Relación entre la enseñanza bilingüe en educación física con el rendimiento académico y nivel de práctica de actividad física

  1. A.D. Agraso-López
  2. E. García-Cantó
  3. P. J. Carrillo-López
  4. J. E.Moral-García
Aldizkaria:
Papeles salmantinos de educación

ISSN: 1578-7265

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakia: 25

Orrialdeak: 117-139

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Papeles salmantinos de educación

Laburpena

This study aims to analyze the relationship between motivation in physical education classes in a bilingual environment with academic performance and the level of physical activity practice. A study was carried out to know the level of satisfaction of students towards bilingual physical education classes in English. 256 students of the ESO stage participated, (12-17 years old). The instrument used was the Spanish Version of the Sport Satisfaction Instrument (SSI) questionnaire and the one adapted to the Learning of Bilingual Physical Education in English (SSI-PE). Based on the results obtained, we can conclude that the students with better grades correspond to those who normally participate and have a better time in PE classes, both in Spanish and English. Students who did not play sports felt less motivated and satisfied with physical education classes. The level of satisfaction in PE classes is lower when classes are taught in English. Therefore, it is necessary to involve the educational community and families in strategies aimed at increasing the practice of physical activity, supporting bilingualism as a beneficial educational strategy for the academic training of schoolchildren.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ALARIO, C.; CRESPO, M. J. TPP de Especialista en Docencia en Programas Bilingües y/o de Inmersión (CLIL/AICLE) en Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Palencia: Universidad de Valladolid, 2011.
  • ANGHEL, B.; CABRALES, A.; CARRO, J. M. Evaluating a bilingual education program in Spain: The impact beyond foreign language learning. Economic Inquiry, 2016, vol. 54, no 2, p. 1202-1223.extranjeras, 2017, no 28, p. 81-93.
  • ARDOY, D. N., et al. A physical education trial improves adolescents’ cognitive performance and academic achievement: the EDUFIT study. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 2014, vol. 24, no 1, p. e52-e61.
  • BAENA EXTREMERA, A. B.; GALLEGOS, A. G.; AMADOR, C. B., & QUERO, F. J. P. (2012). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado a la educación física. Revista de Psicodidáctica, 2012, vol. 17, no 2, p. 377-396.
  • BAENA EXTREMERA, A.; GALLEGOS, A. Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado al aprendizaje de la Educación Física bilingüe en Inglés. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 2015, no 24, p. 63-76.
  • BAENA EXTREMERA, A.; LÓPEZ, M.; GALLEGOS, A.. Aprendizaje de la Educación Física Bilingüe a partir de las metas de logro y el clima de aprendizaje. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 2017, no 28, p. 81-93.
  • BARKLEY, R. A. The executive functions and self-regulation: An evolutionary neuropsychological perspective. Neuropsychology review, 2001, vol. 11, no 1, p. 1-29.
  • BASS, R. W., et al. Physical fitness and academic performance in middle school students. Acta paediatrica, 2013, vol. 102, no 8, p. 832-837.
  • BUSSE, V.; WALTER, Catherine. Foreign language learning motivation in higher education: A longitudinal study of motivational changes and their causes. The Modern Language Journal, 2013, vol. 97, no 2, p. 435-456.
  • CASO-NIEBLA, J.; HERNÁNDEZ-GUZMÁN, L. Variables que inciden en el rendimiento académico de adolescentes mexicanos. Revista latinoamericana de psicología, 2007, vol. 39, no 3, p. 487-501.
  • CORAL, J. Aprenentatge integrat de continguts d’educació física i llengua anglesa: Educació física al cicle superior de primària/Physical education ant English integrated learning: PE in CLIL in 5th grade of Primmary School. 2012. Tesis Doctoral. Universitat de Barcelona.
