Paisaje y géneroapuntes teóricos y creencias del profesorado en formación inicial

  1. Antonia García Luque 1
  2. Alba de la Cruz Redondo 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Zeitschrift:
REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales

ISSN: 2531-0968

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: el paisaje y su didáctica

Nummer: 10

Seiten: 122-148

Art: Artikel

DOI: 10.17398/2531-0968.10.122 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales

Zusammenfassung

An educational research work is presented whose main objective is to carry out an analysis from a gender perspective of the conceptions and beliefs around the perception of the landscape presented by students in initial teacher training of the Primary Education degree of the University of Jaén and the University of Granada. After a theoretical approach to the feminist geography of gender, necessary to address this study, a contextualization of gender studies is carried out focused on the didactics of the landscape, reaching the conclusion that we are faced with an almost absolute absence of them. For the analysis of beliefs, a mixed methodology questionnaire has been developed, validated by a group of external experts, consisting of 34 questions, some dichotomous and others open, so that the analysis of its results has been carried out both from a quantitative as well as a qualitative point of view. In addition, the application of the two question modalities has allowed us to contrast the difference between their perception and their real knowledge on certain issues, as well as the influence that the different variables applied from intersectionality have on their conceptions. The results openly show the different impact that the different variables applied have on the beliefs of the students according to sex and the variable itself.

