La escritura filosófica como método de conocimientoZambrano, Descartes y Bernhard

  1. Balza, Isabel
Revue:
Escritura e imagen

ISSN: 1885-5687

Année de publication: 2012

Número: 8

Pages: 193-208

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESIM.2012.V8.40528 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Escritura e imagen

Résumé

Being the starting point María Zambrano's analysis in La Confesión: Género Literario (1943), I will examine the different conception of the philosophical writing underlying two methodological strategies, namely: that represented by what Maria Zambrano called "confession" on the one hand, and that followed by the Cartesian method, on the other. First, I will study the status of the writing in the French philosopher's work and, secondly, I will focus on Thomas Bernhard's autobiography, an example of what Zambrano called confession. The status of the Discourse on the Method presents an ambiguous character, because although it seems to enroll in the confessional genre, in fact, it is playing another genre, that of the intellectual confession. In conclusion, it's about seeing what different writing strategies are adopted in each case and, therefore, the diverse subjective status posed by these two species of the autobiographical type.

Références bibliographiques

  • Benjamin, W., Imaginación y sociedad, Madrid, Taurus, 1993
  • Bernhard, T., El aliento, Barcelona, Anagrama, 1985
  • Bernhard, T., El frío, Barcelona, Anagrama, 1985
  • Bernhard, T., El origen, Barcelona, Anagrama, 1984
  • Bernhard, T., El origen, El sótano, El aliento, El frío, Un niño, Barcelona, Anagrama, 1984-1987
  • Bernhard, T., El sótano, Barcelona, Anagrama, 1984
  • Bernhard, T., Sí, Barcelona, Anagrama, 1981
  • Bollème, G., «L’ordre de l’écrit: Descartes», Parler d’écrire, Paris, Seuil, 1993
  • Deleuze, G., Proust y los signos, Barcelona, Anagrama, 1972
  • Descartes, R., «Carta a Mersenne», 20 de noviembre de 1629, en Œuvres philosophiques, I (1618-1637), édition de F.Alquié, París, Garnier, 1963, pp. 227-232.
  • Descartes, R., «Lettre a Chanut», 1 novembre 1646, en Œuvres philosophiques, III(1643-1650), édition de F. Alquié, Paris, Garnier, 1989, pp. 682-683.
  • Descartes, R., Discours de la méthode, en Œuvres philosophiques, I (1618-1637), édition de F.Alquié, París, Garnier, 1963.
  • Descartes, R., Méditations..., Œuvres philosophiques, II (1638-1642), édition de F. Alquié, Paris,Garnier, 1963
  • Descartes, R., Règles pour la direction de l’esprit, Paris, Vrin, 2003
  • Foucault, M., Tecnologías del yo, Barcelona, Paidós, Barcelona, 1990
  • Gómez Pin, V., Proust. El ocio y el mal, Barcelona, Montesinos, 1985
  • Ortega y Gasset, J., «Variaciones sobre la circumstantia», en Meditaciones del Quijote, Madrid, Alianza Editorial, 1987, p. 126.
  • Zambrano, M., «La inminente vuelta de los aedas», Diario 16 (l985), 30 de junio, Suplemento «Culturas», nº 12, p. 1.
  • Zambrano, M., «Prólogo a la 2ª edición», en El hombre y lo divino, México, F.C.E., 1973, pp. 11-12
  • Zambrano, M., La Confesión: Género Literario, Madrid, Mondadori, 1988
  • Zambrano, M., Para un saber sobre el alma, Madrid, Alianza Editorial, 1987