Implicaciones de las tertulias pedagógicas dialógicas para una educación superior sostenible de calidad

  1. Pegalajar Palomino, Mª del Carmen 1
  2. Martínez Valdivia, Estefanía 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revue:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Année de publication: 2021

Volumen: 51

Número: 1

Pages: 175-209

Type: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V51I1.16002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Résumé

This research aims to analyze and understand the perception of the university student on the implementation of the methodological strategy based on Dialogical Pedagogical Gatherings (DPG). This leads to an improvement in the quality of Higher Education, consistent with goal 4 proposed in the 2030 agenda by the United Nations to achieve sustainable quality education. For this, a qualitative methodology has been used, from a phenomenological perspective. The instrument used has been the focus groups, as it is the most appropriate tool to deepen the opinions of the students about the subject of study. After the implementation of this methodological strategy in the subject “General Didactics” of the Degree in Early Childhood Education during the academic year 2019-2020, 9 groups of 10 people each have been developed. Subsequently, content analysis with the information collected in each of the groups has been proposed, obtaining very satisfactory results. Students conversations show that it is a methodology that favors the involvement and interest of the student in the teaching-learning process, stimulating reading, communication, social development, etc. Likewise, students are highly predisposed to consider this type of experience in their future professional activity, since it favors the comprehensive training of students for the Early Childhood Education stage.

