Cambios en los estereotipos sobre la vejez de estudiantes tras su participación en un proyecto intergeneracional.

  1. Elliott, Priscila V
  2. Rubio, Laura
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología de la Adolescencia

Volume: 1

Número: 2

Páxinas: 61-68

Tipo: Artigo

DOI: 10.17060/IJODAEP.2017.N2.V1.1108 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Despite the new model of successful ageing, negative images and stereotypes of the elderly still persist. Based on the “personalization model” that proposes that intergroup contact allows the creation of a more varied perception of the outgroup, this study aimed to determine the efficacy of an Intergenerational Program on reducing negative ageing stereotypes among young participants. The negative stereotypes held by 24 students were assessed before and after the implementation of the Program (IP), and possible predictors of the outcome were studied as well. Results showed that participation in the IP produced significant changes on stereotypes; those with little or no contact with elderly people prior to the IP significantly enhanced their perspective of the elderly

Referencias bibliográficas

  • Berzosa Zaballos, G. (2009). Hacia una nueva cultura del envejecimiento: ser persona mayor activa, relacionada y comprometida socialmente. En A. Martínez-Maroto, L. Gil, P. Serrano, J.M. Ramos (Coords.), Nuevas miradas sobre el envejecimiento (pp. 253-270). España: Ministerio de Sanidad y Política Social.
  • Castro Gallardo, M. (2007). Relaciones Intergeneracionales y Bienestar de las Personas Mayores. Granada: Universidad de Granada.
  • Moreno Toledo, A. (2010). Viejismo (ageism). Percepciones de la población acerca de la tercera edad: estereotipos, actitudes e implicaciones sociales. Poiésis, Revista electrónica de psicología social, 19, 10pp.
  • North, M. S., & Fiske, S. T. (2012). An Inconvenienced Youth? Ageism and Its Potential Intergenerational Roots. Psychological Bulletin, 138(5), 982-997.
  • Pinazo Hernandis, S. (2012). Envejecimiento activo y solidaridad intergeneracional. Infomació Psicològica, 105, 4-13.
  • Sánchez Martínez, M. (2009). Intergeneracionalidad y envejecimiento activo de las personas mayores. Aportación de los programas intergeneracionales. En A. Martínez-Maroto, L. Gil, P. Serrano, J.M. Ramos (Coords.), Nuevas miradas sobre el envejecimiento. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social.
  • Sánchez Martinez, M., Kaplan, M., & Sáenz Carreras, J. (2010). Programas Intergeneracionales. Guía Introductoria. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social.
  • Sánchez Palacios, C. (2004). Estereotipos negativos hacia la vejez y su relación con variables sociodemográficas, psicosociales y psicológicas. Málaga: Universidad de Málaga.