Olympism: Level of knowledge between different University Degrees in the Faculty of EducationDifferences by gender and University Degree

  1. J.M. DE MENA-RAMOS 1
  2. S. LÓPEZ GARCÍA
  3. A.D. AGRASO-LÓPEZ 1
  4. J.E. MORAL-GARCÍA 1
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

Revista:
Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

ISSN: 1988-5202

Año de publicación: 2019

Título del ejemplar: Proceedings of the International Seminar of Physical Education, Leisure and Health; Castelo Branco, Portugal. (2019)

Volumen: 14

Número: 4

Páginas: 1298-1301

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

Resumen

The objective of this research is to know the degree of knowledge of the university students of the Faculty of Education of the Pontifical University of Salamanca of the degrees of Teaching and Sciences of Physical Activity and Sport. An analysis was made on the variables gender and degree of studies that is being studied. To this end, the Molina questionnaire (2011) was administered with some update to a total of 426 university students. We can conclude that the level of knowledge is high except in the 5th and 9th items. There is greater knowledge in university men than in university women. In the grades whose curriculum includes more than one specific subject of physical education, the level of knowledge is also higher

Referencias bibliográficas

  • Cortés, D. F. G. (2013). Pierre de Coubertin y su idea pedagógica del deporte y el olimpismo. VIREF Revista de Educación Física, 1(1), 51-61.
  • Fernández-Truan, J. C. (2015). Antecedentes del valor educativo de la instauración de los Juegos Olímpicos Modernos.
  • García, J. L. J., Arcas, A. L., Morote, J. M., & Pato, A. S. (2018). Proyecto educativo Olimpízate: objetivos, metodología y actividades para enseñar Olimpismo en los centros de educación secundaria. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (33), 286-292. https://doi.org/10.15332/tg.mae.2018.00385
  • Goig, R. L., & Ferrando, M. G. (2016). Los Juegos Olímpicos como NOMS. El olimpismo en la sociedad deportivizada global. Revista Española de Sociología, 25(1).
  • Gutiérrez Sánchez, C. B., & Martínez Gorroño, M. E. (2015). Los Centros de Estudios Olímpicos como parte de la estructura de la Academia Olímpica Española: una iniciativa y alternativa para la renovación y actualización del Olimpismo dentro de las universidades españolas. Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte: Investigaciones y ensayos. https://doi.org/10.15366/citius2015.8.2.003
  • Martínez, B. J. S. A., Morote, J. M., & Mármol, A. G. (2015). Los contenidos educativos del Olimpismo en el currículum escolar: percepción de los estudiantes. Acciónmotriz, (15), 25-32.
  • Molina, J.M. (2011). Visión del olimpismo y sus repersusiones educativas entre universitarios de Magisterio de Educación Física, Grado de Educación Primaria y Grado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte de la Región de Murcia. Tesis Doctoral no publicada. https://doi.org/10.20868/upm.thesis.49175
  • Todt, N. (2007). Jogos Olimpicos da antiguidade. En K. Rubio; A. Reppold Filho; N. Todt & R. Mesquita (Orgs.), Ética e compromisso social nos estudos olímpicos (pp. 217-222). Porto Alegre: EDIPUCRS.
  • Tubino, M. (2017). O que é olimpismo. Brasiliense.