Análisis de la calidad de vida en universitarios colombianos

  1. Arcila-Arango, JC
  2. Castro-Sánchez, M 2
  3. Zagalaz-Sánchez, ML 1
  4. Valdivia-Moral, P 2
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2021

Issue Title: Mayo-Agosto

Volume: 13

Issue: 2

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

In the present investigation, the objectives are to describe the levels of Quality of Life of Colombian university students and analyse the relationships between the sociodemographic variables (sex and age) studied and the levels of Quality of Life of Colombian university students. A total of 1641 university students of both sexes (61.2% of men and 38.8% of women), aged between 17 and 18 years (M = 17.60 years; SD =,49) participated in this research), analysing the dimensions of the quality of life of the KIDSCREEN-52 questionnaire based on the sociodemographic variables sex and age. The main results of this study are that the best valued dimensions of quality of life are the school environment, psychological well-being, the relationship with parents and family life, self- perception and social acceptance. The boys present superior values in the dimensions of quality of life, physical well-being, self-perception, Autonomy and Economic Resources. Finally, 17-year-old subjects have higher values in the dimensions of physical well-being and school environment.

Bibliographic References

  • Aymerich, M., Berra, S., Guillamón, I., Herdman, M., Alonso, J., Ravens-Sieberer, U. y Rajmil, L. (2005). Desarrollo de la versión en español del KIDSCREEN: uncuestionario de calidad de vida para la población infantil y adolescente. Gaceta Sanitaria, 19(2), 93-102.
  • Bautista-Rodríguez, L. M. (2017). La calidad de vida como concepto. Revista Ciencia y Cuidado, 14(1), 5-8.
  • Beck, J. E. (2008). A developmental perspective on functional somatic symptoms. Journal of Pediatric Psychology, 33(5), 547- 562.
  • Beranuy Fargues, M., Pérez-Sancho, C., Gutiérrez-Ortega, M., Pérez-Lorenzo, J. F., Baridon-Chauvie, D. y González-Cabrera, J. (2018). Calidad de Vida relacionada con la Salud y ciberbullying en una muestra de adolescentes.
  • Bisegger, C., Cloetta, B., Von Bisegger, U., Abel, T. y Ravens-Sieberer, U. (2005). Health-related quality of life: gender differences in childhood and adolescence. Sozial-und Präventivmedizin, 50(5), 281-291.
  • Blanco, M. G. (2018). Calidad de vida relacionada con la salud. Revista de Obstetricia y Ginecologia de Venezuela, 78(1), 1-12.
  • Cuenca, A. (2016). Desigualdad de oportunidades en Colombia: impacto del origen social sobre el desempeño académico y los ingresos de graduados universitarios. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(2), 69-93.
  • Dias, P. C., Bastos, A. S., Marzo, J. C. y del Castillo Rodríguez, J. A. G. (2016). Bienestar, calidad de vida y regulación afectiva en adolescentes portugueses. Atención primaria, 48(7), 432-439.
  • Duran, S. E., García, J. y Prieto, R. (2017). Influencia de la Calidad de Vida en el rendimiento del estudiante universitario. Calidad de vida, inclusión social y bienestar humano, 90, 1-14.
  • Friberg, P., Hagquist, C. y Osika, W. (2012). Self-perceived psychosomatic health in Swedish children, adolescents and young adults: an internet-based survey over time. BMJ open, 2(4), e000681.
  • Fuentes, R., Simón, M. J., Garrido, M., Serrano, M. D., Larrañaga, M. E. y Yubero, S. (2018). Síntomas psicosomáticos como expresión del deterioro de la calidad de vida relacionada con la salud en adolescentes. Atención Primaria, 50(8), 493-499.
  • Galárraga, R. V., Aguilà, S. L. y Rajmil, L. (2009). Género y salud percibida en la infancia y la adolescencia en España. Gaceta sanitaria, 23(5), 433-439.