Bibliographische Referenzen

  • Bourdieu, P. (1997). A dominação masculina. Bertrand.
  • De Piero, P. (2020). Paisaje, diseño y género. Revista de Arquitectura, 25(38), 15-23. http://dx.doi.org/10.5354/0719-5427.2020.57050
  • Díaz Matarranz, J. J. (2012). El papel de la didáctica de la geografía en el desarrollo de la competencia social y ciudadana. Serie Geográfica, 18, 39-46.
  • Díez Gutiérrez, E. J. (2015). Códigos de masculinidad hegemónica en Educación. Revista Iberoamericana de Educación, 68, 79-98. https://doi.org/10.35362/rie680201
  • Díez, M. C. (2018). Paisajes culturales urbanos con perspectiva de género: revisión bibliográfica y repercusiones para la didáctica de las ciencias sociales. UNES, 4, 60-77.
  • Díez, M. C. y Fernández Valencia, A. (2021). Perspectiva de género en las aulas de Ciencias Sociales. Iber, Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia 103, 43-50.
  • Duncan, J. (1990). The city as text: the politics of landscape interpretation in the Kandyan kingdom. Cambridge University Press.
  • Escoriza, T. y Sanahuja, M. E. (2005). La prehistoria de la autoridad y la relación. Nuevas perspectivas de análisis para las sociedades del pasado. En M. Sánchez Romero (Ed.), Arqueología y Género (pp. 109-141). Universidad de Granada.
  • Felices, M. del M.; Martínez, R. y Martínez, R. (2018), Investigación e Innovación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y nuevas perspectivas. REIDICS, 3, 119-138. https://doi.org/10.17398/2531-0968.03.119
  • Fernández, M. V. y Casas, M. (2004). Renovando los contenidos escolares. Notas para abordar la relación sociedad-naturaleza desde la perspectiva de género. En M. Vera y D. Pérez (Eds), Formación de la ciudadanía: las TIC’s y los nuevos problemas (pp. 1-13). Asociación Universitaria de Didáctica de las Ciencias Sociales.
  • Fernández, M. V. y Guberman, D. (2015). Aportes del enfoque de género para una enseñanza inclusiva de la geografía escolar. Didáctica Geográfica, 16, 165-184.
  • García Ballesteros, A. (1982). El papel de la mujer en el desarrollo de la geografía. En A. Durán (Ed.), Liberación y utopía (pp. 119-141). Akal.
  • García Luque, A. y De la Cruz, A. (2018). El aprendizaje de la geografía desde una perspectiva de género. En E. Primaria en García, A. (Coord.), Contribución didáctica al aprendizaje de la Geografía (pp. 54-70). AGE-UAM.
  • García Luque, A; Romero, G. y Cambil, M. E. (2014). Lecturas de género en la interpretación de los espacios: una propuesta didáctica. En R. Martínez y E. M. Tonda-Monllor (Eds.), Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas para la educación geográfica (pp. 255-272). AGE-UCO.
  • García Ramón, M. D. (1989). Género, espacio y entorno: ¿hacia una renovación conceptual de la geografía? Una introducción. Documents d’analisi geográfica, 14, 7-13.
  • Garmendia, A.; Salvador, A.; Crespo, C. y Garmendia, L. (2005). Evaluación de impacto ambiental. Pearson/Prentice Hall.
  • Hidalgo, E.; Juliano, D.; Roset, M. y Caba, A. (2003). Repensar la enseñanza de la geografía y la historia: Una mirada desde el género. Octaedro.
  • Jardí, M. (2000). Paisaje: ¿Una síntesis geográfica? Revista de Geografía, 23(43), 43-60.
  • Karsten, L. y Meertens, D. (1989). La geografía del género: sobre visibilidad, identidad y relaciones de poder. Documents d’analisi geográfica, 19(20), 181-193.
  • Liceras, Á. (2013). El Paisaje: ciencia, cultura y sentimiento. GEU.
  • Liceras, Á. (2017). Patrimonio y paisaje. En E. Cambil y A. Tudela (Coords.) Educación y patrimonio cultural. Fundamentos, contextos y estrategias didácticas (pp. 119-134). Pirámide.
  • Nogué, J. y Albet, A. (2007). Cartografía de los cambios sociales y culturales. En J. Romero (Coord.), Geografía humana (pp. 173-217). Ariel.
  • Pena, R. (1997). La enseñanza de la geografía: perspectivas de futuro. Aportaciones para una didáctica del paisaje. Didáctica Geográfica, 2, 67-74.
  • Rose, G. (1990). Resources for teaching gender and geography. Journal of Geography in Higher Education, 14(2), 157-162. http://dx.doi.org/10.1080/03098269008709111
  • Rozendahl, Z. (2010). Space and female education in cultural geography. Revista Latinoamericana de Geografía y Género, 1(1), 6-120.
  • Ruddick, S. (1987). Review of Women and Geography Study Group of the IBG (1984) Geography and Gender: an Introduction du Feminist Geography. London, Hutchison, 160 p. Cahiers de géographie du Québec, 31(83), 309-310. https://doi.org/10.7202/021885ar
  • Rueda, C. (2006). Claves de identidad femenina en Jaén y su entorno: un itinerario didáctico. En M. J. Marrón, L. Sánchez y O. Jerez (Eds.), Cultura geográfica y educación ciudadana (pp.573-588). Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Rueda, C. (2008). Incorporar la transversalidad al currículum de Educación Secundaria: El agua en la vida de las mujeres. En M. J. Marrón, M. D. Rosado y C. Rueda (Eds.), Enseñar geografía: la cultura geográfica en la era de la globalización (pp. 345-362). AGE.
  • Rueda, C. (2014). Enseñar y aprender Geografía con una perspectiva de género. En. R. Martínez y E. M. Tonda-Monllor (Eds), Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas para la educación geográfica (pp. 193-220). AGE-UCO.
  • Rueda, C. y García Luque, A. (2016). Conocemos espacios y lugares con miradas de mujer. En R. Sebastiá-Alcaraz y E. M. Tonda-Monllor (Eds.), La investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía (pp. 419-432). Universidad de Alicante.
  • Sabaté, A. (1984a). La mujer en la investigación geográfica. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 4, 275-282.
  • Sabaté, Ana. (1984b). Mujer, geografía y feminismo. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 4, 37-53.
  • Souto, P. (2011). El concepto de paisaje. Significados y usos en la geografía contemporánea. En P. Souto (Coord.), Territorio, lugar, paisaje. Prácticas y conceptos básicos en geografía (pp. 129-183). Universidad de Buenos Aires.
  • Velásquez, C. y Meléndez, L. A. (2003). Los espacios públicos desde la perspectiva del género. Frónesis, 10(3), 74-104.