Influence of the practice of Physical Activity on schoolchildren’s Aggressiveness-Harassment

  1. José Luis Ubago Jiménez 1
  2. Pilar Puertas Molero 1
  3. Gabriel González Valero 1
  4. Federico Báez Mirón 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

ISSN: 1988-5202

Año de publicación: 2018

Título del ejemplar: Spring Conferences of Sports Science

Volumen: 13

Número: 2

Páginas: 484-494

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

Resumen

Bullying is one of the main problems throughout the educational period in recent times. The objective of this study is to determine the relationship between the practice of Physical Activity and bullying amongst schoolchildren, using a questionnaire translated into Spanish and validated by expert judgment. In terms of results, there are statistically significant differences between children performing physical activity and bullying, with the main conclusion that the situations of bullying fluctuate according to age and the practice of Physical Activity.

Referencias bibliográficas

  • Andershed, M., Kerr, M. y Stattin, H. (2001). Bullying in School and Violence on the Streets: Are the Same People Involved? Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime Prevention, 2(1), 31-49. https://doi.org/10.1080/140438501317205538
  • Arroyo, M. (2010). La actividad física y su papel en la educación. Revista de educación en Extremadura, 6, 37-49. Retrieved from: https://goo.gl/xbmRwj
  • Berdondini, L. (1996). Cohesion and Power in the Families of Children in Bullying/Victim Problems at School: An Italian Replication. Univ. degli Studi di Firenze. Departamento di Psicologia. Firenze.
  • Casado, C., Alonso, N. y Barrera, H., (2009). Actividad física en niños españoles. Factores asociados y evolución 2003-2006. Revista Pediátrica Atención Primaria, 11(42), 219-231. Retrieved from: https://goo.gl/9bCeCD
  • Chacón-Cuberos, R., Martínez-Martínez, A., Castro-Sánchez, M., Espejo-Garcés, T., Valdivia-Moral, P.A. y Zurita-Ortega, F. (2015). Relación entre bullying, género y actividad física: Estudio en escolares de la provincia de Granada. Trances, 7(6), 791-810. Retrieved from: https://goo.gl/CDBpYq
  • Ceballos-Gurrola, O., Medina-Rodríguez, R. E., López-Walle, J. M. y Tristán-Rodríguez, J. L. (2014). Percepción de la violencia durante la práctica de actividades físicas en escolares. Revista Lúdica Pedagógica, 20(2), 87-92. https://doi.org/10.17227/01214128.20ludica87.92
  • Cerezo, F. (1994). El cuestionario Bull. Un procedimiento para la medida de la agresividad entre escolares. Actas del IV Congreso Internacional de Evaluación Psicológica. Diputación de Pontevedra.
  • Cerezo, F. (2001). La violencia en las aulas. Madrid: Pirámide.
  • Cerezo, F. (2008). Agresores y víctimas del bullying. Desigualdades de género en la violencia entre escolares. Informació psicológica, 94, 49-59. Retrieved from: https://goo.gl/CL8aC2
  • Cerezo, F. y Méndez, I. (2015). Agresores en bullying y conductas antisociales. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(1), 5-14. Doi: 10.1989/ejihpe.v3i1.19 Retrieved from: https://goo.gl/KfdLAa
  • Clemence, A., Rochat, FR., Cortolezzis, C., Dumont, P., Egloff, M. y Kaiser, CL. A. (2001). Scolarité et adolescence. Les motifs de l'insécurité. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt.
  • Espelage, D. L. y Swearer, S. M. (2003). Research on school bullying and victimization: What have we learned and where to we go from here? School Psychology Review, 32, 365-383. Retrieved from: https://goo.gl/hV6FHc
