Abriendo armariosLa visión del alumnado sobre la diversidad afectivo sexual en las aulas.

  1. Elipe Muñoz, Paz 1
  2. Martos-Castro, M.
  1. 1 a:1:{s:5:"es_ES";s:20:"Universidad de Jaén";}
Journal:
RESED: Revista de estudios socioeducativos

ISSN: 2341-3255

Year of publication: 2022

Issue Title: Nuevos retos hacia la inclusión de la atención a las diversidades

Issue: 10

Pages: 119-136

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_ESTUD_SOCIOEDUCATIVOS.2022.I10.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RESED: Revista de estudios socioeducativos

Abstract

Affective-sexual, bodily and gender diversity is a reality that has only recently become explicitly visible in school contexts. Despite social progress in the recognition of this diversity, there is still some reticence regarding its consideration as an inherent part of human diversity. The aim of this study was to find out the perceptions of Andalusian adolescents and young people about affective-sexual diversity in classrooms. The sample consisted of 44 students, aged between 15 and 25 (M= 18.9, SD= 2.3), 25 cisgender-straight and 19 LGBTQ+ youth. A qualitative focus group design was used. The results show that, despite progress in terms of the visibility of gender diversity in the classroom, such diversity is still not integrated as part of everyday classroom life, with a heteronormative model persisting. In addition, the existence of various types of violence towards those who question this model was revealed. The results are discussed in relation to previous studies, highlighting the need to promote inclusive education that explicitly considers affective-sexual, bodily and gender diversity as a constitutive and enriching part of human groups.

Bibliographic References

  • Benítez, E. (Coord). (2016). Ciberbullying LGBT-fóbico. Nuevas formas de intolerancia. [Cyberbullying LGBT-phobic. New ways of intolerance]. Grupo de Educación de COGAM. https://tinyurl.com/mrvy4u5d
  • Borrillo, D. (2001). Homofobia. Bellaterra.
  • Butler, J. (2009). Lenguaje, poder e identidad. Síntesis.
  • Elipe, P., Espelage, D.L. & Del Rey, R. (2021). Homophobic Verbal and Bullying Victimization: Overlap and Emotional Impact. Sexuality Research and Social Policy. https://doi.org/10.1007/s13178-021-00613-7
  • Espelage, D. L. (2016). Sexual orientation and gender identity in schools: A call for more research in school psychology -No more excuses. Journal of School Psychology, 54, 5–8. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2015.11.002
  • Garaigordobil, M. & Larrain, E. (2020). Bullying and cyberbullying in LGBT adolescents: Prevalence and effects on mental health. Comunicar, 28(62), 77–87. https://doi.org/10.3916/c62-2020-07.
  • Gutiérrez, J., Sánchez, F., Fernández, T., Herrera, D., Martínez, F., San Abelardo, M.Y., Rubio, M., Gil, V., Santiago, A.M., Gómez, M.G., & Gómez, J. (2020). Informe sobre la evolución de los delitos de odio en España. Ministerio de interior. Gobierno de España. https://tinyurl.com/bdcuh56v
  • Hernández, C. (2008). Educación sexual para niños y niñas de 0 a 6 años. Narcea.
  • Infocop (2020, 5 de noviembre). El Experto Independiente de la ONU insta a prohibir globalmente las “terapias de conversión”. Infocop online, http://www.infocop.es/view_article.asp?id=15037.
  • Kosciw, J. G., Greytak, E. A., Zongrone, A. D., Clark, C. M., & Truong, N. L. (2018). The 2017 National School Climate Survey. Gay Lesbian and Straight Education Network (GLSEN). https://tinyurl.com/4fdev5py
  • Krueger, R. A. (1994). Focus groups: A practical guide for applied research. Sage Publications.
  • Ley 2/2014, de 8 de julio, integral para la no discriminación por motivos de identidad de género y reconocimiento de los derechos de las personas transexuales de Andalucía. Boletín Oficial del Estado, 193, Sec. I, de 9 de agosto de 2014, 63930-63943. https://tinyurl.com/2tw9jc9u
  • Ley 8/2017, de 28 de diciembre, para garantizar los derechos, la igualdad de trato y no discriminación de las personas LGTBI y sus familiares en Andalucía. Boletín Oficial del Estado, 33, Sec. I, de 6 de febrero de 2018, 13818-13847. https://tinyurl.com/ykc8hfhp
  • Llorent, V. J., Ortega-Ruiz, R., & Zych, I. (2016). Bullying and cyberbullying in minorities: Are they more vulnerable than the majority group? Frontiers in Psychology,7(October), 1–9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01507.
  • Muñoz-Justicia, J. & Sahagún-Padilla, M. A. (2011). Análisis cualitativo asistido por ordenador con ATLAS.ti. En C. Izquierdo y A. Perinat, A. (Eds.), Investigar en Psicología de la Educación. Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas (pp. 299-363). Universitat Autónoma de Barcelona.
  • Orden de 28 de abril de 2015, por la que se modifica la Orden de 20 de junio de 2011, por la que se adoptan medidas para la promoción de la convivencia en los centros docentes sostenidos con fondos públicos y se regula el derecho de las familias a participar en el proceso educativo de sus hijos e hijas. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 96, de 21 de mayo de 2015, 10-14. https://tinyurl.com/mpchcrau
  • Organización Mundial de la Salud (OMS) (2019). Clasificación internacional de enfermedades para estadísticas de mortalidad y morbilidad. Médica Panamericana.
  • Pichardo, J. I. & de Stéfano, M. (Eds.) (2015). Diversidad sexual y convivencia. Una oportunidad educativa. [Sexual diversity and school coexistence. An educational opportunity]. Universidad Complutense de Madrid.
  • Sánchez-Torrejón, B. & Mestre, Y. (2021). Ciberbulying homofóbico en Educación Primaria: hacia una escuela libre de homofobia. Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación, 23, 1-12.
  • Sánchez, B. & Rivera, C. (2021). Homofobia en la escuela: Psicología afirmativa gay en el contexto educativo. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology,1(2), 329-340. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n2.v1.2188.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
  • Toomey, R. B. & Russell, S.T. (2016). The role of sexual orientation in school-based victimization: a meta-analysis. Youth and Society, 48, 176-20. https://doi.org/10.1177/0044118X13483778.
  • Ullibarri, L. & Pita, S. (1999). Medidas de concordancia: el índice de Kappa. Cadernos de Atención Primaria, 6(4), 223-226.
  • World Association For Sexual Health (WAS) (26 Agosto, 1999). Derechos sexuales. Hong Kong: WAS https://tinyurl.com/4wb2uwur