Références bibliographiques

  • Adams, A., Brock, R., Gordon, K., Grohs, J., & Kirk, G. (2014). Service, dialogue, and reflection as foundational elements in a living learning community. Journal of Student Affairs Research and Practice, 15(3), 179-188.
  • Aguilar, C. (2017). La tertulia pedagógica dialógica en el Practicum de la formación inicial de maestras y maestros. Revista Iberoamericana de Educación, 73(2), 9-22.
  • Aguilera. A., Mendoza, M., Racionero, S., & Soler, M. (2010). El papel de la Universidad en Comunidades de Aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67(24), 45-56.
  • Almanza, E., García, M. L., & Jiménez, Y. (2019). El desarrollo y evaluación de la competencia discursiva del estudiante universitario: estrategia de capacitación para los docentes. Transformación 15(3), 342-353.
  • Asamblea General de las Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf
  • Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Hipatia Editorial.
  • Aubert, A. (2011). Moving beyond social exclusion through dialogue. International Studies in Sociology of Education 21(1), 63–75. https://doi.org/10.1080/09620214.2011.543854
  • Aznar, P., & Ull, M. A. (2013). La responsabilidad por un mundo sostenible. Propuestas educativas a padres y profesores. Editorial Desclee de Brouwer.
  • Baek, W., & Cho, J. (2015). Challenging the Sustainability of an Education System of Evaluation and Labor Market Outcomes. Sustainability 7(12), 16060-16075. https://doi.org/10.3390/su71215808
  • Caride, J. A. (2017). Educación social, derechos humanos y sostenibilidad en el desarrollo comunitario. Teoría de la Educación, 29, 245-272. https://dx.doi.org/10.14201/teoredu2017291245272
  • Chocarro, E. (2013). Las tertulias dialógicas, un recurso didáctico en la formación de docentes. Historia y Comunicación Social, 18, 219-229. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44238
  • Cohrssen, C., Niklas, F., & Tayler, C. (2016). “Is that what we do?’ Using a conversation-analytic approach to highlight the contribution of dialogic reading strategies to educator-child interactions during storybook reading in two early childhood settings. Journal of Early Childhood Literacy 16(3), 361-382. https://doi.org/10.1177/1468798415592008
  • Confederación de Federaciones y Asociaciones Culturales y Educativas por la Educación Democrática de Personas Adultas. (2012). Manual de Tertulia Literaria Dialógica. Ministerio de Cultura.
  • De la Rosa, D., Giménez, P., & De la Calle, C. (2019). Educación para el desarrollo sostenible: El papel de la Universidad en la Agenda 2030. Transformación y diseño de entornos de aprendizaje. Revista Prisma Social, 25, 179-202.
  • Duran, D. (2017). Learning-by-teaching. Evidence and implications as a pedagogical mechanism. Innovations in Education and Teaching International, 54(5), 476-484. https://doi.org/10.1080/14703297.2016.1156011
  • Esteves, Z. I., Chávez, M., & Baque, L. M. (2020). Métodos efectivos de enseñanza en la Educación Superior. Publicaciones, 50(2), 59–71. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i2.13943
  • Fernández, S., Garvín, R., & González, V. (2012). Tertulias Pedagógicas Dialógicas: Con el libro en la mano. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(4), 113-118.
  • Flecha, R. (2014). Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo (7º Ed.). Paidós.
  • Flecha, R. (2015). Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe. Springer.
  • Gabaldón D., Obiol, S., Beltran, J., & Benedito, A. (2016). Tertulias dialógicas en el Grado de magisterio. Congreso Nacional de Innovación Educativa y De docencia en Red. Universitat Politécnica de València. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2016.2016.4377
  • Gento, S., & González, R. (2014). Axiological Basis for a Curriculum Design in Educational Institutions of Quality: A View FMalarom Spain. En N. Brook (Ed.), Qualities of Education in a Globalised World (pp. 131-148). Sense Publishers.
  • González, R., & Medina, A. (2017). El desarrollo Profesional de los docentes de Educación Infantil. En A. Medina, A. De la Herrán, & M. C. Domínguez (Coords.), Nuevas Perspectivas de la Formación de Profesores (pp. 23-58). UNED.
  • González-Sanmamed, M., Sangrà, A., Souto, A., & Estévez, I. (2018). Ecologías de aprendizaje en la Era Digital: desafíos para la Educación Superior. Publicaciones, 48(1), 11-38. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7329
  • Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.
  • Hosein, A., & Rao, N. (2017). Students’ reflective essays as insights into student centred-pedagogies within the undergraduate research methods curriculum. Teaching in Higher Education 22(1), 109-125. https://doi.org/10.1080/13562517.2016.1221804
  • Jensen, K., & Bennett, L. (2016). Enhancing teaching and learning through dialogue: a student and staff partnership model. International Journal for Academic Development 21(1), 41-53.
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: an introduction to its methodology (4rd ed.). Sage.
  • Land, C. (2018). Examples of critical coaching: An analysis of conversation between cooperating and preservice teachers. Journal of Teacher Education, 59(5), 493-507. https://doi.org/10.1177/0022487118761347
  • Laorden, C., & Foncillas, M. (2019). Tertulias Dialógicas y adquisición de competencias: percepción de estudiantes del Grado de Educación Social. Aula De Encuentro 21(1), 40-59. https://doi.org/10.17561/ae.v21i1.3
  • Malagón, J. D., & González, I. (2018). Evaluación del impacto de las tertulias literarias dialógicas en comunidades de aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado 22(4), 111-132. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8400
  • Marsh, S., Waniganayake, M., & De Nobile, J. (2016). Leading with intent: cultivating community conversation to create shared understanding. School Effectiveness and School Improvement, 27(4), 580-593. https://doi.org/10.1080/09243453.2015.1136337
  • Martín, R., López, C., & Arguedas, R. (2020). Collaborative Learning Communities for Sustainable Employment through Visual Tools. Sustainability, 12, 2569. https://doi.org/10.3390/su12062569
  • McMillan, J., & Schumacher, S. (2012). Investigación educativa. Una introducción conceptual (5ª ed.). Pearson Addison Wesley.
  • Maxweel, J. A. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.
  • Mingorance, A. C., Granda, J., Rojas, G., & Alemany, I. (2019). Flipped Classroom to Improve University Student Centered Learning and Academic Performance. Social Sciences, 8, 315. https://doi.org/10.3390/socsci8110315
  • Racionero, S., & Brown, M. (2012). Lectura en más espacios y con más personas. Cuadernos de Pedagogía, 429, 37-39.
  • Radesjo, R. (2018). Learning and growing from ‘communities of practice’: autoethnographic narrative vignettes of an aspiring educational researcher’s experience. Reflective Practice, 19(1), 68-80. https://doi.org/10.1080/14623943.2017.1361917
  • Rekalde, I., Alonso, J., Arandia, M., Martínez, I., & Zarandona, E. (2014). Las tertulias literarias dialógicas en los procesos de enseñanza universitarios: Reflexiones desde la práctica docente. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 7(3), 155-172.
  • Santos, C., & Sarceda, L. (2017). Desarrollo de Competencias Docentes en Educación Infantil: Una experiencia Interdisciplinar en la Formación Inicial de Profesores. Formación Universitaria, 10(6), 39-50. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000600005
  • Segovia, B., & García, M. M. (2020). La Universidad en la Escuela: Proyecto de Colaboración con la Red de Centros Comunidades de Aprendizaje. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 9(2), 24-36.
  • Soler, R., Mauri, M., Lafarga, P., & Moreno, A. J. (2020). How to Teach Pre-Service Teachers to Make a Didactic Program? The Collaborative Learning Associated with Mobile Devices. Sustainability, 12(9), 3755. https://doi.org/10.3390/su12093755
  • Torrego, L. (2013). Defendiendo lo colectivo: combatir el conformismo, promover la educación pública. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 78(27,3), 115-123.
  • Vallet-Bellmunt, T., Rivera, P., Vallet-Bellmunt, I., & Vallet-Belmunt, A. (2017). Aprendizaje cooperativo, aprendizaje percibido y rendimiento académico de la enseñanza de marketing. Educación XX1, 20(1), 277-297. https://doi.org/10.5944/educxx1.17512
  • Weyand, L., Goff, B., & Newell, G. (2018). The Social Construction of Warranting Evidence in Two Classrooms. Journal of Literacy Research, 50(1), 97-122. https://doi.org/10.1177/1086296X17751173