Evaluación del estudiante universitario hacia el desarrollo de iniciativas de enseñanza-aprendizaje mediadas por TIC

  1. Mª del Carmen Pegalajar Palomino 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revista:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Any de publicació: 2021

Número: 16

Pàgines: 41-54

Tipus: Article

DOI: 10.46661/IJERI.3111 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Resum

This research focuses on the assessment of the student for the development of teaching-learning initiatives mediated by ICT. Based on a mixed method design, we start with a quantitative methodology focused on the descriptive study on the attitudes, knowledge and academic use of ICT in students of the Degree in Early Childhood Education of the University of Jaén. The learning experience focuses on the design, development and publication of a mini-video as an instrument for the exhibition of one of the practical activities proposed in the subject "General Didactics in Early Childhood Education". For the qualitative study, it is proposed to hold discussion groups among members of the different work groups. The analysis of the narrative in the discussion groups has made it possible to verify how the realization of mini-videos reinforces the concept of group work, the acquisition of strategies for the organization and preparation of the oral presentation, as well as for the use of ICT, the time that favors the learning and assimilation of the contents. However, the students involved criticize deficiencies in the development of their communicative or technological skills, establishing the practice of training activities as proposals for improvement.

Referències bibliogràfiques

  • Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Berrío, C. y Rojas, H. (2014). La brecha digital universitaria: la apropiación de las TIC en estudiantes de educación superior en Bogotá (Colombia). Comunicar, 21(43). 133-142. https://doi.org/10.3916/C43-2014-13
  • Cabero, J. y Gutiérrez, J. (2015). La producción de materiales TIC como desarrollo de las competencias del estudiante universitario. Aula de Encuentro, 2(17), 5-32.
  • Cabezas, M., Casillas, S. y Pinto, A.M. (2014). Percepción de los alumnos de Educación Primaria de la Universidad de Salamanca sobre su competencia digital. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-14. http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2014.48.156
  • Chandra, V. y Fisher, D.L. (2009). Students´ perceptions of a blended web-based learning environment. Learning Environ Res, 12, 31-44.
  • Flick, U. (2009). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • García, I., Gros, B. y Escofet, A. (2012). La influencia del género en la cultura digital del estudiantado universitario. Athenea Digital, 12(3), 95-114.
  • Gisbert, M. y Esteve, F. (2016). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, 7, 48-59.
  • González, J., Espuny, C. y Gisbert, M. (2010). La evaluación cero de la competencia nuclear digital en los nuevos grados del EEES. @Tic. Revista D'innovació Educativa, 4, 13-20.
  • González, J., Lleixá, M. y Espuny, C. (2016). Las redes sociales y la Educación Superior: las actitudes de los estudiantes universitarios hacia el uso educativo de las redes sociales, de nuevo a examen. Education in the Knowledge Society, 17(2), 21-38. http://dx.doi.org/10.14201/eks20161722138
  • Grodecka, K., Pata, K. y Väljataga, T. (2008). Web 2.0 and education. En Grodecka, K., Wild, F. y Kieslinger, B. (Eds.). How to use social software in Higher Education (pp. 10-12). Cracovia: Wydawnictwo Naukowe Akapit.
  • Herrero, R.M. (2014). El papel de las TIC en el aula universitaria para la formación en competencias del alumnado. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 45, 173-188.
  • Knezek, G. y Christensen, R. (2008). International handbook of information technology in primary and secondary education: The importance of in-formation technology attitudes and competencies in primary and secondary education. Nueva York: Springer.
  • Krajka, J. y Kleban, M. (2014). E-training in practical teacher development–from local to global connections. International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning 4, 24(1), 96-106. https://doi.org/10.1504/IJCEELL.2014.059337
  • Maquilón, J., Mirete, A.B., García, F. y Hernández, F. (2013). Valoración de las TIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 537-554. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.151891
  • Marín, V. y Reche, E. (2012). Universidad 2.0: actitudes y aptitudes ante las TIC del alumnado de nuevo ingreso de la escuela universitaria de Magisterio de la UCO. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 40, 197-211. http://hdl.handle.net/11441/45691
  • Marzo, M., Esteban, L. y Gargallo, A. (2006). ¿Inciden las nuevas tecnologías en los resultados alcanzados por los alumnos? Un estudio exploratorio. Revista de Educación, 340, 695-711.
  • Mirete, A.B., García, F.A. y Hernández, F. (2015). Cuestionario para el estudio de la actitud, el conocimiento y el uso de TIC (ACUTIC) en Educación Superior. Estudio de fiabilidad y validez. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 83 (29.2), 75-89.
  • Morales, V.G. (2013). Desarrollo de competencias digitales en la educación básica. Apertura. Revista de innovación educativa, 5. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/367
  • Sánchez, C., García, F.A., Martínez, M. J. y Mirete, A.B. (2012). Aproximación a la valoración que el alumnado hace de recursos online utilizados para la docencia universitaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 40(1), 35-45.
  • Santamaría, M., San Martín, S. y López, B. (2014). Perfiles de alumnos según el uso deseado de las TIC por el profesor universitario. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 45, 37-50. http://hdl.handle.net/11441/46255
  • Suárez, J.M., Almerich, G., Gargallo, B. y Aliaga, F.M. (2013). Las competencias del profesorado en TIC: estructura básica. Educación XX1, 16(1), 39-62. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.16.1.716
  • Vázquez, A.I. (2013). Relación entre el enfoque de aprendizaje en el rendimiento académico universitario. Un estudio de Caso. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 42, 7-21. http://hdl.handle.net/11441/45703