El juego como propuesta didáctica en educación física con alumnos de educación primaria

  1. P. Hernández-Martín
  2. I. Hernández-Induráin
  3. J. E. Moral-García
Aldizkaria:
Papeles salmantinos de educación

ISSN: 1578-7265

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakia: 25

Orrialdeak: 141-161

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Papeles salmantinos de educación

Laburpena

This article is going to analyze the role played by Physical Education and play, in Primary Education children, through the contents of “motor skills” and “body knowledge”. Sedentary lifestyle is related to the appearance of diseases, therefore the importance of instilling healthy habits from an early age. Motor skills and body knowledge appear from the first years of life: walking, jumping, recognizing their own body, etc., therefore enhancing these capacities is the teacher’s job. Games in Physical Education arouse different emotions in students depending on the motor classification of the game itself (psychomotor, cooperation, opposition or cooperation-opposition). Some optimal methodologies for the development of these Physical Education contents, are both guided discovery and problem solving, increasing their self-esteem and the involvement of studentes in their own teaching-learning process.

Erreferentzia bibliografikoak

  • FALCÓN, V.C.; RIVERO, E. Aprendizaje motor. Las habilidades motrices básicas: coordinación y equilibrio. Revista Lecturas: Educación Física y Deportes, 2010, vol. 1.
  • FERNÁNDEZ RÍO, J. La metodología comparativa como herramienta para la enseñanza de las habilidades motrices básicas en educación física. Tándem: Didáctica de La Educación Física,2000, vol. 1, p. 107–117.
  • FISHER, S. Developing and implementing a K-12 character education program. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 1998, vol. 69, no 2, p. 21-23.
  • GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C. Understanding motor development. Madison. WI: Brown & Benchmark, 1995.
  • GUEVARA, R.M., URCHAGA, J.D. Y SÁNCHEZ-MORO, E. Horas de pantalla y actividad física de los estudiantes de educación secundaria. European Journal of Health Research, 2019, vol. 5, no 2, p. 133-143. doi:10.30552/ejhr.v5i2.184
  • GUEVARA, R. M., et al. The quality of breakfast and healthy diet in school aged adolescents and their association with BMI, weight loss diets and the practice of physical activity. Nutrients, 2020, vol. 12, no 8, p. 2294.
  • GUEVARA INGELMO, R.M., et al. Valoración de los hábitos de alimentación en Educación Secundaria en la ciudad de Salamanca. Análisis según sexo y curso escolar. Nutrición Clínica y Dietética Hospitalaria, 2020, vol. 40, no 1, p. 40-48.
  • KELLER, J. Activité physique et sportive et motricité de l’enfant. Vigot, 1992.
  • LADINO, P.K., et al. Ejercicio físico e inteligencia emocional en un grupo de estudiantes universitarias. Revista Iberoamericana de Psicología del ejercicio y el deporte, 2016, vol. 11, no 1, p. 31-36.
  • LAGARDERA, F.; LAVEGA, P. La ciencia de la acción motriz. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida., 2004, p. 1-290.
  • ROS, V. Las habilidades motrices básicas en educación primaria. Tándem: Didáctica de la educación física, 2013, no 43, p. 89-96.
  • MARTÍNEZ-LÓPEZ, E. J.; PEIRÓ, MT Redecillas; MORAL-GARCÍA, J.E. Grasa corporal mediante bioimpedancia eléctrica en periodo escolar y no escolar. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 2011, vol. 11, no 41, p. 77-94.
  • MIRALLES PASCUAL, R.; FILELLA GUIU, G.; LAVEGA I BURGUÉS, P. Educación física emocional a través del juego en educación primaria: ayudando a los maestros a tomar decisiones. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 2017, num. 31, p. 88-93, 2017.
  • VILLARES, J. M.; SEGOVIA, M. G. Alimentación del niño preescolar, escolar y del adolescente. Pediatr Integral: XIX (4), 2015, p. 268-276.
  • MORRIS, GS Don. Becoming Responsible for Our Actions: What’s Possible in Physical Education?. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 1993, vol. 64, no 5, p. 36-37.
  • MUÑOZ RIVERA, D. La expresión corporal en el área de Educación Física. Bateria de juegos. EFdeportes, 2009, 130
  • ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. Inactividad física: un problema de salud pública mundial, 2014. http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_inactivity/es/
  • PARLEBAS, P. Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.
  • PAYNE, V.; ISAACS, L. Human motor development. A lifespan approach. Boston (MA). McGraw Hill, 2002.
  • ORDÁS-PÉREZ, R.; LLUCH-CALVO, Á.; SÁNCHEZ-GARCÍA, I. Una metodología para la expresión corporal actual en el ámbito educativo y recreativo. EmásF: revista digital de educación física, 2012, no 14, p. 39-51.
  • PRIETO, M. A. La percepción corporal y espacial. Revista de Innovación y experiencias educativas, 2011, vol. 38., 1-7.
  • BASCÓN, MIGUEL ÁNGEL PRIETO; FÍSICA, E. Habilidades motrices básicas. Montalbán Córdoba, España. http://jorgegarciagomez.org/documentos/hmbasicas. pdf, 2010
  • ROS, V. Las habilidades motrices básicas en educación primaria. Tándem: Didáctica de la educación física, 2013, no 43, p. 89-96.
  • RUIZ PÉREZ, L.M. (1995): Competencia motriz. Elementos para comprender el aprendizaje motor en Educación Física Escolar. Madrid. Gymnos, 1995.
  • RUIZ PÉREZ, L. M. De las habilidades motrices fundamentales a la motricidad adulta. Desarrollo, comportamiento motor y deporte, 2001, p. 57-94.
  • PÉREZ, LUIS MIGUEL RUIZ. Competencia motriz, problemas de coordinación y deporte. Revista de educación, 2004, vol. 335, p. 21-33.
  • TRUJILLO NAVAS, F. Los hábitos saludables aplicados a la Educación Física. Efdeportes. com, año14, 2009, no 136.
  • URCHAGA, J. D., et al. Life Satisfaction, Physical Activity and Quality of Life Associated with the Health of School-Age Adolescents. Sustainability, 2020, vol. 12, no 22, p. 9486.
  • ZAGALAZ SÁNCHEZ M. L.; CACHÓN ZAGALAZ, J.; LARA SÁNCHEZ, A. Fundamentos de la Programación de Educación Física en Primaria. Madrid: Síntesis S. A., 2014.