La inserción laboral de los titulados de la Uned/Labour insertion to Uned graduatesFormación continua y vías de acceso al empleo/Continuous training and ways to access employment

  1. Ruiz Carrascosa, Juan
Aldizkaria:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Argitalpen urtea: 2010

Alea: 21

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 412-422

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/REOP.VOL.21.NUM.2.2010.11555 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

In this papper we expouse the research developing about the process of entering in the professional lifeof graduates of the Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) from nine diferents degreesof Social Sciences, Humanities and Engineering.It is presented the teoretical framework and the research model adopted. In this papper, we study theprocess of entering in the professional life of the graduates and the relationship being between the formationadquire and the consecution of a workstation.It is made a descriptive study by the application of diferent questionnaires and telephon interviews to thegraduated. In the research we have considerated the laboral situation during the university studies, theconsecuiton of work for the graduaten unemployed and the work change after the studies end.We show the results of the análisis of the work insertion process and its relasionship with the formationcarried at the end of the studies and the employ obtention. Almost we consider the ways used for searchingwork and its utility.Finally, from the conclusions, we offer future research propousal and for the improve of the vocationalguidance proceses, before, during and at the end of the degree and in the process of labour enterance.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguado, P. M. (Dir.) (2006). Empleo Universitario en Aragón 2005. Zaragoza: Observatorio de Empleo Universitario UNIVERSA.
  • ANECA (2007). Informe ejecutivo. El profesional flexible en la Sociedad del Conocimiento. Madrid: ANECA. Documento electrónico consultado el 9 de septiembre de 2009 en http://www.aneca.es/media/151847/informeejecutivoaneca-jornadasreflexv20.pdf>.
  • Ayats, J. C. (2001). El Empleo de los Titulados de la Universidad Politécnica de Valencia. Valencia. Universidad Politécnica de Valencia.
  • Cabrera, A.; Weerts, D. y Zulick, B. (2003). Encuestas a egresados: tres fundamentos conceptuales en el seguimiento de los egresados universitarios. En J. Vidal (Coord.). Métodos de análisis de la inserción laboral de los universitarios (pp. 55-80). Madrid/León: Consejo de Coordinación Universitaria/ Secretariado de Publicaciones y Medios Audiovisuales de la Universidad de León.
  • Cajide, J.; Porto, A.; Abeal, C.; Peláez, M. y Zamora, E. (2000). La calidad universitaria y transición al empleo de los graduados. En J. Cajide, M. A. Santos y A. Porto (Coords.), Calidad educativa y empleo en contextos multiculturales (pp. 13-26). Santiago de Compostela: I.C.E. de la Universidad de Santiago de Compostela.
  • Consejo de Universidades (1985). El mercado de trabajo de los titulados universitarios en España. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Consejo de Universidades (1988). La situación y perfil del desempleo y subempleo de los titulados universitarios. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Consejo de Universidades (1989). El stock de titulados universitarios y su relación con el mercado de trabajo: 1976-1986. Madrid: Subdirección General de Información y Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Crosier, D.; Purser, L. y Smidt, H. (2007). Trends V: Universities shaping the European Higher Education Area. Bruselas: European University Association.
  • Delow, A. D. y Romano, R. M. (2002). Editor's Choice: Measuring Outco-mes: Is the First-time, Fulltime Cohort Appropriate for the Community College? Community College Review, 30 (2), (pp. 2-54).
  • Echeverría, B. (2002). Gestión de la Competencia de Acción Profesional. RIE. Revista de Investigación Educativa. Vol 20, 1 (pp. 7-43).
  • Figuera, P. (1996). La inserción del universitario en el mercado de trabajo. Barcelona: EUB.
  • Figuera, P.; Dorio, I. y Torrado, M. (2007). Funcionament dels processos d'accés al mercat qualificat. En A. Serra (Ed). Educació superior y treball a Catalunya: anàlisi dels factors d'inserció laboral (pp. 187-239). Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
  • Freire, M. J. (2004). Los jóvenes frente al mercado laboral. Campus Milenio y Riseu. Universidad y Sociedad. Documento consultado el 7 de septiembre de 2009 en: http://www.riseu.net/uys/freire.html.
  • Fundación Universidad-Empresa (1986). Enseñanza universitaria y mercado de trabajo: el primer empleo de los titulados universitarios. Madrid: Forum Universidad y Empresa.
  • Fundación Universidad-Empresa (1988). Experiencias y acercamiento entre la educación superior y el empleo. Madrid: Forum Universidad y Empresa.
  • González, J. y Wagennar, R. (Eds.) (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Final Report. Fase one. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto.
  • González, J. y Wagennar, R. (Eds.) (2005). Tuning Educational Structures in Europe. II. Universities' contribution to the Bologna Process. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto.
  • INEM (1995). El mercado laboral de los titulados universitarios. Formación complementaria y salidas profesionales. Madrid: Instituto Nacional de Empleo.
  • INEM (2003): Información del mercado de trabajo de las titulaciones universitarias del área de Ciencias Sociales y Jurídicas. Madrid: Subdirección General de Servicios Técnicos-Servicio de Observatorio Ocupacional.
  • Jiménez, J. D.; Sánchez, J. y Montero, R. (Coords.) (2003). Educación superior y empleo: la situación de los jóvenes titulados en Europa: la encuesta Cheers. Granada: Universidad de Granada.
  • Luque, T.; Del Barrio, S.; Sánchez, J. e Ibañez, J. A. (2008). Estudio de egresados de la Universidad de Granada. Años 2004 y 2005. Granada: Universidad de Granada.
  • Montoro, R. (1983). Universidad y paro: reflexiones críticas sobre el desempleo de los licenciados universitarios. REIS, 24, 88-111.
  • Pérez Díaz, V. (1981). Universidad y empleo. Papeles de Economía Española, 8, 296-319.
  • Repetto, E. y Gil, J. A. (1996). Seguimiento sociolaboral de los licenciados de la U.N.E.D. Revista Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, 8(2), 73-85.
  • Rodríguez, S. (Dir.). (2003). Educació superior i treball a Catalunya: estudi de la inserció laboral dels graduats de les universitats públiques catalanes. Barcelona: Agéncia per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
  • Ruiz, J. y Molero, D. (2002). La inserción sociolaboral de los titulados universitarios dentro de un plan global para la mejora de la calidad de la Universidad. Bordón, 54(1), 151-172.
  • Salas, M. (2003). Educación superior y mercado de trabajo. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Serra, A. (Ed.). (2007). Educació superior i treball a Catalunya: anàlisi dels factors d'inserció laboral. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
  • Subirats. M. (1981). El empleo de los licenciados. Barcelona: Fontanella.
  • Unidad Calidad Universidad de Murcia (2006). La inserción laboral de los titulados de la Universidad de Murcia. Titulados de los cursos académicos 2001-2002, 2002-2003 y 2003-2004. Murcia: Universidad de Murcia. http://observatorio.umh.es/cas/informe.htm> [Fecha de consulta: 8/mayo/2009].
  • Universidad Complutense (2007). Inserción laboral de los titulados por la Universidad Complutense. Fase I-VI. Madrid: Consejo Social Universidad Complutense. Documento electronico consultado el 19 de septiembre de 2009 en <http://www.ucm.es/pags.php?tp=Actividades&a=directorio&d=0002056.php>.
  • Vidal, J. (Coord) (2003). Métodos de análisis de la inserción laboral de los universitarios. Madrid: Consejo de Coordinación Universitaria.