Aproximación a la didáctica del canto lírico en España en el siglo XIX.

  1. María del Coral Morales Villar 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revue:
Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

ISSN: 1989-9548

Année de publication: 2009

Número: 1

Pages: 75-85

Type: Article

D'autres publications dans: Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

Résumé

The essentials of the current skills of singing teaching were consolidated during the 19th century. The prescripts of the “Italian school of singing” were spread over the main European countries. Spain was not indifferent to the above mentioned operatic influence, and soon the spanish vocal lyric repertoire had to be adapted and began to be performed “a la italiana”, this is to say “in the Italian way”. In consequence, some concepts related to the vocal didactics as: teacher of singing, types of systems of education, “lírica” and categories of pedagogic works had to be reconsidered. By making clear this evolution we would be able to understand the methods that the voice teachers use at the present moment during the process of teaching and learning.

Références bibliographiques

  • Bacilly, B. de. (1668). Remarques curieuses sur l’art de bien chanter et particulièrement pour ce qui regarde le chant françois. Paris: Ballard.
  • Cerone, (1613). El melopeo y maestro: Tractado de musica teórica y practica. Nápoles: Iuan Bautista Gargano, y Lucrecio Nucci.
  • Cordero, A. (1858). “El canto. Observaciones sobre su enseñanza”, La España artística, II/14: 106-108.
  • Cordero, A. (1858). “El canto. Observaciones sobre su enseñanza”, La España artística, II/16: 123-124.
  • Cordero, A. (1858). “De las vocalizaciones en la enseñanza del canto”, Las Bellas Artes, Serie 2ª/9: 101-104.
  • Fargas y Soler, A. (1853). Diccionario de música. Barcelona: imp. J. Verdaguer.
  • Fernández C[ordero], A. (1843). “Proyecto sobre el establecimiento de escuelas de canto en las capitales de provincia”, El Orfeo andaluz, II/13: 101-103.
  • Giorgio, V. de. (1891). Canto e cantanti. Nápoles: Tipi Ruggiano.
  • Marqués de Alta-Villa. (1905). Método completo de canto. Madrid: Librería de los sucesores de Hernando.
  • Melcior, C. J. (1859). Diccionario enciclopédico de la Música. Lérida: García.
  • Palatín, F. (1818). Diccionario de música compuesto para la instrucción de sus hijos.
  • Sevilla; ed. y estudio preliminar Medina, A. (1990). Oviedo: Universidad de Oviedo, Servicio de Publicaciones.
  • Panofka, E. (1853). L' Arte del canto: vade mecum del cantante: teoria e pratica per tutte le voci. Milán: G.Ricordi & C.
  • Parada y Barreto, J. (1868). Diccionario técnico, histórico y biográfico de la música. Madrid: Editorial B. Eslava.
  • Pedrell, F. (1894). Diccionario técnico de la música. Barcelona: Isidro Torres Oriol.
  • Torras, R. (1894). Método de canto. La Habana: el autor.
  • Tosi: F. (1723). Opinioni de' cantori antichi, e moderni o sieno osservazioni sopra il canto figurato. Bologna: Lelio dalla Volpe.
  • Valero, J. (1844). “Sobre el canto”, El Fénix, nº 2: 11-12.