Fomento de hábitos saludables a través de la coordinación del profesorado de educación física

  1. García-Martínez, I. 1
  2. Puertas-Molero, Pilar 2
  3. González-Valero, Gabriel 2
  4. Castro Sánchez, Manuel 3
  5. Ramírez-Granizo, I. 2
  1. 1 Facultad de Ciencias de la educación. Dpto. Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Granada
  2. 2 Facultad de Ciencias de la Educación. Dpto. Didáctica de la expresión Musical, Plástica y Corporal. Universidad de Granada
  3. 3 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Journal:
Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

ISSN: 2340-8812 2254-4070

Year of publication: 2018

Volume: 7

Issue: 2

Pages: 21-26

Type: Article

DOI: 10.6018/SPORTK.343191 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

Abstract

The aim of this research is to analyze the degree of pedagogi- cal coordination existing among physical education teachers, based on the promotion of a healthy lifestyle among the students. Speciically, an at- tempt was made to determine whether or not there was a tendency to work collaboratively in order to achieve speciic objectives in the area of Physi- cal Education. To do this, a questionnaire was prepared for this research, which was composed of 25 items, aimed at teachers with the specialty of physical education in practice. From a simple random sampling, 300 re- sponses were obtained from teachers in the province of Granada. Among the results, it emphasizes the importance of motivation in the conjugation of the professional teaching performance of the specialist in the area of physical education. In this way, a strong correlation exists between motiva- tion and social inclusion and healthy life, as well as between motivation and curricular innovation.

Bibliographic References

  • 1. Bilbao-Villegas, G., y Monereo-Font, C. (2011). Identiicación de incidentes críticos en maestros en ejercicio: propuestas para la formación permanente. Revista electrónica de investigación educativa, 13(1), 135151.
  • 2. Cravens, X. y Drake, T. (2017). From Shanghai to Tennessee: Develop ing instructional leadership through Teacher Peer Excellence Groups.International Journal for Lesson and Learning Studies, 6(4), 348-364. https://doi.org/10.1108/IJLLS-12-2016-0062
  • 3. Elmore, R.F. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Santiago de Chile: Fundación Chile.
  • 4. Fernández-Argüelles, D. y González-González de Mesa, C. (2018). Educación Física y AprendizajeCooperativo: una experiencia práctica.Journal of Sport and Health Research, 10(1), 43-64.
  • 5. Fullan, M. (2010). All Systems Go: he Change Imperative for Whole System Reform.housands Oaks, CA: Sage.
  • 6. Gibbins, L. K., y Cobb, P. (2017). Focusing on Teacher Learning Op portunities to Identify Potentially Productive Coaching Activities.JournalofTeacherEducation, 68(4) 411–425.
  • 7. González-Peiteado, M. (2013). Los estilos de enseñanza y aprendizaje como soporte de la actividad docente. JournalofLearningStyles,6(11), 5170.
  • 8. Hargreaves, A. y Fullan, M. (2014). Capital profesional: transformar la enseñanza en cada escuela. Madrid: Morata.
  • 9. Hargreaves, A. y Shirley, D. (2012). he Global Fourth Way. he Quest for Educational Excellent. housand Oaks, CA: Corwin Press.
  • 10. Kazemi, E., y Hubbard, A. (2008). New directions for the design and study of professional development: Attending to the coevolution of teachers’ participation across contexts. Journal of Teacher Education, 59(5), 428-441.
  • 11. Hopkins, D. (2010). A Teacheŕ s guide to Classroom Research. Maidenhead: Open University Press.
  • 12. Krichesky, G. J. y Murillo F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XX1, 21(1), 135-156.Doi: 10.5944/educXX1.15080
  • 13. Martín-Romera, A. y García-Martínez, I. (2018). Profesionalización del docente en la actualidad: Contribuciones al desarrollo profesional. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado,22(1), 7-23.
  • 14. Martínez-Galindo, C., Alonso, N., Cervelló, E., y Moreno, J. A. (2009). Periles motivacionales y disciplina en clases de educación física. Diferencias según las razones del alumnado para ser disciplinado y la percepción del trato generado por el profesorado en el aula. Cultura y Educación, 21(3), 331-343.
  • 15. Murillo, F.J. (2008). Hacia un modelo de eicacia escolar. Estudios multinivel sobre los factores de eicacia en las escuelas españolas. Revista electrónica iberoamericana sobre Calidad, Eicacia y Cambio en Educación, 6(1), 4-28.
  • 16. Montecinos, C., Pine, M., Campos-Martínez, J.,  Domínguez, R. y Carreño, C. (2014). Master teachers as professional developers: Managing conlicting versions of professionalism. Educational Management Administration&Leadership, 42(2) 275-292.
  • 17. Navarro-Paton, R., Rodríguez-Fernández, J. E. yEirin, R. (2016). Análisis de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas, motivación y disfrute en Educación Física en Primaria.Sportis, 3 (2), 439-455. DOI:https://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1758.
  • 18. Padial-Ruz, R.,Ubago-Jiménez, J.L., Espejo-Garcés, T., Puertas-Molero, P., Chacón-Cuberos, R. y Moreno-Arrebola, R. (2017). Promociónde hábitos saludables en elsegundo ciclo de educación infantil: una propuesta a través del movimiento.Trances, 9(4), 693-712.
  • 19. Sánchez García, C., González Carcelén, C. M., López Sánchez, G. F., & Díaz Suárez, A. (2017). Satisfaction of external customers. A case study of an indoor swimming pool. SPORT TK: Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 6(2), 81-88.
  • 20. Seashore-Louis, K. (2007). Changing the culture of schools: Professional community, organizational learning, and trust. Journal of School Leadership, 16(4), 477-489.
  • 21. Sebastian, J. y Allensworth, E. (2012). he inluence of principal leader ship on classroom instruction and student learning: A study of mediated pathways to learning. EducationalAdministrationQuarterly, 48(4), 626–663.
  • 22. Sevil-Serrano, J., Abarca-Sos, A., Clemente, J.A.,Murillo-Pardo, B. y García-González, L. (2016). Optimización de variables motivacionales en actividades expresivas en Educación Física. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5(2), 103-112.
  • 23. Velázquez-Callado, C. (2015). Aprendizaje cooperativo en Educación Física: estado de la cuestión y propuesta de intervención. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación,28, 234-239.
  • 24. Wood, D. (2011). And hen the basals arrived: School leadership, learning communities and professionalism. International JournalofLeadership in Education, 14(4), 475-497.