  • Espejo, T., Chacón, R., Zurita, F. y Castro, M. (2016). Victimización en edad escolar desde la perspectiva de la actividad física. Sportis, 3(2), 379-389. https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1729
  • Fairclough, S. (2003a). Physical activity levels during key stage 3 physical education. British Journal of Teaching Physical Education, 34, 40–45. Retrieved from: https://goo.gl/sxC7dP
  • Fairclough, S. (2003b). Physical activity, perceived competence and enjoyment during secondary school physical education, European Journal of Physical Education, 8(1), 5-18. Retrieved from: https://goo.gl/bWLniM
  • Fernández, I. y Quevedo, G. (1989). Violence, Bullying and Counselling in the Iberian Peninsula. Bullying: and International Perspective. Londres.
  • Garaigordobil, M. (2008). Importancia del juego infantil en el desarrollo humano. Gibbs, I. y Sinclair, I. (1999). Treatment and Treatment Outcomes in Children's Home. Child and Family Social Work, 4(1), (1-8). https://doi.org/10.1046/j.1365-2206.1999.00087.x
  • Gómez-Figueroa, J. y Salazar, C. (2015). Detección de violencia escolar en adolescentes en la clase de educación física. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(1), 41-47. Retrieved from: https://goo.gl/NwdX69
  • Hellison, D. (2003). Teaching responsibility through physical activity. Illinois: Human Kinetics. Junger, T. J. (1996). Youth and violence in Europe. En Studies on Crime and Crime Prevention, 5(1), pp. 31-58. Norway Scandinavia Univ. Press.
  • Mcallister, L. (2001). Good Kids, Bad Behavior: A Study of Bullying Among Fifth- Grade School Children. Dissertation- Abstract- International, A: The humanities and social sciencies, 61.
  • Ministerio de Sanidad y Consumo (2003). Sanitarios en España. Madrid (España).
  • Ministerio de Sanidad y Consumo (2006). Datos básicos de la salud y los servicios. Madrid (España).
  • Moreno, D., Estévez, E., Murgui, S. y Musitu, G. (2009). Relación entre el clima familiar y el clima escolar: El rol de la empatía, la actitud hacia la autoridad y la conducta violenta en la adolescencia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(1), 123-136. Retrieved from: https://goo.gl/y5krfP
  • Moreno, D., Ramos, M. J., Martínez, B. y Musitu, G. (2010). Agresión manifiesta y ajuste psicosocial en la adolescencia. Summa Psicológica UST, 7(2), 45-54. Retrieved from: https://goo.gl/zN8cVe
  • Moreno, J. A. y Cervelló, E. (2003). Pensamiento del alumno hacia la Educación Física: su relación con la práctica deportiva y el carácter del educador. Enseñanza, 21, 345- 362. Retrieved from: https://goo.gl/2HDLSL
  • Musitu, G., Jiménez, T. I. y Povedano, A. (2009). Familia y Escuela: Escenarios de Riesgo y de Protección en la Violencia Escolar. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 12, 32-33. Retrieved from: https://goo.gl/NBxewF
  • Ntoumanis, N. (2001). A self-determination approach to the understanding of motivation in physical education, British Journal of Educational Psychology, 71, 225-242. Retrieved from: https://goo.gl/h4mKx5
  • O'Connor, J. y Graber, K. (2014). Sixth-Grade Physical Education: An Acculturation of Bullying and Fear. Research Quarterly for Exercise and Sport, 85(3), 398-408. https://doi.org/10.1080/02701367.2014.930403
  • Olweus, D. (1978). Agression in the Schools: Bullies and Whipping Boys. Washington: Hemisphere.
  • Olweus, D. (1991). Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education 12, 495-510. Retrieved from: https://goo.gl/eYmVR6
  • Olweus, D. (1997). Bully/Victim Problems in School: Knowledge Base and an Effective Intervention Program. Irish Journal of Psychology, 18(2),170-190. https://doi.org/10.1080/03033910.1997.10558138
