La iteración fantasmal: "Mise en Abyme" y aparecidos en "El espinazo del diablo" (2001), de Guillermo del Toro

  1. Julio Ángel Olivares Merino 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico / Brumal. Research Journal on the Fantastic

ISSN: 2014-7910

Year of publication: 2022

Issue Title: Número especial (doble monográfico): Lo fantástico andino (siglos XX y XXI) y Manifestaciones del monstruo fantástico en la ficción contemporánea

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 193-213

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/BRUMAL.829 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

More publications in: Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico / Brumal. Research Journal on the Fantastic

Sustainable development goals

Abstract

A most epicentric and seminal motif in The Devil’s Backbone, representing an index of uncertainty, the ghost stands as the axis around which Guillermo del Toro builds up a complex maze of tentative definitions —suspended both in time and space—, a gallery of blurred suggestions, impossible images and echoes in permanent clash and constant semantization which sublimate the ghost as a literal and figurative element open to multiple interpretations.  Del Toro avoids the univocal sense of the phantasmagoric and offers a canvas in which synonyms and definitions of the spectral are multiplied —as a result of the recurrence and omnipresence of the ghost as well as the disparity of its representations—, laying emphasis on the possibility and need to therapeutically interpret and define everything that remains unresolved and latent.  

Bibliographic References

  • AGUILAR, Carlos (coord.) (2005): Cine fantástico y de terror español 1984-2004, Donostia Kultura, San Sebastián.
  • AGUIRRE ROJAS, Carlos (2005): La historia vista a contrapelo, in Bolívar Echevarría (comp.), La mirada del ángel en torno a las tesis sobre la historia de Walter Benjamín, Editorial Era, UNAM, Ciudad de México, pp. 125-142.
  • BARTHES, Roland (2001): La Torre Eiffel, Paidós, Barcelona.
  • BERGERO, Adriana (2010): Espectros, escalofríos y discursividad herida en El espinazo del diablo. El gótico como cuerpo-geografía cognitiva-emocional de quiebre. No todos los espectros permanecen abandonados, MLN, vol. 125, núm. 2, pp. 433-456. .
  • BESSIÈRE, Irène (2001): El relato fantástico: forma mixta de caso y adivinanza, in David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico, Arco/Libros, Madrid, pp. 83-106.
  • BLAIR, Alan (2001): Interview with Guillermo del Toro, Films in Review, available in [January 10, 2021]
  • BOTTON, Flora (1994): Los juegos fantásticos, UNAM, México.
  • BRINKS, Ellen (2004): Nobody's Children: Gothic Representation and Traumatic History in The Devil's Backbone, Journal of Advanced Composition, vol. 24, núm. 2, pp. 291-310.
  • BRUNO, Giuliana (2002): Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film, Verso, New York.
  • CAMPRA, Rosalba (2001): Lo fantástico: una isotopía de la transgresión, in David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico, Arco Libros, Madrid, pp. 153-192.
  • CARUTH, Cathy (1996): Unclaimed Experience. Trauma, Narrative, History, Johns Hopkins UP, Baltimore.
  • CASTRO, Rogelio (2012): Lo fantástico y lo siniestro en Guillermo del Toro, Universidad de Guanajuato, Guajanato.
  • CESERANI, Remo (1999): Lo fantástico, Visor, Madrid.
  • COHEN, Jeffrey Jerome (1996): Monster Culture (Seven Theses), in Jeffrey Jerome Cohen (ed.), Monster Theory: Reading Culture, University of Minnesota Press, London, Minneapolis.
  • CREED, Barbara (1993): The Monstruous Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis, Routledge, London.
  • DEL TORO, Guillermo (dir.) (2001): El espinazo del diablo, El Deseo, Canal+ España, Tequila Gang, España-México.
  • DERRIDÁ, Jacques (1994): Spectres of Marx, Routledge, London.
  • ENJUTO RANGEL, Cecilia (2009): La Guerra Civil española: entre fantasmas, faunos y hadas, Vanderbilt e-Journal of Luso-Hispanic Studies, available in , pp. 37-45 [11/10/2018]
  • FREIRE, Enrique y RUBIO, Frank (2009): Entrevista a Guillermo del Toro, Generación XXI (3 de junio), Sugerencia Editorial S.L.
