Configurando una identidad profesional. Experiencia narrativa de un historiador del arte como educador

  1. Pedro José Regis Sansalonis
Journal:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Year of publication: 2016

Issue Title: De la tradición al futuro: obsolescencia o reactualización en el perfil profesional de los estudios artísticos.

Issue: 9

Pages: 73-80

Type: Article

More publications in: Tercio creciente

Abstract

This article exposes a series of facts and a narrative of my personal experience carried out in the previous years where it is showed the difficulties and achievements that were obtained during a period of uncertainty. This was in the moment to initiate the labor of investigation and summary of information of a doctoral thesis in the University of Jaen. On the other hand, I emphasize the interdisciplinary figure of those persons that even not being related to the artistic education, they take their career education as a base to start developing a multidisciplinary labor in which art is used by them to structure the vertebral column of the development of their projects of investigation.

Bibliographic References

  • Aznárez, J.P., Granados, I.M., Callejón, M.D. (2004). En simbiosis con las imágenes. El poder de la imagen en la construcción personal y la necesidad de trabajarlo desde la escuela. Red Visual, 2. [Recuperado el 20/10/2015 en http://www.redvisual.net ]
  • Bourriaud. N. (2006). Estética racional. Adriana Hidalgo, S.A., Buenos Aires.
  • Callejón, M.D. y Granados, I.M. (2003a) Creatividad, expresión y arte: terapia para una educación del siglo XXI, un recurso de integración. Escuela abierta, 6. Págs. 129-148. [Recuperado el 1/10/2015 en http://www.ceuandalucia.com/escuelaabierta/pdf/articulos_ea6/callejongranados_ ea6.pdf ]
  • Callejón, M.D. y Granados, I.M. (2003b). Deslumbrados, atrapados, construidos. Del diálogo y el tiempo para una mirada sana; para la construcción personal en la escuela. Red Visual, 2. Sevilla: COLBAA. [Recuperado el 1/10/2015 en http://www.redvisual.net ]
  • Callejón, M.D. (2005). Arteterapia contra la marginación social. La integración personal y social desde la escuela. En Arteterapia. Principios y ámbitos de aplicación. Domínguez, P. (coord.). 167-177. Andalucía: Consejería de Educación y Ciencia. (Recuperado el 2/09/2015 en http://www. asanart.es/docs/principios_ambitos.pdf )
  • Granados, I.M. y Callejón, M.D. (2010) ¿Puede la Terapia Artística Servir a la Educación? Escuela Abierta.13. Págs. 69-95. (Recuperado el 1/11/2012 en http://www.ceuandalucia.com/escuelaabierta/ pdf/articulos_ea13%20pdf/ea13_granados.pdf )
  • López Fernández Cao (coord.) (2006) Creación y Posibilidad: Aplicaciones Del Arte en la Integración Social. Madrid, Fundamentos.