Las semillas del cambio. El arte como estrategia para crear conciencia ecológica

  1. Pilar SOTO SÁNCHEZ
Journal:
Revista de antropología experimental

ISSN: 1578-4282

Year of publication: 2016

Issue: 16

Pages: 397-411

Type: Article

DOI: 10.17561/RAE.V0I16.3135 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de antropología experimental

Abstract

We’re navigating in a deep crisis that affects the entire life spheres, a crisis that is destroying our planet, its ecosystem and, at the same time, ourselves. From my point of view and my artist soul, I understand art as a resource to change the unbalanced situation of the Earth. This article is about the necessity to arise an environmental awareness to start with a sociocultural transformation and avoid, as much as possible, the wreck we’re going through. In this research I propose exclusive visions and strategies chosen from artistic practices involved in the environment and in its society, as a connection devices to create ecology consciousness. Many different artists, from the 60s until now, represented, denounced or reviewed the relation existing among the human being and its environment, activating new ways to look at the space and to act on it. The creativity of the artistic action is able to be a bridge among individuals and Nature. The aim of the article is to give visibility to the interior and exterior transformation abilities of art that, throwing seeds in all directions and places, is able to generate new paths through sustainability.

Bibliographic References

  • Albelda, J. y Saborit, J. (1997) La construcción de la naturaleza. Valencia: Generalitat Valenciana.
  • Carandell, L., (2015): “Homenaje a Jericó” en Lápiz, nº 288: 2015, pp. 29
  • Clément, G., (2007): Manifiesto del Tercer Paisaje. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Goodall, J. (2007): “Lo que nos separa de los simios” en TEDglobal, Junio de 2007 Figura 9: Lara Almarcegui, Guia de descampados del valle del Río Lea, 2009-2012.
  • Iglesias, E., (2009): “La obra de Arne Ness, rica en elementos para la transformación cultural” en Revista el Ecologista.
  • Raquejo G. T., (2015): “La ficción en la construcción de la consciencia ecológica: correspondencias entre las dinámicas psíquicas y el planeta tierra” en Arte y Ecología Tonia Raquejo y José María Parreño (eds), Madrid, UNED. pp. 57-92.
  • Raquejo G. T., (2013): “Herencias del paisaje Pop. Marqueting y visión del territorio en el arte actual”, en Goya, 343, 2013, pp. 166-181.
  • Riechmann, J., (2015): Autoconstrucción. La transformación cultural que necesitamos. Madrid: La Catarata.
  • Riechmann, J., (2005): “¿Cómo cambiar hacia sociedades sostenibles?. Reflexiones sobre biomímesis y autolimitación.” en Isegoría, vol. 32, 2005, pp. 95-108.
  • Solà-Morales, I., (1996): “Presentes y futuros. La arquitectura en la ciudades”. Barcelona, pp. 10-23
  • Soler R. M. I. y Soto S. P. (2014): “Los latidos de la tierra. Arte ecológico para acompasar nuestros ritmos” en Arte y políticas de identidad, vol. 10, 2014, pp. 75-89.