"Andar, narrar". Experiencias a/r/tográficas basadas en el paseo como propuesta de intervención en diferentes contextos.

  1. Martínez Morales, María
Aldizkaria:
Sophia

ISSN: 2346-0806 1794-8932

Argitalpen urtea: 2017

Alea: 13

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 122-131

Mota: Artikulua

DOI: 10.18634/SOPHIAJ.13V.1I.683 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Sophia

Laburpena

The present work intends to expose a series of a/r/tographic experiences related to the action of walking as an artistic, educational and research practice, simultaneously with the intention of putting into practice ways of doing that favor dynamics of relation with the environment as a social and exchange space. For this, I give an account of the route that leads me to expose the action of walking as artistic practice, intervention proposal and educational research at the same time. In this sense, I understand the action of walking from a critical position, artistic and pedagogical, and therefore political, with the intention of generating knowledge based on artistic processes; and to open this medium to new routes to be explored in formal and non-formal education. In this way, through the investigation very enriching intermediate spaces come up by linking both practices in a same action, from the relational and continuous movement proposed by the a/r/tography.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Agra-Pardiña Mª Jesús (2011). ” Espacios intermedios como lugares de encuentro”, L´activitat docent. Intervenció, innovación, investigación, 175-190, Girona, Documenta Universitaria.
  • Bellaterra.Duarte, Jakeline (2003). Ambientes de aprendizaje. Una aproximación conceptual. Estudios de Pedagogía
  • Bourriaud, Nicolás (2006). Estética Relacional, Adriana Hidalgo Ed., Buenos Aires 2006.
  • Careri, Francesco (2002): Walkscapes: el andar como práctica estética. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Deleuze, G. y Guatari, F. (1980) Introducción: Rizoma. Mil mesetas. Ed. Pre-textos, Valencia, España, 1997 [Francia, 1980]. [2] Ibíd., pág. 12. [3] Ibíd. Pág. 25.
  • Dewey, J. (2008) El arte como experiencia. Fondo de Cultura. Méjico. 1944.
  • Garcés, M. (ed.) (2010) Dar que pensar. Sobre la necesidad política de nuevos espacios de aprendizaje. In El combate del pensamiento. Barcelona: Espai en Blanc: Editions
  • Gergen, K.J., (comps. trads.: Estrada, A.; Diazgranados, S.), (2007). Constructivismo social: aportes para el debate y la práctica. Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Ciencias Sociales Geertz, C. (1997) El antropólogo como autor. Barcelona: Paidós. (1ª ed. 1988)
  • Heinich, N. (2003) La sociología del arte. Buenos Aires: Nueva Visión
  • Hernández (2014) Pedagogías Culturais: o processo de (se) constiruir em um campo qu vincula conhecimento, indagacao e ativismo. In R. Martins&I. Tourinho (Eds.), Pedagogías Culturais (pp. 329-356) Santa María, Brasil; Editora ufsm.
  • Irwin, R. L. (2004). A/r/tography: A metonymic métissage. In R. K. Irwin and A. de Irwin, R. & de Cosson, A. (eds.) (2004). A/r/tography: Rendering self through Arts Based living inquiry. Vancouver: Pacific Educational Press.
  • López-Peláez Casellas, M.P.(2016). "Cartografías Multisensoriales en educación. Una propuesta desde el aula de música". Reflexiones sobre investigación artística e investigación educativa basada en las artes. Montoro, M. I., y López-Peláez Casellas, M. P. 1st ed. Madrid: Síntesis, 2017, (106-107)
  • Moreno Montoro, M. I. Yanes, V. Tirado de la Chica, A. (2015) Re-estetizando Algunas propuestas para alcanzar la independencia en la Educación del Arte. InSEA Publications Porto: Portugal
  • Sánchez de Serdio, A. (2014) Pedagogías colectivas e investigación colaborativa en las prácticas culturales contemporáneas. En S. Alonso & Craciun (eds.) Colaboración. Formas de hacer colectivo. Montevideo: Departamento de Cultura de Montevideo (173-186)]
  • Torres De Eça, T. (2014) Del arte por el arte a las artes comprometidas con la comunidad: Paradigmas actuales entre educación y artes. Ponencia para el Congreso en Educación Artística 2015: Prospectivas. Centro Cultura de la Facultad de Artes. Universidad de Antioquia.
  • Zolberg, V. (2002) Sociología de las artes. Madrid: Fundación Autor (1º ed. 1990).