La fototerapia y videoterapia en un proyecto de intervención socio-educativa para adolescentes con síndrome de Asperger

  1. Pedro José Regis Sansalonis
Revista:
Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

ISSN: 1989-9548

Ano de publicación: 2014

Número: 10

Páxinas: 41-53

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

Resumo

The importance of the visual in the group of teenagers (and other groups of different ages, especially from small) with Asperger Syndrome, is essential for everyday or everyday learning. Meaningful learning that gives them the use of the still image (photo) and the moving image (video), leads to use such audiovisual, educational tools and, in turn, therapeutic, as a means of expression and use the time to establish the social and communicative skills that they lack. While it is true that each individual with Asperger is different, we use these means to an improvement not only in the socio-educational subject area plus quality of life, but also to a better understanding of all persons or bodies working in this Pervasive Developmental Disorder (PDD).

Referencias bibliográficas

  • Asperger, H. (1944). Die autistischen Psychopathen im Kindesalter. Arch. Psychiatr. Nervenkrankh. 117: 76 –136. Traducido y anotado por Uta Frith en Frith, U. (ed.) (1991). Autism and Asperger Syndrome. Cambridge University Press, Cambridge.
  • Fitzgerald, M. y O’Brien, B (2007)Genius Genes: How Asperger Talents Changed the World. Shawnee Mission, Kansas: Autism Asperger Pub. Co.
  • García, F. (2006). De la convergencia tecnológica a la convergencia comunicativa en la educación y el progreso. Icono, 14, 7.
  • López Fernández Cao, M y Martínez Díez, N. (2006). Arteterapia. Conocimiento interior a través de la expresión artística. Madrid: Paidós.
  • Mampaso, A y Nieto, B. (2001). Técnicas de vídeo en terapia artística. Arte, Individuo y Sociedad, 13, 55 –65.
  • Rossi, O. (2006). Sguardi e immagini: Video e fototerapia. Formazione in Psicoterpia Counselling Fenomenologia,7, settembre -ottobre, 28-37.
  • Sevilla, G.A. (2008). Proyecto para lograr la integración pedagógica de niños y niñas con Síndrome de Asperger. Ecuador.