La protohistoria del teatro de Miguel Hernández

  1. Chicharro Chamorro, Dámaso
Journal:
Estudios humanísticos. Filología

ISSN: 0213-1392 2444-023X

Year of publication: 2011

Issue: 33

Pages: 143-170

Type: Article

More publications in: Estudios humanísticos. Filología

Abstract

We study Miguel Hernández�s fi rst dramatic works as expressive source of what will be his great creation (El rayo que no cesa), whose style, language and lyric total capacity are not understood without his fi rst plays, genre which he was thinking to devote himself professionally and not to the poetry, as today we know him.

Bibliographic References

  • BALCELLS, José María (2010): “Miguel Hernández: la forja de un afi cionado taurino”, Canelobre, 56 (Miguel Hernández, cien años), 20-229.
  • CUEVAS, Cristóbal (1968): La prosa métrica. Fray Bernardino de Laredo, Universidad de Granada.
  • DÍEZ DE REVENGA, Francisco Javier, y PACO, Mariano de (febrero de 1987): “Miguel Hernández y El torero más valiente: vocación poética de una tragedia española”, Campus, 13.
  • DÍEZ DE REVENGA, Francisco Javier, y PACO, Mariano de (1981): El teatro de Miguel Hernández, Murcia, Universidad.
  • DÍEZ DE REVENGA, Francisco Javier, y PACO, Mariano de (eds.) (1992), Estudios sobre Miguel Hernández, Murcia, Universidad.
  • ESPINOSA, Cecilia (2007): “Quién te ha visto y quién te ve y sombra de lo que eras, la ópera prima teatral de Miguel Hernández”, El eco hernandiano, 12
  • FERNÁNDEZ PALMERAL, Ramón (2005): El toro en la obra de Miguel Hernández, en especial el apartado “El toro en el teatro de Miguel”, en Revistaperito.com. (consultado en abril de 2010)
  • FERNÁNDEZ VÁZQUEZ, José María (1993): “El teatro poético de Miguel Hernández: El teatro más valiente”, Alicante, Elche, Orihuela, Comisión Homenaje Cincuenta años, vol. II, 743-748.
  • GUERRERO CABRERA, Manuel (2007): “El torero más valiente de Miguel Hernández: las influencias de Ramón y de Valle Inclán”, Isagogé, 4.
  • INNOCENTI, Renata (1973): “Il teatro de Miguel Hernández”, en Lavori Ispanistici, III, Mesina- Firenze, 1973, 141-210.
  • PUENTE, Graciela Susana (2006): Miguel Hernández: poética taurina, Buenos Aires, Botella al mar.
  • RIQUELME, Jesucristo (1990a): El auto sacramental de Miguel Hernández, Alicante.
  • RIQUELME, Jesucristo (1990b): El teatro de Miguel Hernández, Alicante, Instituto de Cultura Juan Gil Albert.
  • RIQUELME, Jesucristo (1989): “Obra inédita de Miguel Hernández. Últimas aplicaciones, nuevas consideraciones”, Cuadernos hispanoamericanos, 487.
  • ROVIRA, José Carlos, y Alemany, Carmen (eds.) (1990): Miguel Hernández. Antología poética. El labrador de más aire, Madrid, Taurus.
  • SÁNCHEZ VIDAL, Agustín (1986): Miguel Hernández: El torero más valiente. La tragedia de Calisto. Otras prosas, Madrid, Alianza.
  • SÁNCHEZ VIDAL, Agustín (1992): Miguel Hernández desamordazado y regresado, Barcelona, Editorial Planeta.
  • SÁNCHEZ VIDAL, Agustín, Rovira, José Carlos, y Alemany, Carmen (eds.) (1992): Miguel Hernández. Obra Completa, Madrid, Espasa Calpe.
  • VILLÁN, Javier (2010): “Miguel Hernández y los toros”, en Díez de Revenga, Francisco Javier, y Paco, Mariano de: Un cósmico temblor de escalofríos. Estudios sobre Miguel Hernández, Fundación Cajamurcia, Murcia