El concepto de diversidad entendido por los futuros docentes

  1. Miriam Ágreda-Montoro 1
  2. Santiago Alonso García 2
  3. Antonio-Manuel Rodríguez-García 3
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja, España
  2. 2 Universidad de Sevilla, España
  3. 3 Universidad de Granada, España
Journal:
Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

ISSN: 2254-6073

Year of publication: 2016

Issue: 5

Pages: 8-17

Type: Article

More publications in: Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

Abstract

Today is still common to use the expression “diversity” so lightly, without thinking about what or who we are referring when we use this concept to speech. In fact, nowadays are continuing the investigations that reduce the diversity to two fundamental terms and practices: on the one hand, disability and the other hand, multiculturalism when, in reality, diversity is understood as a concept very polysemic, including a lot of personal casuistries. This paper attempts to analyze what do future teachers understand about diversity. To do this, a questionnaire was given, in which there were different options and meanings related to diversity and they should choose the more related to their conception. As key outcomes, we evidenced that this word is usually related to disability and culture. So, it is necessary to promote a thoughtfulness about the polysemy of the term and the large group of people that we can include in it.

Bibliographic References

  • UNESCO. Guidelines for inclussion: Ensuring Access to Education for All. París, UNESCO, 2005.
  • CENTRE FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND INNOVATION (CERI). Educating teachers for diversity. Meeting the challenge. Paris, OCDE, 2010.
  • EADSNE. Teacher education for inclusion: International Literature Review. Odense Dinamarca, European Agency for Development in Special Needs Education, 2010.
  • Echeita, Gerardo. Inclusión y exclusión educativa. De nuevo, “Voz y quebranto”. REICE. Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 11 (2), 2013, pp. 99-118.
  • ESPAÑA. Ley orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, 10 de diciembre de 2013, pp. 97858-97921.[Consulta: 12 mayo 2016]. Disponible en: https://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf
  • Herrada, Rosario Isabel. “El concepto de raza según los futuros docentes. Experiencia formativa necesaria para enseñar en escuelas multiculturales”. Enseñanza & Teaching, 28 (2), 2010, pp. 97-11.
  • Jiménez-Rodrígo, María Luisa; GUZMÁN-ORDAZ, Raquel. “Definiendo a los otros: relatos académicos sobre la diversidad en la escuela”. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 71 (2), 2016, pp. 13-40.
  • Rivero, María Luisa; Montejo, Manuel; Azcuy, Luis. La evaluación del aprendizaje desde la atención a la diversidad. Revista Novo tékhne, 2(1), 2016, pp. 27-35.
  • Sola, Tomás; Lorenzo, Manuel Enrique; Raso, Francisco. “La nueva cultura inclusiva escolar en los escenarios de crisis”. En M. Lorenzo [et al.] (coords). Las instituciones educativas ante la crisis económica. Barcelona, Davinci, 2010, pp. 109-132.
  • Cejudo, Javier. [et al.]. Necesidades de formación de maestros de infantil y primaria en atención a la diversidad. Bordón. Revista de Pedagogía, 68 (2), 2016, pp. 1-17. Disponible en http://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36580/30171