4xbullying. Diseño y aplicación de un cuestionario por alumnado de 4o de la eso

  1. Sánchez-Zafra, M.
  2. Cachón-Zagalaz, J.
  3. Sanabrias-Moreno, D.
  4. Zagalaz-Sánchez, M.L.
  5. Lara- Sánchez, A.J.
Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2022

Issue Title: Mayo-Agosto

Volume: 14

Issue: 2

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

Background: Study that arises as a consequence of the project SCIENCE-IES (UJA) directed by the Research Group HUM-653 and developed by a group of students of 4th year of Secondary Education of SAFA of Úbeda. The aim is to bring them closer to wrestling, a non-aggressive Olympic sport little known by students, as well as to initiate them into research on school violence (bullying). Objective: To introduce Secondary Education students to the methodology of qualitative research, designing and applying a questionnaire to measure school violence and the environment in which it occurs. Material and Method: Descriptive, cross-sectional study in which 185 students from the SAFA in Úbeda aged between 12 and 17 (ESO and Bachillerato) participated. The instrument used was the 4XBULLYING questionnaire, prepared ad-hoc by the group of students mentioned, with the help of the researchers who signed this manuscript. The questionnaire, with four dimensions (face-to-face and virtual aggressor, face-to-face and virtual victim), was disseminated through Google Forms among the students of the SAFA. Discussion and Conclusions: In general, it is observed that cases of face-to-face bullying are higher than those of virtual bullying, although it seems frequent that these situations of school bullying start with face-to-face demonstrations and later produce the bullying on the net. The aggressors that act face to face opt for the invention of nicknames over the physical one of their victims, while those that do it through the networks prefer to spread personal information without previous consent of the affected person. Finally, the participating students emphasize having acquired knowledge about wrestling and the development of an elementary research instrument such as the 4XBULLYING questionnaire.

Bibliographic References

  • Asociación Médica Mundial, AMM (1964). Declaración de Helsinki de la AMM-principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Helsinki: AMM. https://www.wma.net/es/policies- post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm- principios-eticos-para-las-investigaciones- medicas-en-seres-humanos/
  • Cachón-Zagalaz, J., Cuervo-Tuero, C., Zagalaz- Sánchez, M. L., & González-González de Mesa, C. (2015). Relación entre la práctica deportiva y las dimensiones del autoconcepto en función del género y la especialidad que cursan los estudiantes de los grados de magisterio. Journal of Sport and Health Research, 7(3), 257-266.
  • Cano-Echeverri, M. M. & Vargas-González, J. E. (2018). Actores del acoso escolar. Revista Médica de Risaralda, 24(1), 60-66. http://dx.doi.org/10.22517/25395203.14221
  • Castañeda-Vázquez, C., Moreno-Arrebola, R., González-Valero, G., & Viciana-Garófano, V. (2020). Posibles relaciones entre el bullying y la actividad física: una revisión sistemática. Journal of Sport and Health Research, 12(1), 94-111.
  • Castro, A. (2013). Formar para la convivencia. Internet y prevención del ciberbullying. Integra Educativa, 6(2), 49-70.
  • Cerezo, F. (2006). Violencia y victimización entre escolares. El bullying: estrategias de identificación y elementos para la intervención a través del Test Bull-S. K. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4(2), 333-352.
  • Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., González-Campos, G., & Zurita-Ortega, F. (2018). Victimización en la escuela, ocio digital e irritabilidad: análisis mediante ecuaciones estructurales. RELIEVE, 24(1), 1-12. https://doi.org/10.7203/relieve.24.1.12614
  • Chaves-Álvarez, A. L., Morales-Ramírez, M. E., & Villalobos-Cordero, M. (2020). Ciberbullying desde la perspectiva del estudiantado: Lo que vivimos, vemos y hacemos. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-29. http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.3
  • Cruz, G. (2020). Ciberacoso: cuando cada “clic” es una bofetada. Escritura Pública, 122, 20-23.
  • García, L. & Niño, S. (2018). Percepciones sobre convivencia escolar y bullying en una institución educativa de Bogotá. Cultura. Educación y Sociedad, 9(1), 45-58. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.0 3
  • García, L., Quintana-Orts, C., & Rey. L. (2020). Cibervictimización y satisfacción vital en adolescentes: la inteligencia emocional ocmo variable mediadora. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(1), 38-45. http://doi.org/10.21134/rpcna.2020.07.1.5
  • González-García, A. (2016). Factores de riesgo en el ciberacoso: revisión sistemática a partir del modelo del triple riesgo delictivo (TRD). Revista de Internet, Derecho y Política, (22), 73-92.
  • Instituto Nacional de Estadística (2019). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. https://www.ine.es/prensa/tich_2019.pdf
  • Kalliotis, P. (2000). Bullying as a Special Case of Aggression Proceduresfor Cross-Cultural Assessment. School Psychology International, 21, 47–64. http://dx.doi.org/10.1177/0143034300211004
  • López-Berlanga, M. & Sánchez-Romero, C. (2019). La interacción y convivencia digital de los estudiantes en las redes sociales. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 12(2), 114-130.
  • López-Gullón, J.M. & Martínez-Abellán, A. (2011). Evolución del reglamento oficial de luchas olímpicas y sus consecuencias sobre las capacidades condicionales y habilidades técnico- tácticas. Revista de Ciencias del Deporte, 7, 39- 44.
  • Mendoza, B. & Maldonado, V. (2017). Acoso escolar y habilidades sociales en alumnado de educación básica. CIENCIA ergo-sum, 24(2), 109-116.
  • Romero-Reignier, V., Prado-Gascó, V., & Soto- Rubio, A. (2016). La influencia del bullying en la autoestima de los adolescentes. Calidad de vida y salud, 9(1), 2-12.
  • Sidera, F., Rostan, C., Serrat, E., & Ortiz, R. (2019). Maestros y maestras ante situaciones de acoso y ciberacoso escolar. International Journal of Development and Educational Psychology, 1, 421-434.
  • Smith, P., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell. S., & Tippett, N. (2008). Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(4), 376-385. https://doi.org/10.1111/j.1469- 7610.2007.01846.x
  • Vergel, M., Martínez, J., & Zafra, S. L. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58(2), 197-208.