Activació temporal de metes igualitàries i la seua influència sobre la inhibició d'estereotips de gènere en una tasca de priming semàntic

  1. Aranda López, María
  2. Ariño Mateo, Eva
Revue:
Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

ISSN: 1135-1268

Année de publication: 2013

Volumen: 15

Número: 1

Pages: 45-68

Type: Article

D'autres publications dans: Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

Résumé

Estudis recents sobre els processos automàtics han analitzat la manera en què les metes poden operar fora de la consciència i controlar la cognició. Alguns autors han generat estats de discrepància per a activar-les i mesurar la influència que exerceixen principalment sobre estereotips racials. En aquesta recerca s’ha explorat un nou procediment per a generar metes igualitàries de manera temporal i se n’ha examinat l’efecte sobre l’activació d’estereotips de gènere en una tasca de priming semàntic subliminal. Per a això, es va manipular la informació a què van ser exposats els participants prèviament a la tasca de priming, demanant-los que pensaren en paraules semànticament igualitàries o neutres. Els resultats van mostrar un efecte inhibidor en la condició experimental sobre els estereotips femenins, tant positius com negatius, però no sobre els masculins. L’exposició a paraules igualitàries va activar una cognició controlada que va donar lloc a un temps de resposta major en els assajos congruents que en els incongruents pel que fa a la categoria «dona», especialment quan es tractava dels atributs amb valència negativa. Aquests descobriments suposen un avanç més en el camp dels processos automàtics, en particular, pel que fa a la manera en què els estereotips de gènere es mantenen o s’inhibeixen. Sembla que els efectes de la igualtat sobre els estereotips de gènere estan restringits a només un dels target: les dones.

