Movilidad y transformación. Robert Smithson y el fin de la Historia.

  1. Anta Félez, José Luis 1
  2. Montijano Cañellas, Marc 2
  1. 1 Universidad de Jaén. Jaén, España
  2. 2 Universidad de Málaga. Málaga, España
Zeitschrift:
Ñawi: arte, diseño y comunicación

ISSN: 2528-7966 2588-0934

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 4

Nummer: 2

Seiten: 35-47

Art: Artikel

DOI: 10.37785/NW.V4N2.A2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Ñawi: arte, diseño y comunicación

Zusammenfassung

Study that seeks to contextualize and value the work and figure of the American artist Robert Smithson, creator who developed his work between the 60s and 70s of the last century. We fly over his biography, addressing basic concepts of his work, analyzing some of the sources in which it is nourished, and dealing with transversal problems of his time, related to art, society and culture. In addition to exploring novel concepts such as entropy applied to the world of culture, and new artistic manifestations such as Land art and Earthworks, of which Smithson is a precursor.

Bibliographische Referenzen

  • Andreu, C. (2010). Arte, medio ambiente y educación ambiental. Aula Verde. Revista de Educación Ambiental, No 36.
  • Bozal, V. (1993). Modernos y postmodernos. Colección Historia del Arte, No 50. Madrid: Historia 16.
  • De Diego, E. (2015). Artes visuales en occidente desde la segunda mitad del siglo XX. Madrid: Cátedra.
  • Flam, J. (1996). Robert Smithson: The Collected Writings. Los Ángeles: University of California.
  • Fricke, C. (2005). Nuevos medios. En Walther, I. F. (Ed.). Arte del Siglo XX. Vol. II (pp. 576-619). Colonia: Taschen. Goldberg, R. (1996). Performance art: desde el futurismo hasta el presente. Barcelona: Destino.
  • Guasch, A. M. (2000). El arte del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid: Alianza Forma.
  • Hartt, F. (1989). Arte. Historia de la pintura, escultura y arquitectura. Madrid: Akal.
  • Hernández, M. A. (2016). ¿Sirve de algo el arte? El Cultural, 19 de septiembre de 2016.
  • Hinojosa Martínez, L. (2014). Museo y Acontecimiento. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, No 26, 21-28.
  • Holmes, B. (2007). Investigaciones extradisciplinares. Hacia una nueva crítica de las instituciones. Traducción de Marcelo Expósito, revisada por Brian Holmes y Joaquín Barriendos, 1 de septiembre de 2009. Recuper- ado de: http://cc-catalogo.org/site/pdf/trad_holmes_extradisciplinares.pdf
  • Holt, N. (Ed.) (1979). The Writings of Robert Smithson: Essays with Illustrations. New York: University Press.
  • Kepes, G. (1972). Arts of the environment. New York: Braziller.
  • Lippard, L. R. (2004). Seis años: la desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Madrid: Akal.
  • Matos Romero, G. (2008). Intervenciones artísticas en “espacios naturales”. España (1970-2006). Tesis doctoral dirigida por Tonia Raquejo. Madrid: Universidad Complutense, Facultad de Bellas Artes.
  • Merchán-Basabe, J. G. (2014). Robert Smithson en el camino de Prometeo. (Pensamiento), (palabra) y obra, No 12, julio-diciembre, 40-51. https://doi.org/10.17227/2011804X.12PPO40.51
  • Pico Valimaña, R. (2013). Robert Smithson: aeria art. Sevilla: Secretariado de Publicaciones, Universidad de Se- villa.
  • Raquejo, T. (1998). Land Art. San Sebastián: Nerea.
  • Raquejo, T. (2011). El arte de esculpir el planeta: la geología y el Land Art. Tierra y Tecnología, No 39, 20-23.
  • Schapiro, M. (1999). Estilo, artista y sociedad. Teoría y filosofía del arte. Madrid: Tecnos.
  • Schimmel, P. (Coord.). (2012). Campos de acción. Entre el performance y el objeto, 1949-1979. Vol. 3. México: Alias.
  • Shapiro, G. (1995). Earthwards, Robert Smithson and art after Babel. Los Ángeles: University of California.
  • Smithson, R. (1993). El Paisaje Entrópico. Una retrospectiva 1960-1973. Valencia: IVAM Centre Julio González.
  • Vasquez, J. E. (s.f.). Ludwig Boltzmann. Biografía y Aportes. Recuperado de: https://www.lifeder.com/aporta-ciones-de-boltzmann
  • Zepke, S. (2008). Eco-estética. Más allá de la estructura en la obra de Robert Smithson, Gilles Deleuze y Félix Guattari. Universitas Philosophica, Año 25, No 51, 13-37.