De la discriminación al compromiso igualitarioconstrucción de una escala de prejuicio y metas igualitarias

  1. Aranda López, María
  2. Montes Berges, Beatriz
Revista:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Ano de publicación: 2013

Título do exemplar: Validación de Contenido desde metodologías cualitativas y cuantitativas

Volume: 10

Número: 2

Páxinas: 167-178

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/AP.10.2.12219 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Acción psicológica

Resumo

This study aimed the development and validation of a scale on beliefs, prejudice and commitment with egalitarian goals. The scale answered questions such as: a) whether racism and sexism share similar processes, b) the relationship between the components of attitudes and, c) the prediction of behavior from beliefs and prejudice. The instrument took into account proposals from theories that have provided new horizons in the study of discrimination and prejudice, as female identity models and contributions from Moskowitz on chronic egalitarian goals. Statistical analyzes resulted in a final 30-item scale called Scale of Prejudice and Egalitarian Goals, consisting of three factors that that set the level of prejudice, the awareness of group inequalities and the degree of commitment in the fight for equality.

Referencias bibliográficas

  • Amodio, D. M. y Devine, P. G. (2005). Changing prejudice: The effects of persuasion on implicit and explicit forms of race bias. En M. C. Green y T. C. Brock (Eds.), Persuasion: Psychological insights and perspectives (2.ª Ed., pp. 249-280). Thousand Oaks, CA: sage.
  • Blanco, n. y Alvarado, M. E. (2005). Escala de actitud hacia el proceso de investigación científico social. Revista de ciencias sociales, 11(3), 537-544.
  • Devine, P. G. (1989). stereotypes and Prejudice: Their automatic and controlled components. Journal of Personality and social Psychology, 56, 5-18. doi:10.1037/0022-3514.56.1.5
  • Downing, n. E. y Roush, K. L. (1985). From passive acceptance to active commitment: A model of feminist identity development for women. counseling Psychologist, 13, 695-709.
  • Canto, J. M. y Moral, F. (2005). El sí mismo desde la Teoría de la Identidad social. Escritos de Psicología, 7, 59-70.
  • Cárdenas, M., Lay, s., González, C., Calderón, C. y Alegría, I. (2010): Inventario de sexismo ambivalente: adaptación, validación y perfil en la ciudad de Antofagasta. Revista salud y sociedad, 1(2), 125-135.
  • Cárdenas, M., Music, A., Contreras, P., Yeomans, H. y Calderón, C. (2007). Evaluación de las nuevas formas de prejuicio étnico y sus instrumentos de medida. Revista de Psicología, 16(1), 69-96.
  • Díaz, A. (2010). Actitudes y conductas en educación. Innovación y Experiencias Educativas, 37. Recuperado de http://www.csi-csif.es/andalucia/mod_ense-csifrevistad_37.html
  • Dovidio, J. F. y Gaertner, s. L. (1983). The Effects of sex, status, and Ability on Helping Behavior. Journal of Applied social Psychology, 13(3), 191- 205. doi: 10.1111/j.1559-1816.1983.tb01734.x
  • Fischer, A. Tokar D. y Mergl, M. (2000). Assessing women‘s feminist identity development. Psychology of Women Quarterly, 24, 15-29. doi: 10.1111/j.1471-6402.2000.tb01018.x
  • Gaertner, s. L. y Dovidio, J. F. (1986). The aversive form of racism. En J. F. Dovidio y s. L. Gaertner (Eds.), Prejudice, Discrimination, and Racism (pp. 61-89). Orlando, FL: Academic Press.
  • García-Leiva, P. (2005). Identidad de género: Modelos explicativos. Escritos de Psicología, 7, 71-81.
  • Glick, P. y Fiske, s. T. (1996). The AsI: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and social Psychology, 70, 491-512. doi: 10.1037/0022-3514.70.3.491
  • López-Pina, J. A. (2005). Ítems polinómicos vs. dicotómicos. Un estudio metodológico. Anales de Psicología, 21, 339-344.
  • McConahay, J. B. (1986). Modern racism, ambiva- lence and the modern racism scale. En: J. F. Dovidio y s. L. Gaertner (Eds.), Prejudice, discrimination and racism. san Diego: Academic Press.
  • McConahay, J. B. y Hough, J. C. (1976). symbolic racism. Journal of social Issues, 32, 23-45. doi: 10.1111/j.1540-4560.1976.tb02493.x
  • Montes-Berges, B. (2002). Discriminación de género en situaciones de competición y cooperación con priming subliminal. Tesis doctoral no publicada, Universidad de Granada.
  • Montes-Berges, B. (2009). Exposición a estereotipos y categorías de género: consecuencias en tareas y evaluaciones. En C. R. Mañas Viejo (Ed.), Mujeres y diversidad funcional (discapacidad): construyendo un nuevo discurso, (pp. 105-118). Alicante: Centro de Estudios de la Mujer de la Universidad de Alicante.
  • Montes-Berges, B. y Castillo-Mayen, M. R. (2004, abril). Evaluación de las variables implicadas en la aceptación de los programas de evaluación afirmativa: igualitarismo. Trabajo presentado en el Congreso internacional «VII European Conference on Psychological Assessment», Málaga.
  • Moskowitz, G. B. (2010). On the control over stereotype activation and stereotype inhibition. social and Personality Psychology compass, 4(2), 140-158.
  • Moskowitz, G. B. y Li, P. (2011). Egalitarian Goals Trigger stereotype Inhibition: A Proactive Form of stereotype Control. Journal of Experimental social Psychology, 47(1), 103-116. doi: 10.1027/2151-2604/a000110
  • Moskowitz, G. B., Li, P., Ignarri, C. y stone, J. (2011). Compensatory cognition associated with egalitarian goals. Journal of Experimental social Psychology, 47(2), 365-370
  • Pettigrew, T. F. y Meertens, R. W. (1995). subtle and blatant prejudice in Western Europe. European Journal of social Psychology 25, 57-75.
  • Pettigrew, T. F. y Meertens, R. (2001). In defense of the subtle prejudice concept: A retort. European Journal of social Psychology, 31, 299-309.
  • Ramos, M. M., Catena, A. y Trujillo, H. M. (2004). Manual de métodos y técnicas de investigación en ciencias del comportamiento. Madrid, España: Biblioteca nueva.
  • Sears, D. O. y Kinder, D. R. (1971). Racial tensions and voting in Los Angeles. En W. Z. Hirsch (Ed.), Los Angeles: Viability and prospects for metropolitan leadership. new York: Praeger.
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L. y Lushene, R. (1982). Manual del cuestionario de Ansiedad Estado/Rasgo (sTAI). Madrid, España: TEA.
  • Swim, J. K., Aiken, K. J., Hall, U. s. y Hunter, B. A. (1995). sexism and racism: Old-fashioned and modern prejudices. Journal of Personality and social Psychology, 68, 199-214.
  • Swim J. K. y Cohen, L. L. (1997). Overt, covert, and subtle sexism: A comparison between the Attitudes Towards Women and Modern sexism scales. Psychology of Women Quarterly 21, 103- 118. doi: 10.1111/j.1471-6402.1997.tb00103.x
  • Tougas, F., Brown, R., Beaton, A. M. y Joly, s. (1995). neosexism: Plus ça change, plus c›est pareil [neosexism: The more things change, the more they stay the same]. Personality and social Psychology Bulletin, 21, 842-849.