Références bibliographiques

  • Algarabel, S. (1996). Índices de interés psicolingüístico de 1.917 palabras castellanas. Cognitiva, 8, 43-88.
  • Álvarez-Castillo, J. L. (2008). Las metas en la reducción del prejuicio automático. Psicothema, 17(1), 71-75.
  • Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, MA: PerseusBooks.
  • Aranda, M., Montes-Berges, B., Castillo-Mayén, M. R. i Pérez-Cordón, L. G. (2012). Medición de estereotipos y roles de género. En M. Aranda i B. Montes-Berges (eds.), Las princesas que juegan al fútbol y los príncipes que saltan a la comba. Concienciación del alumnado de la presencia de estereotipos y su influencia en la toma de decisiones (p. 34-64). Granada: Ruiz de Aloza.
  • Ashmore, R. D. i Del Boca, F. K. (1981). Conceptual approaches to stereotypes and stereotyping. En Hamilton, D. L. (ed.), Cognitive processes in stereotyping and intergroup behavior. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Bargh, J. A. (1989). Conditional automaticity: Varieties of automatic influence on social perception and cognition. En J. Ulemani, J. Bargh (eds.), Unintended Thought. Nova York: Guilford.
  • Bargh, J. A. (1990). Auto-motives: Preconscious determinants of social interaction. En E. T. Higgins i R. M. Sorrentino (eds.), Handbook of motivation and cognition (Vol. 2, p. 93-130). Nova York: Guilford.
  • Bargh, J. A., Gollwitzer, P. M., Chai, A. L., Barndollar, K. i Troetschel, R. (2001). The automated will: Nonconscious activation and pursuit of behavioral goals. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 1014-1027.
  • Billig, M. (1985). Prejudice, categorization and particularization: From a perceptual to a rhetorical approach. European Journal of Social Psychology, 15, 79-103.
  • Blair, I. V. (2002). The malleability of automatic stereotypes and prejudice. Personality and Social PsychologyReview, 6(3), 242-261.
  • Cárdenas, M., Lay, S., González, C., Calderón, C. i Alegría, I. (2010). Inventario de sexismo ambivalente: adaptación, validación y perfil en la ciudad de Antofagasta. Revista Salud y Sociedad, 1(2), 125-135.
  • Carlston, D. E. i Smith, E. R. (1996). Mental representation. En E. T. Higgins i A. Kruglanski (eds.), Social psychology: Handbook of basic principles (p. 184-210). Nova York: Guilford Press.
  • Casper, C., Rothermund, K. i Wentura, D. (2010). Automatic stereotype activation is context dependent. Social Psychology, 41, 131-136.
  • Castillo-Mayén, M. R. (2011). Discriminación de género y dominancia social. Análisis de los estereotipos de género y de la influencia del priming subliminal. Tesi doctoral no publicada.
  • Castillo-Mayén M. R. i Montes-Berges, B. (2007). Escala de estereotipos de género actuales. Iniciación a la investigación, 2: a5. Disponible en http:// revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ininv/article/view/198/179 (darrer accés: 8 de febrer de 2013).
  • Crandall, C., Eshleman, A. i O’Brien, L. (2002). Social norms and the expression and suppression of prejudice: The struggle for internalization. Journal of Personality of Social Psychology, 82, 359-378.
  • Custers, R., Maas, M., Wildenbeest, M. i Aarts, H. (2008). Nonconscious goal pursuit and the surmounting of physical and social obstacles. European Journal of Social Psychology, 38, 1013-1022.
  • Daza, M. T., Ortells, J. J. i Fox, E. (2002). Perception without awareness: Further evidence from a Stroop priming task. Perception & Psychophysics, 64, 1316-1324.
  • Daza, M. T., Ortells, J. J. i Noguera, C. (2007). Negative semantic priming from consciously vs. unconsciously perceived single words. Psicológica, 28, 105-127.
  • De Lemus, S. (2007). Estereotipos y prejuicio de género: automatismo y modulación contextual.Tesi doctoral no publicada.
  • De Lemus, S., Moya, M., Bukowsky, M. i Lupiáñez, J. (2008). Activación automática de las dimensiones de competencia y sociabilidad en el caso de los estereotipos de género. Psicológica, 29, 115-132.
  • Degner, J. i Dirk, W. (2010). Automatic prejudice in childhood and early adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 98(3), 356-374.
  • Delgado, N. (2008). Dependencia contextual de la infrahumanización. Tesi doctoral.
  • Devine, P. G. (1989). Stereotypes and prejudice: Their automatic and controlled components. Journal of Personality and Social Psychology, 56(1), 5-18.
  • Dijksterhuis, A. iAarts, H. (2010). Goals, attention and (un)consciousness. Annual Review of Psychology, 61, 467-490.
  • Dijksterhuis, A., Aarts, H., Bargh, J. A. i Van Knippenberg, A. (2000). On the relation between associative strength and automatic behavior. Journal of Experimental Social Psychology, 36, 531-544.
  • Dovidio, J. F., Kawakami, K. i Gaertner, S. L. (2002). Implicit and explicit prejudice and interracial interactions. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 62-68.
  • Dovidio, J. F., Kawakami, K., Johnson, C., Johnson, B. i Howard, A. (1997). On the nature of prejudice: Automatic and controlled processes. Journal of Experimental Social Psychology, 33(5), 510-540.
  • Draine, S. C. i Greenwald, A. G. (1998). Replicable unconscious semantic priming. Journal of Experimental Psychology: General, 127(3), 286-303.
