Las tecnologías de la información y la comunicación en los procesos de orientación para el estudio a distancia

  1. Ruiz Carrascosa, Juan
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Año de publicación: 2009

Volumen: 20

Número: 2

Páginas: 160-173

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.20.NUM.2.2009.11448 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This article reflects the results of a research about the use of ICT for the development of a welcoming plan for entering students in the public Spanish Open University (UNED). Within this plan, a guidance program has been carried out for students to become familiar with distance learning methodology, as well as the virtual resources available for the development of the teaching-learning processes in higher education. Students have used both the computing facilities at the university and their own PCs at home in order to access the university’s website. Attention has been paid to the competencies necessary for distance learning, the orientations for study planning, self-regulated study techniques and exam preparation. The program evaluation results are provided. 140 students from 12 different degrees and from the access course for students over 25 years took part in the study. Two questionnaires were provided to measure the relevance of the virtual platform, the contents developed and the resources and materials used. Both a descriptive analysis and a correlation analysis among the different variables involved have been conducted. Conclusions and suggestions for the improvement of the guidance program are offered.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, P. (2002). La función tutorial en la Universidad: una apuesta por la mejora de la calidad de la enseñanza. Madrid: EOS.
  • Asociación de Universidades Europeas (2000). Evaluación formativa de la estrategia universitaria para las nuevas tecnologías aplicadas a la enseñanza y la formación. GUÍA DOC nº5. Ginebra: Asociación de Universidades Europeas.
  • Beltrán, J. (1999). “Aprender en la Universidad”. En J. Ruiz (Coord.): Aprender y enseñar en la Universidad. Iniciación a la docencia universitaria. (pp. 9-42). Jaén: Servicio de publicaciones de la Universidad de Jaén.
  • Butler, A. M. & Dowsey, M. W. (1978). “Using a computer with a careers education model of guidance: the interactive Careers Guidance System”. Journal of Occupational Psychology, 51 (1), 57‑68.
  • Cebrián, M. (2004). “Impacto de las tecnologías de la información y comunicación en la Universidad”. Bordón Revista de Pedagogía, 56 (3 y 4), 587‑600.
  • Cairo, P. C. & Kanner, M. S. (1984). “Investigating the effects of compurerized approaches to coun‑selor training”. Counselor Education and Supervisión, 24 (2), 213‑220.
  • Crawley, T. (1992). “Computer-Aided Career Guidance: An Investigation Involving an Artificial Sys‑tem”. British Journal of Guidance & Counselling, 20 (3), 344‑352.
  • Del Rincón, B. (2005). Tutoría universitaria en la convergencia europea. Murcia: ICE Universidad.
  • Dirr, P. J. (2007). “Desarrollo social y educativo con las nuevas tecnologías”. En F. Martínez y Mª. P. Prendes (Coord.) Nuevas Tecnologías y Educación. (pp. 69-84). Madrid: Pearson Educación.
  • Jackson, C. (1993). “The Case for Diversity in Computer-Aided Career Guidance Systems: A Response to Watts”. British Journal of Guidance & Counselling, 21 (2), 189‑196.
  • Junquera, S. (2008). Los sistemas de acogida y orientación a estudiantes en el programa VERIFICA. Documento electrónico: http.//www.urjc.es/aneca/Ponencias/14_S_JUNQUERA.pdf.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2003). Plan Nacional de Evaluación de la Calidad de las Universidades. Informe Global 1996-2000. Madrid: Secretaría General Técnica.
  • Katz, M. R. (1974). “Career decision-making: A computer-based System of Interactive Guidance and Information (SIGI)”. In Measurement for Self-Understanding and Personal Development-Proceedings of the 1973 Invitational Conference on Testing Problems (pp. 43-69). Princeton, NJ: Educa‑tional Testing Service.
  • Repetto, E. y Guillamón, J. R. (2002). “Orientación y apoyo en la educación universitaria a distancia: estrategias organizativas y nuevas tecnologías aplicadas a la orientación a distancia”. En V. Álvarez y A. Lázaro (Coord.) Calidad de las universidades y orientación universitaria (pp. 347‑367). Málaga: Aljibe.
  • Repetto, E. y Malik, B. (1998). “Nuevas tecnologías aplicadas a la orientación”. En R. Bisquerra (Coord.). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (pp. 363-374). Barcelona: Praxis.
  • Rodríguez, Mª L. (2002). Hacia una nueva orientación universitaria: modelos integrados de acción tutorial, orientación curricular y construcción del proyecto profesional. Barcelona: Edicions de la Universitat.
  • Unidad para la Calidad de las Universidades Andaluzas (2006). Informe Final Andaluz. Plan andaluz de evaluación y mejora de la calidad de las universidades. Convocatoria 2002. Córdoba: UCUA.
  • Vieira, M. J. (2008). Criterios para la evaluación del sistema de apoyo y orientación al estudiante: re‑visión y propuestas. Revista de Educación, 345, 399‑423.
  • Wallis, D. (1978). “Some pressing problems for research in vocational Guidance”. Journal of Ocupa-tional Psychology, 51, 7‑18.
  • Watts, A. G. & Jackson, C. (2000). “Networking a computer-aided guidance systemwithin higher education institutions: practice and potential”. British Journal of Guidance & Counselling, 28 (1), 55‑73.