Del pictograma a la imagenherramientas de comunicación y lenguaje en personas con síndrome de Asperger a través de recursos visuales para la inclusión social

  1. Pedro José Regis Sansalonis
  2. María Dolores Callejón Chinchilla
Journal:
Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social

ISSN: 1886-6190

Year of publication: 2015

Issue: 10

Pages: 329-341

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ARTE.2014.V9.47481 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social

Abstract

It appears in this text, an introduction to Asperger’s Syndrome and those characteristics that distinguish it, in order to know a bit more, of what there consists this Pervasive Developmental Disorder (PDD). In addition, it is tried to facilitate which are the most suitable tools of communication and language for the education and learning of the subject, emphasizing in the visual, audio-visual and artistic resources as tools of learning for his social incorporation in some area of the company (colleges, institutes, associations, universities or administrations)

Bibliographic References

  • AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). (2002). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales DSM-IV-TR. Barcelona: Masson.
  • AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). (2014). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales DSM-V-TR. Barcelona: Masson.
  • ATTWOOD, T. (2011). Guía del Síndrome de Asperger. Barcelona: Paidós.
  • BARRIOS, S. (2013). “Ayúdame a comprender el mundo. Apoyos visuales para la promoción de la autonomía en personas con trastorno del espectro del autismo y trastornos específicos del lenguaje”. En TOG, vol. 10, 8, pp. 92 - 104. A Coruña. http://www.revistatog.com/suple/num8/autismo.pdf (Consultado el 28/01/2015)
  • GUBERN, R. (2014). Historia del Cine. Barcelona: Anagrama.
  • LLOYD, L. y Karlan, G. (1984). “Non-speech communication symbols and system: Where have we been and Where are we going?”. En Journal of Mental Deficiency Research, 28, pp. 3 - 20. https://www. collaborate.education.purdue.edu/edst/lloyd/Docs/Articles%20and%20Chapters-Lloyd.pdf (Consultado el 15/01/2015)
  • REGIS, P.J. (2014). “La Fototerapia y Videoterapia como Proyecto de Intervención socio-educativa en adolescentes con Síndrome de Asperger”. En Arte y Movimiento, 11, Universidad de Jaén (pendiente de publicación).
  • SKINNER, B. F. (1957). Verbal behaviour. New York: Appleton Century Crofts.
  • TAMARIT, J. (1989): “Uso y abuso de los Sistemas Alternativos de Comunicación”. En Comunicación, Lenguaje y Educación, 1, pp. 81-94. España. http://www.dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/126151.pdf (Consultado el 02/02/2015)
  • TUSET, P. (2011). Messenger Visual, a pictogram-based Instant Messaging service for individuals with cognitive disability. Proyecto fin de carrera. Universitat Politécnica de Catalunya.