006). The Prima Donna and Opera, 1815-1930. New York: Cambridge University Press.
  • Saldoni, B. (1868-1881). Diccionariobiográfico bibliográfico de efemérides de músicos españoles (vols. 1-4). Madrid: Imprenta Antonio Pérez Dubrull.
  • Šalinović, I. (2014). “Women writers of 19THCentury Britain”, Journal of Education Culture and Society, 1, 218-224.DOI: https://doi.org/10.15503/jecs20141.218.225
  • Sánchez de Andrés, L. (2011). “La actividad musical de los centros institucionistas destinados a la educación de la mujer (1869-1936)”, TRANS-Revista Transcultural de Música/Transcultural Music Review, 15, 1-29.https://www.sibetrans.com/trans/articulo/351/la-actividad-musical-de-los-centros-institucionistas-destinados-a-la-educacion-de-la-mujer-1869-1936
  • Sand. G. (1889). Consuelo, Translated from the French by Frank H. Potter. New York: Dodd, Mead & Company.
  • Solie, R. A. (2004). Music in Other Words: Victorian Conversations. University of California Press.
  • White, K. (2018). Female Singers on the French Stage, 1830-1848. Cambridge University Press.
  • Zicari. M. (2016). Verdi in Victorian London. London: Open Book Publishers.