Influencia de la familia en la prevención de drogas

  1. Cristóbal Villanueva Roa 1
  1. 1 Universidad de Jaén. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
Journal:
Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

ISSN: 1989-2446

Year of publication: 2012

Issue: 7

Pages: 176-193

Type: Article

More publications in: Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

Abstract

The family as an institution is undergoing major changes in recent decades although this has not ceased to be regarded as the primary socializing agent and therefore has the most influence on the attitudes and habits of young people. This article investigates the influence on students' attitude towards drugs implementing a prevention Agenda of involvement includes parents.

Bibliographic References

  • Alonso Sanz, C. (1995): Tabaco, alcohol y educación: una actuación preventiva. Toledo: Servicio de publicaciones de la Junta de Castilla-La Mancha.
  • Bas Peña, E. (2000). Prevención de drogodependencias en secundaria. Madrid: Narcea.
  • Calafat, A., Amengual, M., Farrés, C., Mejías, G., y Borrás, M. (1995). Tú decides. Programa de educación sobre drogas. Palma: Sevei d'acción social i sanitat. Conseil Insular de Mallorca
  • Campbell, D. y Stanley, J. (1966). Diseños experimentales y cuasi-experimentales en la investigación social. Argentina: Amorrortu editores.
  • Comas, D. (1990): El síndrome de haddock: alcohol y drogas en las enseñanzas medias. . Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia
  • Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre las Drogas (2007). Guía sobre drogas. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo.
  • Díaz, A. (2001). Drogas y sociedad en Yubero, S. (Coord.), Drogas y drogadicción: un enfoque social y preventivo (pp.11-74). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Escames, J., García López, R., Pérez Pérez, C. y Llopis, A. (2007). El aprendizaje de valores y actitudes. Teoría y práctica. Barcelona-Madrid: Octaedro-OEI
  • Esteban, J.L.; Lázaro, R.; Nieto, E. y Baquero, C. (1990): Consumo de drogas en la escuela. Guadalajara: Ayuntamiento de Guadalajara
  • Ferrer, X.; España, R.M. (1993). Los padres en la prevención del abuso de drogas: enfoques, experiencias y resultados en varios países. Idea-Prevención, 6 . 81-91.
  • Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (1996). Programa de prevención del consumo de drogas en el ámbito familiar. Madrid: Fundación de Ayuda contra la Drogadicción.
  • García Gallego, C. (2004). Diseños de investigación en psicología. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Jiménez, C.; López, E.; Pérez, R. (1987). Pedagogía experimental II. Madrid: UNED.
  • León, O. G. y Montero, I. (1993). Diseño de investigaciones. Introducción a la lógica de la investigación en psicología y educación. Madrid: Mcgraw-hill.
  • Maciá, D. (1986). Método conductual de prevención de la drogodependencia. Valencia: Promolibro.
  • Moreno, M.C. y Cubero, R. (1990). Relaciones sociales: familia, escuela y compañeros. Años preescolares. En. Palacios, J., Marchesi,A., y Coll,C. (Eds.), Desarrollo psicológico y educación I. Psicología evolutiva. Madrid: Alianza.
  • Morris, C. (1997). Psicología. Michigan: Pretince Hall.
  • Moscovici, S. (2002). Psicología social: influencia y cambio de actitudes. Barcelona: Paidós.
  • Ortiz de Anda, M.A.;, Melero JC y Flores, M. (1998) Unidad Didáctica para la prevención. Jóvenes y Drogas. Bilbao: EDEX
  • Recio, J. L. (dir); Santos, C.; Sanchez, M.A; Escamilla, J. P.; Plaza, L. A.; Barahona, M. J. (1991). El papel de la familia los compañeros y la escuela en el abuso adolescente de drogas. Madrid: Cruz Roja Española.
  • Rooney, J. y Villahoz, J. (1990). Estudio sobre el uso de drogas entre la población estudiantil de la provincia de Huelva. Huelva: Diputación Provincial.
  • Savater, F. (1997). El valor de Educar. Barcelona: Ariel.
  • Vega Fuente, A. (1985).La formación del maestro ante las drogas: Teoría y práctica. Madrid: Escuela Española.
  • Vega Fuente, A. (1993). La acción social ante las drogas. Propuestas de Intervención Socioeducativa. Madrid: Narcea.