  • Eagly, A. H. i Mladinic, A. (1989). Gender stereotypes and attitudes toward women and men. Personality and Social Psychology Bulletin, 15(4), 543-558.
  • Ehrlich, H. J. (1973). The social psychology of prejudice. Nova York: Wiley. Fazio, R. H., Jackson, J. R., Dunton, B. C. i Williams, C. J. (1995). Variability in automatic activation as an unobtrusive measure of racial attitudes: A bona fide pipeline? Journal of Personality and Social Psychology, 69, 1013-1027.
  • Fazio, R. H. i Olson, M. A. (2003). Implicit measures in social cognition research: Their meaning and use. Annual Review of Psychology, 54, 297-327.
  • Fein, S. i Spencer, S. J. (1997). Prejudice as self-image maintenance: Affirming the self through negative evaluations of others. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 31-44.
  • Gawronski, B. i Payn, B. K. (2010). Handbook of implicit social cognition. Nova York: The Guiford Press.
  • Glick, P. i Fiske, S. T. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory. Differentiating Hostile and Benevolent Sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 491-512.
  • Gollwitzer, P. M., Wicklund, R. A. i Hilton, J. L. (1982). Admission of failure and symbolic self-completion: Extending Lewinian theory. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 358-371.
  • Greenwald, A. G., McGhee, D. i Schwartz, J. L. K. (1998). Measuring individual differences in implicit cognition: The implicit association task. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 1469-1480.
  • Hamilton, D. L. (1981). Stereotyping and intergroup behavior: Some thoughts on the cognitive approach. En D. L. Hamilton (ed.), Cognitive processes in stereotyping and intergroup behavior (p. 333-353). Hillsdale, NJ: Edbaum.
  • Higgins, E. T. (1987). Self-discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological Review, 94, 319-340.
  • Hilton, J. L. i Von Hippel, W. (1996). Stereotypes. Annual Review of Psychology, 47, 237-71.
  • Katz, D. i Stotkmd, E. (1959). A preliminary statement to a theory of attitude structure and change. En S. Koch (ed.), Psychology: A study of a science (p. 423-475). Nova York: McCraw-Hill.
  • Kawakami, K., Dion, K. L. i Dovidio, J. F. (1998). Racial prejudice and stereotype activation. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 407-416.
  • Lodge, M. i Taber, C.S. (2000). Three steps toward a theory of motivated political reasoning. Elements of Reason: Cognition, Choice and Bounds of Rationality. Cambridge University Press.
  • López-Sáez, M. i Lisbona, A. (2009). Descriptive and prescriptive features of gender stereotyping. Relationships among its components. Revista de Psicología Social, 24, 363-379.
  • López-Sáez, M., Morales, J. F. i Lisbona, A. (2008). Evolution of gender stereotypes in Spain: traits and roles. TheSpanishJournal of Psychology, 11, 609-617.
  • Montes-Berges, B. (2009). Exposición a estereotipos y categorías de género: consecuencias en tareas y evaluaciones. En C. R. Mañas Viejo (ed.), Mujeres y diversidad funcional (discapacidad): Construyendo un nuevo discurso, (p. 105-118). Alacant: Centre d’Estudis de la Dona de la Universitatd’Alacant.
  • Moskowitz, G. B. (2002). Preconscious effects of temporary goals on attention. Journal of Experimental Social Psychology, 38, 397-404.
  • Moskowitz, G. B. i Ignarri, C. (2009). Implicit volition and stereotype control. European Review of Social Psychology, 20, 97-145.
  • Moskowitz, G. B., Gollwitzer, P. M., Wasel, W. i Schaal, B. (1999). Preconscious control of stereotype activation through chronic egalitarian goals. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 167-184.
  • Moskowitz, G. B. i Li, P. (2011). Egalitarian Goals Trigger Stereotype Inhibition: A Proactive Form of Stereotype Control. Journal of Experimental Social Psychology, 47(1), 103-116.
  • Moskowitz, G. B., Li, P., Ignarri, C. i Stone, J. (2011). Compensatory cognition associated with egalitarian goals. Journal of Experimental Social Psychology, 47(2), 365-370.
  • Ortells, J. J., Vellido, C., Daza, M. T. i Noguera, C. (2006). Semantic priming effects from conscious and unconsciously perceived words. Psicológica, 27, 225-242.
  • Posner, M. I. i Snyder, C. R. (1975). Attention and cognitive control. En R. L. Solso (ed.), Information processing and cognition: The Loyola Symposium (p. 55-85). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Rosenberg, M. J. i Hovland, C. I. (1960). Cognitive, affective and behavioral components of attitudes. En C. I. Hovlandi, M. J. Rosenberg (eds.), Attitude Organization and Change. New Haven: Yale University Press.
  • Smith, P. K., Dijksterhuis, A. i Chaiken, S. (2008). Subliminal exposure to faces and racial attitudes: Exposure to Whites makes Whites like Blacks less. Journal of Experimental Social Psychology, 44(1), 50-64.
  • Tajfel, H. (1981). Human groups and social categories: Studies in social psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Van den Bussche, E. i Reynvoet, B. (2007). Masked priming effects in semantic categorization are independent of category size. Experimental Psychology, 54(3), 225-235.
  • Wittenbrink, B., Judd, C. M. i Park, B. (1997). Evidence for racial prejudice at the implicit level and its relationship with questionnaire measures. Journal of Personality and Social Psychology, 72(2), 262-274.