The Beatles in SpainThe Contribution of Beat Music and Ye-yés to the (Subtle) Musical, Cultural and Political Openness of General Franco’s Regime in the 1960s

  1. Ruiz Mas, José 1
  1. 1 Universidad de Granada, España
Aldizkaria:
Alicante Journal of English Studies / Revista Alicantina de Estudios Ingleses: RAEI

ISSN: 0214-4808 2171-861X

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakia: 36

Orrialdeak: 111-130

Mota: Artikulua

DOI: 10.14198/RAEI.2022.36.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Beste argitalpen batzuk: Alicante Journal of English Studies / Revista Alicantina de Estudios Ingleses: RAEI

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

From the late 1950s and throughout the 1960s, the impact of American twist and rock’n’roll and British beat music, the Eurovision Song Contest, the considerable growth of the national record industry, the number of radio stations and the (still timid) deployment of nationwide TV gave rise in Spain to the development of the ye-yé fashion amongst the young Spanish population. This was accompanied by the development of a mild feeling of rebellion and critical spirit against the traditional conservative/Catholic status quo and the conventional mores of the previous generation. Indeed, from 1964-65 onwards dozens of Beatle-like bands imitated the Beatles’ rhythms, language, image, poses, fashion and song lyrics. The two live performances of the Beatles in Madrid and Barcelona in 1965 disseminated their popularity even further in Franco’s Spain. English became the lingua franca of modernity, of international tourism and of the new musical genres. In this Anglophile context, Beatlemania was to exert a relatively gentle influence on the social and political Spanish scenario of the decade and contributed to preparing the path to the country’s democratization in the late 1970s.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguilera Moyano, Miguel. 1989. “De la autarquía a la democracia: la radio española en los años sesenta y setenta.” In Álvarez 1989, 289-303.
  • Alegret, Helena M. “55 anys dels Beatles a Barcelona.” Enderrock, 3/7/2020 https://www.enderrock.cat/noticia/21348/55-anys-dels-beatles-barcelona [Accessed online on May 29, 2021].
  • Alonso González, Celsa. 2005. “El beat español: entre la frivolidad, la modernidad y la subversión.” Cuadernos de Música Iberoamericana 10: 225-253.
  • Álvarez, José Luis. Los Beatles en España. León: Lobo Sapiens, 2008.
  • Álvarez, J. T., ed. Historia de los medios de comunicación en España. Periodismo, imagen y publicidad (1900-1990). Barcelona: Ariel.
  • Cillero, Antonio. 1976. Beatles 2. Madrid: Ediciones Júcar.
  • Crusells, Magi and Alejandro Iranzo. 1995. The Beatles. Una filmografía musical. Barcelona: Royal Books.
  • Del Val, Fernán, Javier Noya and C. Martín Pérez-Colman. 2014. “¿Autonomía, sumisión o hibridación sonora? La construcción del canon estético del pop-rock español.” Reis, Revista Española de Investigaciones Sociológicas 145: 147-180. http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.145.147 [Accessed online August 31, 2020].
  • Delis Gómez, Guillermo. 2015. “Rock progresivo en España como contracultura en los años del tardofranquismo. Canarios y Ciclos.” Ph. Diss., Facultad de Geografía e Historia, U. Complutense de Madrid.
  • Ehrenreich, Barbara, Elizabeth Hess and Gloria Jacobs. 2003. “Beatlemania: Girls just Want to Have Fun.” In Lewis 2003, 84-106.
  • García Lloret, Pepe. 2006. Psicodelia, hippies y underground en España (1965-1980) Madrid: Fundación Autor – SGAE.
  • González Lemus, Nicolás. 2010. Los Beatles en Tenerife. Estancia y Beatlemanía. La Laguna: Nivaria Ediciones.
  • González Ruiz, Ramón, Inés Olza and Óscar Loureda Lamas, eds. 2019. Lengua, cultura, discurso. Estudios ofrecidos al profesor Manuel Casado Velarde. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra.
  • Iglesias, J. Adolfo. 2013. Juan & John: el profesor y Lennon en Almería para siempre. Almería: Círculo Rojo.
  • Isles, Gerardo. 1997. Solo para fans. La música yeyé y pop española de los años 60. Madrid: Alianza Editorial.
  • Jordan, Barry and Rikki Morgan-Tamosunas, eds. 2000. Contemporary Spanish Cultural Studies. London: Arnold; New York: Oxford UP, 29-37.
  • León, Manuel. “El torero inglés y su apoderado Brian Epstein.” De Sol y Sombra, 15/9/2015 https://desolysombra.com/2015/13/el-torero-ingles-y-su-apoderado-brian-epstein/ [Accessed online on November 8, 2020]
  • Lennon, John. 1965. A Spaniard in the Works. London: Jonathan Cape.
  • Lewis, Lisa, ed. 2003. The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. London: Routledge, 84-106. https://doi.org/10.4324/9780203181539
  • Longhurst, Alex. 2000. “Culture and Development: The Impact of 1960s’ ‘Desarrollismo’.” In Jordan and Morgan-Tamosunas 2000, 29-37.
  • Mallofré, Alberto. “Los ‘Beatles’ y su mito.” La Vanguardia Española, 4/7/1965.
  • Marc, Isabelle. 2013. “Submarinos amarillos: Transcultural Objects in Spanish Popular Music during the Late Francoism.” In Martínez and Fouce 2013, 120-130.
  • Mármol, Francis. “John Lennon en el ambiente gay de Torremolinos.” El Mundo 10/06/2013 https://www.elmundo.es/elmundo/2013/06/09/andalucia_malaga/1370799820.html [Accessed online November 8, 2020].
  • Martínez, Silvia and Héctor Fouce, eds. 2013. Made in Spain. Studies in Popular Music. New York and London: Routledge.
  • Mora, Kiko and Eduardo Viñuela. 2013. Rock around Spain. Historia, industria, escenas y medios de comunicación. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
  • Muñoz Molina, Antonio. “Patriotas y aliados.” El País 20/2/1991 https://elpais.com/diario/1991/02/20/opinion/667004409_850215.html [Accessed online on August 31, 2020].
  • NODO. “Los Beatles en Madrid (1965).” RTVE.es https://www.youtube.com/watch?v=wVKzRxcRyDE [Accessed online May 21, 2021].
  • Otaola González, Paloma. 2012a. “Emancipación femenina y música pop en los años 60. De ‘La chica ye-yé’ a ‘El moreno de mi copla’.” Sineris, Revista de Musicología 5: 1-27.
  • Otaola González, Paloma. 2012b. “La música pop en la España franquista: rock, ye-ye y beat en la primera mitad de los años 60.” ILCEA (online) 16. [Accessed online on May 29, 2021] https://doi.org/10.4000/ilcea.1421
  • Pedrero Esteban, Luis Miguel. 2000. La radio musical en España. Historia y análisis. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
  • Picasso, Pablo. 1961. Toros y toreros. Barcelona: Editorial Gili.
  • Rodríguez González, Félix. 2019. “La introducción de los anglicismos en español: historia, actitudes, registro.” In González Ruiz, Olza and Loureda Lamas 2019, 800-819.
  • Sánchez, Enrique and Javier de Castro. 1994. Olé, Beatles! Conciertos de 1965, Beatlemanía española, fonografía. Lleida: Pagès Editors.
  • Tarazona, Javier and Javier de Castro. 2011. Los Beatles Made in Spain. Sociedad y recuerdos en la España de los sesenta. Lleida: Milenio.