  • CUMMINS, J. ¿Qué sabemos de la educación bilingüe? Perspectivas psicolingüísticas y sociológicas. Revista de educación, 2001, vol. 326, p. 37-61.
  • JIMENEZ-MORALES, M. I.; LÓPEZ-ZAFRA, E. Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de psicología, 2009, vol. 41, no 1, p. 69-79.
  • LÓPEZ, A.; GONZÁLEZ, V. Niveles de satisfacción por la clase de Educación Física. Efdeportes, 32. 2001.
  • MARTÍNEZ-GÓMEZ, D., et al. Active commuting to school and cognitive performance in adolescents: the AVENA study. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 2011, vol. 165, no 4, p. 300-305.
  • MORENO, J.A.; HELLÍN, Mª. El interés del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria hacia la Educación Física. Revista electrónica de investigación educativa, 2007, vol. 9, no 2, p. 1-20.
  • ORTIZ CALVO, A. (2013). El valor de la Educación Física en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 2013, Año 17, Nº 176,
  • PELLETIER, L.G., et al. Toward a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sports: The Sport Motivation Scale (SMS). Journal of sport and Exercise Psychology, 1995, vol. 17, no 1, p. 35-53.
  • RAMOS, F. “Why Do We Do This?” Reflections of a Two-Way Immersion School Principal on the Roles of Parents, Teachers, and Her Own, in the Program. Estudios de Lingüística, 2009.
  • RAMOS, F.; OMENACA, J.V. La educación física en centros bilingües de primaria inglés-español: de las singularidades propias del área a la elaboración de propuestas didácticas prácticas con AIBLE. Revista española de lingüística aplicada, 2011, no 24, p. 153-170.
  • RUÍZ, J. R., et al. Batería ALPHA-Fitness: test de campo para la evaluación de la condición física relacionada con la salud en niños y adolescentes. Nutrición Hospitalaria, 2011, vol. 26, no 6, p. 1210-1214.
  • RUIZ, J. R., et al. Physical activity, fitness, weight status, and cognitive performance in adolescents. The Journal of pediatrics, 2010, vol. 157, no 6, p. 917-922. e5.
  • SIENES, E. La repercusión del bilingüismo en el rendimiento académico en alumnos de colegios públicos de la Comunidad de Madrid1/The impact of bilingual education in academic achievement of students enrolled in public schools in the Autonomous Community of Madrid. Revista Complutense de Educación, 2014, vol. 25, no 2, p. 481-500.
  • SO, Wi-Y.. Association between physical activity and academic performance in Kore SORIANO, M. M. La motivación, pilar básico de todo tipo de esfuerzo. Proyecto social: Revista de relaciones laborales, 2001, no 9, p. 163-184.
  • ST-LOUIS-DESCHÊNES, M.; ELLEMBERG, D. Acute exercise and cognitive performance in children and adolescents. Science & Sports, 2013, vol. 28, no 2, p. 57-64.
  • THOMAS, W. P.; COLLIER, V. P. The multiple benefits of dual language. Educational leadership, 2003, vol. 61, no 2, p. 61-61.
  • TOLEDO, I.; ALCALÁ, F. D.; MOJEDA, M. Creencias, rendimiento académico y actitudes de alumnos universitarios principiantes en un programa plurilingüe. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 2012, no 18, p. 213-228.
  • TOSCANO, L.; RIZOPOULOS, L.A. Making content accessible for English language learners (ELL) in the physical education classroom. International journal of business and social science, 2013, vol. 4, no 14.
  • TRAIL, G. T.; ANDERSON, D. F.; FINK, J. S. Examination of gender differences in importance of and satisfaction with venue factors at intercollegiate basketball games. International Sports Journal, 2002, vol. 6, no 1, p. 51-64.
  • WANG, J. CK, et al. Influence of perceived motivational climate on achievement goals in physical education: A structural equation mixture modeling analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 2010, vol. 32, no 3, p. 324-338.
  • YILMAZ, H., et al. Effect of sports activities on life levels for women. International Journal of Sport Psychology, 2003, vol. 34, no 4, p. 322-328.