  • Ortega, R. (1994). Violencia interpersonal en los centros educativos de enseñanza secundaria. Un estudio sobre el maltrato e intimidación entre compañeros. Revista de Educación. MEC, 304, 253- 280. Retrieved from: https://goo.gl/na7UaM
  • Ortega-Ruiz, R., Del Rey, R. y Casas, J. A. (2016). La Convivencia Escolar: clave en la predicción del Bullying. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 91-102. Retrieved from: https://goo.gl/117D1g
  • Povedano, A., Hendry, L. B., Ramos M. J. y Varela, R. (2011). Victimización escolar: clima familiar, autoestima y satisfacción con la vida desde una perspectiva de género. Psychosocial Intervention, 20, 5-12. https://doi.org/10.5093/in2011v20n1a1
  • Roman, C. G. y Taylor C. J. (2013). A multilevel assessment of school climate, bullying victimization, and physical activity. Journal of School Health, 83, 400-407. https://doi.org/10.1111/josh.12043
  • Ruiz, R., Riuró, M. y Tesouro, M. (2015). Estudio del bullying en el ciclo superior de primaria. Educación XXI, 18(1), 345-368. https://doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12384
  • Ruiz, L. M., Rodríguez, P., Martinek, T., Schilling, T., Durán, L. J. y Jiménez, P. (2006). El proyecto esfuerzo: un modelo para el desarrollo de la responsabilidad personal y social a través del deporte. Revista de Educación, 143, 933-958. Retrieved from: https://goo.gl/NopNpE
  • Scarpa, S., Carraro, A., Gobbi, E. y Nart, A. (2012). Peer-victimization during physical education and enjoyment of physical activity. Perceptual and motor skills, 115(1), 319-324. https://doi.org/10.2466/06.05.10.PMS.115.4.319-324
  • Sharp, S. y Smith, P. K. (1994). Tackling Bullying in your School. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203425503
  • Shephard, B., Ordoñez, M. y Mora, C. (2015). Estudio Descriptivo: Programa de Prevención y Disminución del Acoso Escolar – "Bullying". Fase Diagnóstica: Prevalencia. Revista Médica HJCA, 7(2), 155-161. https://doi.org/10.14410/2015.7.2.ao.30
  • Slingerland, M. y Borghouts, L. (2011). Direct and indirect influence of physical education-based interventions on physical activity: a review. Journal of physical activity and health, 8(6), 866-878. https://doi.org/10.1123/jpah.8.6.866
  • Smith, A. L. (2003). Peer relationships in physical activity contexts: A road less traveled in youth sport and exercise psychology research. Psychology of Sport and Exercise, 4, 25-39. https://doi.org/10.1016/S1469-0292(02)00015-8
  • Sourander, A., Helstela, L., Helenius, H. y Piha, J. (2000). Persistence of Bullying from Childhood to Adolescence. A Longitudinal 8-Year Follow up Study. Child Abuse and Neglect, 24, 873-881. https://doi.org/10.1016/S0145-2134(00)00146-0
  • Swearer, S. M. (2000). Bullying and Victimization Description, Assessment and Guidelines for Intervention. Lincoln: University of Nebraska.
  • Viciana, V. y Conde, J.L. (2002). El juego en el currículo de Educación Infantil. En J.A. Moreno-Murcia (coord.), Aprendizaje a través del juego (pp. 67-97). Málaga: Aljibe.
  • Zurita, F., Castro, M., González, J., Rodríguez, S. y Pérez, A. (2016). Autoconcepto, Actividad física y Familia: Análisis de un modelo de ecuaciones estructurales. Revista de psicología del deporte, 25(1), 97-104. Retrieved from: https://goo.gl/gRVmBw
  • Zurita, F., Vilches, J. M., Cachón, J., Padial, R., Martínez, A. y Castro, M. (2015). Violencia escolar en adolescentes: un análisis en función de la actividad física y lugar de residencia habitual. Universitas Psychologica, 14(2), 743-754. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-2.veaa