  • FREUD, Sigmund (1976): Lo siniestro, López Crespo Editor, Buenos Aires.
  • GAVELA RAMOS, Yvonne (2011): El acto colectivo de recordar: historia y fantasía en El espíritu de la colmena y El laberinto del fauno, Bulletin of Hispanic Studies, núm. 88, pp. 179-196
  • GÓMEZ LÓPEZ-QUIÑONES, Antonio (2006): La guerra persistente. Memoria y utopía: representaciones contemporáneas de la Guerra Civil española, Iberoamericana-Vervuert, Madrid-Frankfurt.
  • GORDON, Avery F. (1997): Ghostly Matters: Haunting and the Sociological Imagination, University of Minnesota Press, Minneapolis y Londres.
  • HALBERSTAM, Judith (1995): Skin Shows: Gothic Horror and the Technology of Monsters, Duke University Press, Durham, N.C.
  • HANLEY, Jane (2007): The Walls Fall Down: Fantasy and Power in El laberinto del fauno, Studies in Hispanic Cinemas, vol. 4, núm. 1, pp. 35-45.
  • HARDCASTLE, Anne E. (2005): Ghosts of the Past and the Present: Hauntology and the Spanish Civil Civil War in Guillermo del Toro's The Devil's Backbone, Journal of the Fantastic in the Arts, vol. 15, núm. 2, pp. 119-131.
  • HERTZ, Neil (1979): Freud and Sandman, in Josué Harari (ed.), Textual Strategies: Perspectives in Poststructuralist Criticism, Cornell UP, Ithaca, pp. 296-321.
  • LABANYI, Jo (2007): Memory and Modernity in Democratic Spain: The Difficulty of Coming to Terms with the Spanish Civil War, Poetics Today, vol. 28, núm. 1, pp. 89-115.
  • LÁZARO-REBOLL, Antonio (2007): The Transnational Reception of El espinazo del diablo (Guillermo del Toro, 2001), Hispanic Research Journal, vol. 8, núm. 1, pp. 39-51.
  • MESSEGUER, Manuel Nicolás (2013): Criaturas de la guerra. Memorias traumáticas de la Guerra Civil en el cine español contemporáneo, Aletria, vol. 2, núm. 23, pp. 47-63.
  • MOREIRAS MENOR, Cristina (2002): Cultura herida: literatura y cine en la España democrática, Ediciones Libertarias, Madrid.
  • ORTIZ MALDONADO, Eduardo (2011): ¿Qué es un fantasma: el trauma histórico en El espinazo del diablo, Cuarto Propio: revista cultural, núm. 7, disponible en http://cuartopropio.upra.edu/vol7/Eduardo_Ortiz.pdf [29/01/2021]
  • PASTOR, Brígida M. (2011): La bella y la bestia en el cine laberíntico de Guillermo del Toro: El espinazo del diablo (2001) y El laberinto del fauno (2006), ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, núm. 748 (marzo-abril), pp. 391-400.
  • ROAS, David (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid.
  • ROSE, James (2009): Studying The Devil's Backbone, Auteur, Leighton Buzzard.
  • ROWAN-LEGG, Shelagh (2016): The Spanish Fantastic: Contemporary Filmmaking in Horror, Fantasy and Sci-fi, I.B. Tauris, London-New York. http://dx.doi.org/10.5040/9781350989269
  • RUIZ MARTÍNEZ, José Manuel (2015): Memoria de la Guerra Civil española y género fantástico en El espinazo del diablo y El laberinto del fauno de Guillermo del Toro, Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, núm. 23, pp. 461-472.
  • SANTAOLALLA, Isabel (2005): Los otros. Etnicidad y raza en el cine español contemporáneo, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoza.
  • SMITH, Paul Julian (2001): Ghost of the Civil Dead, Sight & Sound (December), pp. 38–39.
  • THOMAS, Sarah (2011): Ghostly Affinities: Child Subjectivity and Spectral Presences in El espíritu de la colmena and El espinazo del diablo, Hispanet Journal, núm. 4, available in [January 29, 2021]
  • TIERNY, Dolores (2014): Transnational Political Horror in Cronos (1993), El espinazo del diablo (2001), and El laberinto del fauno (2006), en Ann Davies, Deborah Shaw y Dolores Tierney (eds.), The transnational fantasies of Guillermo del Toro, Palgrave Macmillan, New York, pp. 161-182.
  • TODOROV, Tzvetan (1972): Introducción a la literatura fantástica, Tiempo Contemporáneo, Buenos Aires.
  • TRÍAS, Eugenio (2001): Lo bello y lo siniestro, Ariel, Barcelona.
  • WERSTCH, James V. (2002): Voices of Collective Remembering, Cambridge University Press, Cambridge.
  • WOLFREYS, Julian (2002): Victorian Hauntings: Spectrality, Gothic, the Uncanny and Literature, Palgrave, Basingstoke.