Utilización de las redes sociales sobre temas de salud en población universitaria de México

  1. Carlos David Santamaría Ochoa
  2. Daniel Catalán Matamoros
  3. José Merced Macías De León
Revista:
Revista Española de Comunicación en Salud

ISSN: 1989-9882 2444-6513

Ano de publicación: 2016

Volume: 7

Número: 1

Páxinas: 15-28

Tipo: Artigo

DOI: 10.20318/RECS.2016.3165 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Española de Comunicación en Salud

Resumo

Social networks have become one fast and efficient mean of communication and their use among the university students have grown in such way that for some it’s the main interaction channel with other people and groups, and to establish methods to acquire knowledge. This article has as objective to determine the importance and use of Facebook as tool of communication and healthcare learning by young students of Universidad Autónoma de Tamaulipas, Mexico. Questionnaires have been administered and focus groups have been used for interviews; through covert observation it has been found that even though university students use social networks and particularly Facebook on a daily basis, they don’t look for healthcare issues, sticking to the subjects they believe are more relevant to their development: sexuality, obesity and nutrition, leaving aside the knowledge on public healthcare subjects and preventive healthcare. The use of Facebook to learn about health is less frequent in this social group. Results show low interest in prevention subjects, and the need to establish strategies that help to decrease the cases of diseases that will impact the lives of many people.

Referencias bibliográficas

  • Aguirre, M. (2015). México, principales causas de mortalidad 1938-2014. Consultado el 20 de mayo de 2015 en: http://www.mexicomaxico.org/Voto/MortalidadCausas.htm
  • Baudrillard, J. (1991). La transparencia del Mal. Barcelona: Editorial Anagrama S. A.
  • Berganza, M., Ruiz, J. (2005). Investigar en comunicación. Madrid, Mc Graw Hill.
  • Caldevilla, D. (2009). Democracia 2.0: La política se introduce en las redes sociales. En: Pensar la Publicidad(pp. 31-38). Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
  • Caldevilla, D. (2010). Las Redes Sociales. Tipología, uso y consumo de las redes 2.0 en la sociedad digital actual. Documentación de las Ciencias de la Información, Norteamérica, 33, jul. 2010. Consultado el 21 de mayo de 2015 en: http://revistas.ucm.es/index.php/DCIN/article/view/DCIN1010110045A/18656.
  • Campos, F. (2013). La Investigación y gestión de las redes digitales, Cuadernos Artesanos de Comunicación. Revista Latina de Comunicación Social, 50, 108.
  • Castells, M. (2001). La Galaxia Internet. Barcelona: Plaza&Janes Editores.
  • Celaya, J. (2008). La empresa en la Web 2.0. Barcelona, Gestion 2000.
  • Eco, U. (2013). Dejando el hábito del teléfono celular. Recuperado el 26 de junio de 2015, de: http://www.elespectador.com/opinion/dejando-el-habito-del-telefono-celular-columna-440681
  • Ellison, N., & Boyd, D. (2013). Sociality through Social Network Sites. En W.H. Dutton (Ed.), The Oxford Handbook of Internet Studies. Oxford, Oxford University Press.
  • Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México, Mc Graw Hill.
  • Islas, O. (2015). Estudio del consumo de medios entre internautas mexicanos. Entretextos, 7, (19), pp. 1-16. Recuperado el 20 de mayo de 2015 de: http://entretextos.leon.uia.mx/num/19/PDF/ENT19-1.pdf
  • Lozano, J. (2007). Teoría e Investigación de la comunicación de masas. México, Pearson.
  • Monge Benito, S.y Olabarri Fernández, M. E. (2011). Los alumnos de la UPV/EHU frente a Tuenti y Facebook: usos y percepciones. Revista Latina de Comunicación Social, (66). La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, pp. 79-100. Recuperado el 16 de febrero de 2015, de http://www.revistalatinacs.org/11/art/925_UPV/04_Monge.html
  • Santamaría, C. (2011). La entrevista periodística, ¿Género o Herramienta?. Tesis de doctorado, Universidad de Santiago de Compostela, España. Consultado el 4 de mayo de 2015 de: http://hdl.handle.net/10347/3661
  • Wimmer, R. D., Dominick, J. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.
  • Zamora, M. (2006). Redes Sociales en Internet. Consultado en: http://www.maestrosdelweb.com/editorial/redessociales/, el 14 de mayo de 2015.