Ecofeminismos en la práctica artística. El cuerpo como símbolo y territorio de acción

  1. Soto Sánchez, Pilar 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales

ISSN: 2530-9986

Year of publication: 2019

Issue: 5

Pages: 96-114

Type: Article

DOI: 10.4995/ANIAV.2019.11960 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales

Abstract

This article exposes ecofeminism as a necessary current for the transformation of sustainable societies. An active model that unites artistic practices becomes a tool capable of visualizing the roots of the socio-environmental crisis and providing the keys to awareness. Briefly shows how the characteristics of the companies are shown based on the principles of ecofeminism, the body is used as a  symbol, as a territory to exploreb and as a common material with the visibility and denounce the imbalance panorama. It uses the body as an instrument with which to redefine the discourses of power and claim their identity, autonomy and freedom. From their artistic practice they try to revert on the imaginary and the conscience and, at the same time, on the alternatives of action for the transformation. The artists presented in this article, from critical,poetic and political thought, to the direct attack on the collective imagination. From the art it makes us reflect on the past, the present and the future of the relationship between humanity and nature in terms of respect, feminism and ecology.

Bibliographic References

  • Artishock, (2018) "Territorios que importan. Género, arte y ecología", en Artishock Revista de Arte Contemporáneo [En línea] Recuperado el 12 Marzo 2019 de: http://artishockrevista.com/2018/11/27/genero-arte-y-ecologia/?fbclid=IwAR0Y5El3MCM7wV97vF1QBoeb6b-whGzdA6d2H9L_vZgpzcE9y5x8ueeVv7Q
  • Dekel, T. (2013) Gendered: Art and Feminist Theory. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing
  • Denes, A. (1967-69) Rice/Tree/Burial with Time Capsule. Works: Agnes Denes Studio. Recuperado el 15 Marzo de 2019 de: http://www.agnesdenesstudio.com/works2.html
  • Galindo, R. J. (2013): Tierra. Regina José Galindo [En línea] Recuperado el 15 de Marzo 2019 de: http://www.reginajosegalindo.com/tierra/
  • FAR 03, (2018): Ecofeminismos. FAR 03: Foro de Arte Relacional. Recuperado el 15 Enero de 2019 de: http://www.foroarterelacional.com/far-03/
  • Herrero, Y. (2015): "Apuntes introductorios sobre el Ecofeminismo" en Boletín de recursos de información, Centro de Documentación Hegoa, [En línea] nº43, 2015: Recuperado 15 el Marzo 2019 de: http://boletin.hegoa.ehu.es/mail/37
  • Kastner, J. y Wallis, B.,(2005) Land Art y Arte Medioambiental. Barcelona: Phaidon.
  • K. Grande, J. (2005) Diálogos Arte-Naturaleza. Madrid: Fundación César Manrique.
  • Larrea, D. (2019) Diana Larrea, Multidisciplinares y escultoras en Tal día como hoy, en Mujeres mirando a mujeres, Recuperado el 7 de Junio 2019 de: http://mujeresmirandomujeres.com/diana-larrea-multidisciplinares-escultoras-tal-dia-como-hoy/
  • Lippard, L. (1983) Overlay. Contemporary Art and Prehistory. Nueva York: Pantheon Books
  • Ortner, S. (1972) "Is Female to Male as Nature Is to Culture?" en Feminist Studies, Vol. 1, nº2, 1972, pp. 5-31 https://doi.org/10.2307/3177638
  • Perales, V. (2010) "Práctica artística y ecofeminismo" en Revista creatividad y sociedad. Núm. 15, pp. 1-22
  • Puleo, A. (2005): "Los dualismos opresivos y la educación ambiental" en Isegoría, vol. 32, 2005, pp. 201-204. https://doi.org/10.3989/isegoria.2005.i32.444
  • Puleo, A. (2015): "El ecofeminismo y sus compañeros de ruta. Cinco claves para una relación positiva con el Ecologismo, el Ecosocialismo y el Decrecimiento" en Ecología y género en diálogo interdisciplinar, Puleo A. (ed.), Plaza y Valdés, 2015, pp. 387- 405.
  • Raquejo, T. (1998) Land Art. Madrid: Nerea
  • Riechmann, J. (2015): Autoconstrucción. La transformación cultural que necesitamos. Madrid: La Catarata
  • Ruth Frías, V. (2012): La Semilla Blanca. Proyecto Ruta fmale: Sierra Centro de Arte. Recuperado el 15 Marzo 2019 de: http://sierracentrodearte.com/index.php/intervenciones/29-la-semilla-blanca
  • Soto Sánchez, P. (2017): Arte, ecología y consciencia. Propuestas artísticas en los márgenes del género, la política y la naturaleza. (Tesis Doctoral). Universidad de Granada, Granada. Recuperado el 15 Marzo 2019 de: http://digibug.ugr.es/handle/10481/47837
  • ValdelArte, (2018): Ecologismos femeninos a través del arte contemporáneo. ValdelArte: Centro de Arte Contemporáneo Medioambiental. Recuperado el 15 de Marzo 2019 de: http://valdelarte.com/ecologismos-femeninos-a-traves-del-arte-contemporaneo/
  • Warren, K. (2003): Filosofías Ecofeministas. Barcelona: Icaria