  • García, L. M., Arizala, B. A. y García, F. J. (2018). El significado de las relaciones sociales como mecanismo para mejorar la salud y calidad de vida de las personas mayores, desde una perspectiva interdisciplinar. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 53(5), 268-273.
  • González, E., Martínez, V., Molina, T., Sepúlveda, R., Molina, R. y HidalgoRasmussen, C. (2016). Diferencias de género en la calidad de vida relacionada con la salud en adolescentes escolarizados chilenos. Revista médica de Chile, 144(3), 298-306.
  • González, J. I. G., González-Ulloa, C. L. y García, B. L. (2016). Coeficiente de inteligencia y actitudes sobre el aprendizaje en los estudiantes universitarios con estatus de reprobación. Revista de Investigación Educativa del Tecnológico de Monterrey, 7(13), 39-44.
  • Guedes, D. P., Astudillo, H. A., Morales, J. M., Vecino, J. C., Araujo, C. E. y PiresJúnior, R. (2017). Aptitud cardiorrespiratoria y calidad de vida relacionada con la salud de adolescentes latinoamericanos. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 10(2), 47-53.
  • Higuita-Gutiérrez, L. F. y Cardona-Arias, J. A. (2016). Calidad de vida de adolescentes escolarizados de Medellín-Colombia, 2014. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 34(2), 145-155.
  • Merino, J. F., Canut, M. T., Fernández, A. M., del Olmo, E. Z., Oller, O. V. y Sábado, J. T. (2017). Calidad de vida relacionada con la salud en escolares de educación primaria: estudio transversal. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria: RIdEC, 10(1), 23-30.
  • Piko, B. F. (2007). Self-perceived health among adolescents: the role of gender and psychosocial factors. European journal of pediatrics, 166(7), 701-708.
  • Ravens-Sieberer, U., Auquier, P., Erhart, M., Gosch, A., Rajmil, L., Bruil, J., …, y Kilroe, J. (2007). The KIDSCREEN-27 quality of life measure for children and adolescents: psychometric results from a cross-cultural survey in 13 European countries. Quality of Life Research, 16(8), 1347-1356. Doi: 10.1007/s11136-007-9240-2.
  • Rebato, E. y Muñoz-Cachón, M. J. (2016). Influencia del estatus socioeconómico (SES) sobre la variabilidad antropométrica en estudiantes universitarios del país Vasco (España). Revista argentina de antropología biológica, 18(1), 1-11.
  • Rivera Rojas, F., Ceballos Vásquez, P. y Vilchez Barboza, V. (2017). Calidad de Vida Relacionada con Salud y Riesgos Psicosociales: Conceptos relevantes para abordar desde la Enfermería. Index de Enfermería, 26(1-2), 58-61.
  • Robles-Espinoza, A. I., Rubio-Jurado, B., la Rosa-Galván, D., Vanessa, E., y NavaZavala, A. H. (2016). Generalidades y conceptos de calidad de vida en relación con los cuidados de salud. El residente, 11(3), 120-125.
  • Rochín Virués, D. M. (2019). Reflexiones de una vida dedicada a la docencia. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(1), 713-760.
  • Rodríguez-Gómez, M. (2014). Validez y confiabilidad de un instrumento de calidad de vida relacionado con la salud (Kidscreen52®)en niños y adolescentes escolarizados de la ciudad de Bucaramanga. Tesis doctoral: Universidad Industrial de Santander.
  • Ruiz Sánchez, J. y Cruz Rodríguez, M. (2017). Elementos para una crítica de las tendencias recientes de medición del desarrollo y la calidad de vida. Región y sociedad, 29(70), 301-321.
  • Serra-Sutton, V., Rajmil, L., Aymerich, M. y Estrada, M. D. (2004). Desigualtats de gènere en la percepció de la salut durant l'adolescència. Annals de Medicina, 87, 25-9.
  • Svavarsdottir, E. K. y Orlygsdottir, B. (2006). Health‐related quality of life in Icelandic school children. Scandinavian journal of caring sciences, 20(2), 209-215.