Estudio sobre la formación en tic en los centros de día de personas mayores de AndalucíaAnálisis desde la perspectiva de género

  1. Hinojo Lucena, María Angustias 1
  2. Ágreda Montoro, Miriam 2
  3. Rodríguez García, Antonio Manuel 1
  1. 1 Universidad de Granada
  2. 2 Universidad de Jaén
Journal:
Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

ISSN: 1695-324X

Year of publication: 2017

Volume: 17

Issue: 1

Pages: 76-90

Type: Article

DOI: 10.30827/ETICANET.V17I1.11916 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

Sustainable development goals

Abstract

This paper aims to expose the current situation of training in Information and Communication Technologies of day centers of older people in the Andalusian. Therefore, the general objective of the study is to analyze and describe the training in ICT of the monitors of the Andalusian day centers from a gender perspective. It ha s been used a methodology of descriptive and non-experimental nature and quantitative cut. Data analysis and treatment were performed using the Statistical Package for Social Sciences (SPPS) v.23 for Mac. The t-student statistical test for independent samples was applied for the establishment of statistically significant differences from the gender perspective, assuming the principles of normal distribution of the samp le and homogeneity of variances. The ANOVA test was made to determine differences between provinces. The actual sample of data has been of 207 participants of centers of all Andalusia. The results to be highlighted in the training environment of the day-time center monitors, blended learning and distance learning in ICT tend to be reduced, as well as knowledge about socio-educational practices through ICT in this context. Likewise, it is male monitors that maintain a greater training for problem solving through ICT. In addition, it is the monitors of Cordoba, Cadiz and Granada who have greater experimentation and self-taught learning of ICT.

Bibliographic References

  • Agreda Montoro, M., Hinojo Lucena, M. A. y Sola Reche, J.M. (2016). Diseño yvalidación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la Educación Superior española. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 49, 39-56.
  • Agudo Prado, S., Sevillano, P., & Ángeles, M. (2008). Posibilidades formativas de las tecnologías de la información y comunicación en las personas mayores. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (33), 111-118.
  • Agudo, S. (2012). Usos de las herramientas digitales entre las personas mayores/Uses of Digital Tools among the Elderly. Comunicar, 20(39), 193-201.
  • Arribas, M. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas profesión, 5(17), 23-29.
  • Aznar, I., Hinojo Lucena, F.J. & Fernández Martin, F.D. (2007). Competencia, competencias profesionales y perfil profesional: retrato del perfil del psicopedagogo. En Revista Publicaciones, 27, 109-116.
  • Benavot, A. (2009). “Introduction. Moderated discussion. International Aid to Education”, Comparative Education Review (Chicago: University of Chicago Press), vol. 54, n.o 1, p. 105-124.
  • De Larra, R. M. (2004). Los Mayores en la Sociedad de la Información: situación actual y retos de futuro. Cuadernos Sociedad de la Información, 4.
  • Díaz, C., del Rocío, M., Ordóñez Sierra, R., Román García, S., & Pavón Rabasco, F. (2016). Buenas prácticas que desarrollan la competencia mediática en entornos socioeducativos. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 48, 97-113.
  • Feinstein, L., D. Budge, J. Vorhaus y K. Duckworth. 2008. The Social and Personal Benefits of Learning: A summary of key research findings, London: Institute of Education.
  • Fernández Batanero, J. M., & Torres González, J. A. (2015). Actitudes docentes y buenas prácticas con TIC del profesorado de Educación Permanente de Adultos en Andalucía. Revista Complutense de Educación, 26, (especial), 33-49.
  • Gómez, Á. H., & Phillippi, A. (2014). El desarrollo de la competencia mediática en personas mayores: una brecha pendiente. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (124).
  • Hidalgo, J., & Pérez, Á. (2017). La influencia de los medios de comunicación en la percepción de las personas mayores. DIALÓGICA, 13(2), 212-232.
  • Hinojo Lucena, F. J. y Aznar Díaz, I. (2001). Algunas reflexiones sobre la intervención socioeducativa con personas mayores: Gerontagogía. En Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, nº 8 (Segunda Época). pp. 117-134.
  • Hinojo Lucena, F. J. y Fernández Martín, F. D. (Coords.) (2001). Educación, Cultura y Vejez. Granada: Método Ediciones.
  • Medel-A onuevo, C. 2006. Operationalizing the Policy Discourses of Lifelong Learning: Challenges for Africa. Biennale on Education in Africa. Libreville (Gabon), March 27-31.
  • Medel-A onuevo, C., T. Ohsako y W. Mauch. 2001. Revisiting Lifelong Learning for the 21st Century, Hamburg: UNESCO Institute for Education.
  • Méndez, L. L. (2016). Arte y fotografía analógico-digital, herramientas de intervención social y empoderamiento para personas con demencia tipo alzhéimer. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 2(1), 67-80.
  • Prado, S. A., Cadavieco, J. F., & Sevillano, M. Á. P. (2016). La alfabetización digital de las personas mayores en Asturias. Magister, 28(1), 1-6.
  • Prete, A. D., Gisbert Cervera, M., & Camacho Martí, M. D. M. (2013). Las TIC como herramienta de empoderamiento para el colectivo de mujeres mayores: El caso de la comarca del montsià (Cataluña). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 37-50.
  • Rubenson, K. y R. Desjardins. 2009. “The impact of welfare state regimes on barriers to participation in adult education. A bounded agency model”, Adult Education Quarterly (Thousand Oaks: Sage), vol. 59, n.o 3, pp. 187-207.
  • Schmelkes, S. 1983. “Educación y Productividad Rural”, Revista de Educación de Adultos, vol.1, n.o 1, pp. 38-49.
  • Viñarás-Abad, M., Abad-Alcalá, L., Llorente-Barroso, C., Sánchez-Valle, M., & Pretel-Jiménez, M. (2017). Administración electrónica y e-inclusión de las personas mayores/e-Administration and the e-inclusion of the elderly. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 197.