Snapshot of inclusion at the university from the perspective of academic staff

  1. Nuria González 1
  2. María-Jesús Colmenero 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Year of publication: 2021

Issue Title: La Universidad: retos, disyuntivas y posibles transformaciones

Volume: 33

Issue: 2

Pages: 345-372

Type: Article

DOI: 10.1080/11356405.2021.1904656 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Culture and Education, Cultura y Educación

Abstract

Currently we find greater inclusion of people with functional diversity at university; however, the attitude and training of university professors is found to be the main barrier. The objective of this study is to analyse the inclusive processes that university professors carry out to meet the needs of students with functional diversity and to identify how the variables of gender and training influence their attitudes towards inclusion. We administered the ‘Diver-Form-Questionnaire on Diversity and University Education’ survey to 431 professors from the University of Jaén. The results show that the instructors implement inclusive educational processes in their teaching practice, although there are significant differences in their attitudes regarding gender and training when implementing these inclusive actions. The conclusions indicate that it is necessary to rethink their teacher training in order to move towards educational inclusion and diversity at university.

Bibliographic References

  • Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: Lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de Educación inclusiva, 5(1), 39–49.
  • Álvarez, J. L., & Buenestado, M. (2015). Predictores de las actitudes hacia la inclusión de alumnado con necesidades educativas especiales en futuros profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación, 26(3), 627–645.
  • Álvarez, P. R., & López, D. (2015). Atención del profesorado universitario a estudiantes con necesidades educativas específicas. Revista Educación y Educadores, 18(2), 193–208.
  • Ávila, C. L., Gonzales, A. P., & López, A. (2017, del 15 al 17 de noviembre). Educación inclusiva en la Universidad Autónoma de Manizales [Documento presentación]. Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior (VII-CLABES), Córdoba, Argentina, Universidad Nacional de Córdoba.
  • Avramidis, E., & Norwich, B. (2002). Teachers‘ attitudes towards integration / inclusion: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129–147.
  • Boyle, C., & Sharma, U. (2015). Inclusive education-worldly views? Support for Learning, 30(1), 2–3.
  • Clavijo, R., López, C., Cedillo, C., Mora, C., & Ortiz, W. (2016). Actitudes docentes hacia la Educación Inclusiva en Cuenca. MASKANA, 7(1), 13–22.
  • Cohen, J. (1991). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2.ª ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Colás, M. ª. P., & Buendía, L. (1992). Investigación educativa. Alfar.
  • Díez, E., & Sánchez, S. (2015). Diseño universal para el aprendizaje como metodología docente para atender a la diversidad en la universidad. Aula abierta, 43(2), 87–93.
  • Durán, D., & Giné, C. (2011). La formación del profesorado para la Educación Inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 150–173.
  • Emmers, E., Baeyens, D., & Petry, K. (2020). Attitudes and self-efficacy of teachers towards inclusion in higher education. European Journal of Special Needs Education, 35(2), 139–153.
  • Florian, L. (2013). La educación especial en la era de la inclusión: ¿El fin de la educación especial o un nuevo comienzo? Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 7(2), 27–36.
  • Grimes, S., Southgate, E., Scevak, J., & Buchanan, R. (2019). University student perspectives on institutional non-disclosure of disability and learning challenges: Reasons for staying invisible. International Journal of Inclusive Education, 23(6), 369–655.
  • Kim, J. (2011). Influence of teacher preparation programmes on preservice teachers’ attitudes toward inclusion. International Journal of Inclusive Education, 15(3), 355–377.
  • Latorre, A., Rincón, D., & Arnal, J. (2006). Bases Metodológicas de la Investigación Educativa. Ediciones Experiencia.
  • Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidadesde. (2007). Boletín Oficial del Estado,89, sec. I, de 13 de abril 2007, 16241–16260.
  • Llorent, V. J., & Álamo, M. (2016). Actitudes hacia la diversidad cultural de los estudiantes de Grado de Magisterio de Educación Primaria. Análisis entre el primer y el último curso. CADMO, 24(2), 91–101.
  • Llorent, V. J., Zych, I., & Varo-Millán, J. C. (2020). University academic personnel’s vision of inclusive education in Spanish universities. Culture and Education, 32(1), 147–181.
  • Mas, O., & Olmos, P. (2012). La atención a la diversidad en la educación superior: Una perspectiva desde las competencias docentes. Revista Educación Inclusiva, 5(1), 159–174.
  • Moneo, B. A., & Anaut, S. (2017). Inclusión del alumnado con discapacidad en los estudios superiores. Ideas y actitudes del colectivo estudiantil. Revista Española de Discapacidad, 5(2), 129–148.
  • Moriña, A. (2017). Inclusive education in higher education: Challenges and opportunities. European Journal of Special Needs Education, 32(1), 3–17.
  • Moriña, A., & Carballo, C. (2018). Profesorado universitario y educación inclusiva: Respondiendo a sus necesidades de formación. Psicología Escolar e Educacional, SP, Número Especial, 87–95.
  • Moriña, A., Cortés, M. D., & Molina, V. (2015). Educación inclusiva en la enseñanza superior: Soñando al profesorado ideal. Revista Latinoamericana.indd, 9(2), 161–175.
  • Moswela, E., & Mukhopadhyay, S. (2011). Asking for too much? The voices of students with disabilities in Botswana. Disability and Society, 26(3), 307–319.
  • Núñez, M. T. (2017). Estudiantes con discapacidad e inclusión educativa en la Universidad: Avances y retos para el futuro. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 13–30.
  • Ojok, P., & Wormnaes, S. (2012). Inclusion of pupils with intelectual disabilities: Primary school teachers` attitudes and willingness in a rural area in Uganda. International Journal of Inclusive Education, 17(9), 1003–1021.
  • Paz, E. (2018). La formación del profesorado universitario para la atención a la diversidad en la educación superior. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(16), 67–82.
  • Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. (2010). Boletín Oficial del Estado, 318, sec. I, de 31 de diciembre de 2010, 109353-109380.
  • Rodríguez, A., Álvarez, E., & García, R. (2014). La atención a la diversidad en la universidad: el valor de las actitudes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(1), 44–61.
  • Suriá, R. (2012). Discapacidad e integración educativa: ¿Qué opina el profesorado sobre la inclusión de estudiantes con discapacidad en sus clases? Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 23(3), 96–109.
  • Thaver, T., & Lim, L. (2014). Attitudes of pre-service mainstream teachers in Singapore towards people with disabilities and inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 18(10), 1038–1052.
  • Universidad de Jaén. (2020). Anuario estadístico.
  • Van, G., Schippers, A., & Bakker, M. (2018). Students with disabilities in higher education. Social Inclusion. Cogitatio, 6(4), 103–106.
  • Vigo, B., Alves, A., Julve, C., Nuño, J., & Soriano, J. (2005). Hacia la formación de profesionales de apoyo para la atención educativa a la diversidad ¿una competencia reconocida? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 8(1), 1–6.