Arteterapia y Síndrome de Asperger¿por qué y para qué?

  1. Regis Sansalonis, Pedro José
Journal:
Sophia

ISSN: 2346-0806 1794-8932

Year of publication: 2016

Issue Title: Sophia: Educación

Volume: 12

Issue: 2

Pages: 187-194

Type: Article

DOI: 10.18634/SOPHIAJ.12V.2I.322 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Sophia

Abstract

The purpose of this article is to explain the reason and importance of using art-therapy in groups dealing with Asperger Syndrome, through a bibliographic review, specially of secondary sources as a research work. Finally, it is recognized the scarce bibliography found, and the need of continuing to investigate art-therapy in this social group, still unknown by most of the society.

Bibliographic References

  • Carrasco, I. & Guerrero, A. (2005). Programa de Intervención en el síndrome de Asperger. Universidad de Málaga. España.
  • Combs, M. L. & Slaby, D. L. (1977). Social skills training ith children. En B.B. Lahey y A. E. Kazdin. (Eds): Advances in clinical child psychology. Vol. 1, New York, Plenum.
  • Coolidge, F. L. y Wynn, T. (2001): Executive functions of the frontal lobes and the evolutionary ascendancy of Homo sapiens. Cambridge Archaeol. Journal 11: 255-260.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
  • Delgado, I. & Etchepareborda, M. (2013). Trastornos de las funciones ejecutivas. Diagnóstico y tratamiento. Revista Neurología, 57 (Supl 1).pp. 95 – 103.
  • Duarte Santos, G. & Simoes, M. (2011). Mediadores artístico-expressivos e Interacção Social – Estudo com crianças com Perturbação do Espectro do Autismo. International Journal of Developmental and Educational Psychology, XXIII, Nº 1 (1).
  • Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente: el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Barcelona: Ed. Paidós.
  • Elkis-Albuhoff, D. (2008). Art Therapy applied to an adolescent with Asperger’s syndrome. The arts in Psycotherapy, 35, 262-270.
  • Emery, M. J. (2004). Arte Therapy as an intervention for Autism. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 21, (3), 143-147.
  • Epp, K. M. (2008). Outcome-based Evaluation of a social skills Program using Art Therapy and Group Therapy for children on the autism spectrum. Children and Schools, 30, (1), 27 – 36.
  • Evans, K., & Dubowski, J. (2001). Art therapy with children on the autistic spectrum disorder. London, UK: Jessica Kingsley.
  • Federación Asperger España. Tomado de: http:// www.asperger.es/asperger.php?t=3.
  • Fernández Añino, Mª. (2003). Creatividad, arte terapia y autismo. Un acercamiento a la actividad Plástica como proceso creativo en niños autistas. Revista Arte, individuo y sociedad, 15, 135-152. (Recuperado el 13/09/14) http://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=794482&orden=1&info= link
  • Gabriels, R. L. (2000). Art therapy with children who have autism and their families. En C. A. Malchiodi (Ed.), Handbook of art therapy (pp. 193-206). New York: Guildford.
  • García, A. (2012). Habilidades sociales: una aplicación al síndrome de Asperger. Practicum de la Facultad de Psicología. Universidad Oberta de Catalunya.
  • Gray C. (1994). Mi libro de historias sociales. (Recuperado el 14/12/13). https://skydrive. live.com/?cid=cc39baa414d088bd&id=CC 39BAA414D088BD%21177.
  • Goñi, A. (2000). Desarrollo de la creatividad. San José: Euned.
  • Henley, D. (2000). Blessings in disguise: Idiomatic expression as a stimulus in group art therapy with children. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 17, 270–275.
  • Klein, J.P, Bassols, M. y Bonet, E. (Coord.) (2008). Arteterapia. La creación como proceso de transformación. Barcelona, Octaedro.
  • Klein, J.P. (2006). Arteterapia. Una introducción. Barcelona, Octaedro.
  • Libet, J . & Lewinsohn, M. (1973). The concept of social ski with special reference to the behavior of depressed persons. Journal of Consulting and Clinical Psychology 40, pp. 304-312.
  • Martín Borreguero, P. (2004). El síndrome de Asperger: ¿Excentricidad o discapacidad social? Madrid: Alianza Editorial.
  • Parada, A. (2012). El síndrome de Asperger y la creatividad: el desarrollo de las habilidades sociales a través del Arte-Terapia. Universidad de Oviedo.
  • Rosal, M. L. (1996). Approaches to art therapy with children. Burlingame, C.A, Abbeygate.
  • Rosal, M. L. (2001). Cognitive-Behavioral Art Therapy. En Rubin J. A. (Eds). Approaches to Art Therapy: Theory and Thecnique. pp. 210 – 225. Nueva York, Brunner-Routledge.
  • Schultz, T. T., Romanski, L. M., & Tsatsanis, K. D. (2000). Neurofunctional models of Asperger Syndrome. En A. Klin, F. R. Volkmar, & S. S. Sparrow (Eds.), Asperger syndrome (pp. 340-366). New York: Guildford.