Una mirada atenta. El trabajo con la imagen a partir de una aproximación a la obra de Chantal Akerman como performatividad

  1. Martínez Morales, María 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Zeitschrift:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: Images and sounds of urban geopolitics

Nummer: 24

Seiten: 417-437

Art: Artikel

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2022.VI24.13773 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Zusammenfassung

The work proposes to investigate everyday life to generate forms based on the image as a performative device. In this way, the text is articulated from the concept of image performativity from the creative process of Chantal Akerman, to recover the image-forming power and the importance it acquires in our lives, in the face of a reality anesthetized by the repetition of the pictures. Thus, the work is intended to answer these images from performativity to open possible imaginaries. For this, the text is organized according to an approximation to the work of the filmmaker Chantal Akerman. Working with the image through the autobiographical, everyday life and memory, experimenting with the elements offered by the artistic medium to create new relationships, annotations for an artistic investigation from performativity as an emergency.

Bibliographische Referenzen

  • Akerman, C. (2013). My Mother Laughs. Francia: Mercure de France.
  • Akerman, C. (2020). Una familia en Bruselas. Madrid: Editorial Tránsito.
  • Aznar, Y. (2015). Prácticas artísticas contemporáneas. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Aceres, S.A.
  • Bachelar, G. (1978). El agua y los sueños. Ensayo sobre la imaginación de la materia. México: Fondo de cultura económica.
  • Bergstrom, J. (1997), La femme a la caméra: intrevista di Jane Bergstrom a Babette Mangolte". En Il Cinema di Chantal Akerman, Adriano Apra y Bruno Di Marino (eds.). Roma: Editorial Dino Audino.
  • Berger, J. (2015). Para entender la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, S. A.
  • Berger, J. (2016). Modos de ver. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, S. A.
  • Borgdorff, H. (2005) El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam School of the Arts: Paises Bajos. https://es.scribd.com/document/279835961/BORGDORFF-El-Debate-Sobre-La-Investigacion-en-Las-Artes
  • Cuevas, E. (2010). La casa abierta. El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ocho y medio.
  • De Sousa, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Uruguay: Trilce.
  • Deleuze, G. (1987). ¿Qué es el acto de creación? Conferencia dada por Gilles Deleuze en la cátedra de los martes de la fundación FEMIS. https://www.youtube.com/watch?v=dXOzcexu7Ks
  • Fischer-Lichte, E. (2011). La estética de lo performativo. Madrid: Abada Editorial.
  • Garcés, M. (2013) Un mundo común. Barcelona: Bellaterra
  • Giorgio A. (2001) Notas sobre el gesto. En Medios sin fin. Notas sobre la política, Pre-textos. Valencia: Trafic
  • González, L.; Raich, Ll. (2020). Sobre la imagen poética. Correspondencia. Cantabria: Muga.
  • Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres. Feminismo y cine. Madrid: Ediciones Cátedra, S. A.
  • Maillard, C. (2021) La razón estética. Barcelona: Galaxia Gutenberg
  • Margulies, I. (1996). Nothing Happens. Durham. Carolina: Editorial Universidad Duke.
  • Mekas, J. (2013) En el camino, de cuando en cuando, vislumbré breves momentos de belleza. Comparative Cinema, 2013, Num. 3, https://raco.cat/index.php/Comparativecinema/article/view/271786 [View: 31-08-2021].
  • Moran, J. (2002) There´s No Place Like Home Video. Mineapolis: Editorial Universidad de Minnesota.
  • Odin, R. (2010). El cine doméstico en la institución familiar. En E. Cuevas Álvarez, La casa abierta. El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos (p. 39-60). Madrid: Ocho y Medio.
  • Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Argentina: Prometeo Libros.
  • Sánchez, S., Fernández, A. A. (2016). La intimidad como acto político. Sobre Grey Gardens y el cine autobiográfico de Chantal Akerman. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 22, (77-86).
  • Sontag, S. (2010). Ante el dolor de los demás. Barcelona: Penguin Random House, Grupo Editorial, S.A.U.
  • Sontag, S. (2011). Sobre la fotografía. Barcelona: Penguin Random House. Grupo Editorial, S.A.U.
  • Soto, A. (2020) La performatividad de las imágenes. Madrid: Ediciones Metales Pesados.
  • Toucedo, D. (2020). Solo nos queda el cuerpo. En Akerman, C. (Ed.) Una familia en Bruselas. (pp.74-81) Madrid: Editorial Tránsito.