Necesidad de trabajar las relaciones de pareja saludable desde contextos socio-educativos

  1. Gila-Ordóñez, Juana-María
  2. Callejón-Chinchilla, María-Dolores
Journal:
Sophia

ISSN: 2346-0806 1794-8932

Year of publication: 2018

Issue Title: Sophia Educación

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 31-38

Type: Article

DOI: 10.18634/SOPHIAJ.14V.1I.703 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Sophia

Abstract

This article presents a reflection from the doctoral thesis on the need to promote healthy relationships in socio-educational contexts. It is justified, the need to establish an integral education in all dimensions of the person, and, based on this, working the affective aspects, and, in particular, the image of a healthy couple, directly related to the prevention of gender violence and other problems of today’s society. It is considered that it has to be done since the school age, because the imaginary - and among them, the image of what the couple must be, conform since children and especially in adolescence. It is proposed, for this, works through the arts and creativity, through the art-therapeutic process: perceive-internalize-express. The results of the research conclude the effectiveness of this methodology, since it facilitates the emotional cognitive integration -unavoidable to construct healthy identities-, and consolidates the learning.

Bibliographic References

  • Aznárez López, J.P., Granados Conejo, I.M., Callejón Chinchilla, M.D. (2006) El Poder de la Imagen en la Construcción Personal y la Necesidad de Trabajarlo desde la Escuela. En: P.M. Domínguez (coord.) Arteterapia: Nuevos Caminos para la Mejora Personal y Social. (Págs. 23-36). Sevilla: Junta de Andalucía. En: https://es.scribd.com/doc/220517704/Libro-Arteterapia-Nuevos-Caminos
  • Barber, B. L., & Eccles, J. S. (2003). The joy of romance: Healthy adolescent relationships as an educational agenda. En P. Florsheim (Ed.), Adolescent Romantic Relations and Sexual Behavior: Theory, Research, and Practical Implications (Págs. 355-370). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Callejón Chinchilla, M.D. y Granados Conejo, I.M. (2003). Creatividad, Expresión y Arte: Terapia para una Educación para el siglo XXI. Escuela Abierta 6, 129-147. http://www.ceuandalucia.es/escuelaabierta/pdf/articulos_ea6/callejongranados_ea6.pdf
  • Campayo, R. (2009). Desarrolla una mente prodigiosa. Madrid: Edaf.
  • Cape, G. (2003). Addiction, stigma and movies. Acta Psychiatrica Scandinava, 107 (3),163-169.
  • Chory-Assad, R., & Cicchirillo, V. (2005). Empathy and affective orientation as predictors of identification with television characters. Communication Research Reports (22), 151-156.
  • Ferrer, J. (2002). La educación sexual como recurso en la prevención de la violencia hacia las mujeres. Educació i Cultura 15, 131-145.
  • Furman, W. (2002). The emerging field of adolescent romantic relationships. Psychological Science, 11, 177-180.
  • García-Piña, C. A. (2016). Sexualidad infantil: información para orientar la práctica clínica. Acta pediátrica de México, 37(1), 47-53. En: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-23912016000100047&lng=es&tlng=es
  • Gila-Ordóñez, J.M. (2016). Propuesta arteterapéutica con fines educativos. Utilización del cine y la narrativa visual para fomentar las relaciones de parejas saludables. Tesis Doctoral. Universidad de Jaén. http://hdl.handle.net/10953/787
  • González Méndez, R., y Santana, J. D. (2001). Violencia en parejas jóvenes: análisis y prevención. Madrid: Pirámide.
  • Granados Conejo, I.M. y Callejón Chinchilla, M.D. (2010). ¿Puede la terapia artística servir a la educación? EA, Escuela abierta: revista de Investigación Educativa, 13, 69-96. http://www.ceuandalucia.es/escuelaabierta/pdf/articulos_ea13%20pdf/ea13_granados.pdf
  • Halford, W. & Bodenmann, G. (2013). Effects of relationship education on maintenance of couple relationship satisfaction. Clinical Psychology Review, 33, 512-525.
  • Iguartúa, J.J. (2026) Observatorio de los Contenidos Audiovisuales (OCA). Web oficial. http://www0.usal.es/webusal/node/283
  • Junta de Andalucía (2016) Red Andaluza "Escuela: Espacio de Paz". Espacio web institucional. Consejería de Educación de la Junta de Andalucía. En http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/web/convivencia-escolar/eep
  • Lera, M. J., (coord) (2009). Golden: una intervención psicoeducativa. Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (L.O.G.S.E.). BOE Núm. 238, de 4 de octubre de 1990: 28927-28942. Jefatura del Estado, España.
  • Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. BOE núm. 313, de 29 de diciembre de 2004: 42166 a 42197. Jefatura del Estado, España.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (L.O.E.). BOE Núm. 106, de 4 de mayo de 2006: 17158-17207. Jefatura del Estado, España.
  • Medina Pacheco, B., Reyes García, C., y Villar Zepeda, T. (2009). La confluencia en la relación de pareja como limitante para el crecimiento personal: una visión gestáltica. Revista Mal-estar E Subjetividade, 1103-1119.
  • Meil, G. (2013) Percepción Social de la Violencia de Género. Madrid: Ministerio de Sanidad, servicios sociales e igualdad. En http://www.violenciagenero.msssi.gob.es/violenciaEnCifras/estudios/colecciones/pdf/Percepcion_Social_VG_web.pdf
  • Oliveira, M. (2010) [1998]. La educación sentimental. Una propuesta para adolescentes. Barcelona: Icaria.
  • Pereira, M., & Urpí, C. (2004). El cine: la escuela informal de nuestra juventud. Making Off. Cuadernos de Cine y Educación, 28, 18-33.
  • Seligman, M. E. P. (1990). Learned Optimism. New York: Knopf.
  • Sorensen, S. (2007). Adolescent Romantic Relationships. Nueva York: Cornell University.
  • Wolfe, D., & Feiring, C. (2000). Dating violence through the lens of adolescent romantic relationships. Child Maltreatment, 5, 359-362.