Propuestas de análisis conservativo no material o material en casos de especial significación en arte y muralismo urbanoJaén y Belin

  1. Carmen Moral Ruiz
  2. Laura Luque Rodrigo
Aldizkaria:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: Arte garaikidearen eta haren kontserbazioaren inguruko gogoeta eta jokaerak. Erronka berriak, hurbilketa berriak = Reflexiones y prácticas en torno al arte contemporáneo y su conservación. Nuevos retos, nuevos planteamientos

Alea: 9

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 47-64

Mota: Artikulua

DOI: 10.1387/AUSART.23081 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Laburpena

The conservation of the artistic manifestations that are presented within the urban space is complex, as they are of a very diverse nature. This type of manifestation can be linked to different areas, such as: architecture, sculpture or painting in its different conceptions. At the same time, they have a wide variety of materials and conservation problems, as they are usually located outdoors, unattended and exposed to the elements. The aim of this contribution is to establish a methodology for documenting and studying these works through particular cases of works located in Jaén, specifically by the urban artist Belin. In so doing, the intention is elaborate a framework for action in which various conservation cases associated with these manifestations.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Almansa Moreno, José Manuel, María Victoria Quirosa García & Laura Luque Rodrigo. 2014. “La vulnerabilidad del grafiti: Los nuevos retos del siglo XXI”. En Conservación de Arte Contemporáneo: 15ª jornada, organiza, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 65-80. Madrid: MNCARS
  • Almirón Casado, Víctor. 2021. “Arqueología del grafiti: Estratos del lienzo urbano”. PH 103: 215- 7. https://doi.org/10.33349/2021.103.4939
  • Arquipa. 2014. “El mapping como herramienta de difusión del patrimonio”. Arquitectura y Patrimonio [web personal], 21 oct. https://arquipa.wordpress.com/2014/10/21/el-mapping-como-herramienta-de-difusion-del-patrimonio/
  • Bengtsen, Peter. 2021. “Approaches to documenting and preserving graffiti and street art”. Keynote lecture, Conference: FORM(AT): Documenting, Collecting and Archiving Street Art. Liubliana Vídeo de Youtube, 55:25, 29 jun. https://www.youtube.com/watch?v=5GE1UK8q9go
  • Delgado Chica, Francisco. 2021. “Dilemas del arte urbano como patrimonio: La figura de Belin en Jaén y el paso de la calle al museo”. PH 103:136-8. https://doi. org/10.33349/2021.103.4877
  • Figueroa Saavedra, Fernando. 2021. Graphitfragen: Una mirada reflexiva sobre el graffiti. Madrid: Minotauro
  • García Gayo, Elena & Laura Luque Rodrigo, coords. 2021. “Dilemas del arte urbano como patrimonio”. PH 103: 106-223. https://doi.org/10.33349/2021.103
  • García Gayo, Elena et al. 2016. “Propuesta de código deontológico para la conservación y restauración de arte urbano”. Ge-Conservación 10: 186-92. https://doi.org/10.37558/gec. v10i0.419
  • García Gayo, Elena, Laura Luque Rodrigo & Adris Díaz Fernández, coords. 2021. Reflejos del arte urbano. Monterrey, México: Universidad Autónoma de Nuevo León
  • García Gayo, Elena. 2017. “Restauración del Muelle de Montera: Gestión, innovación y riesgos”. En Conservación de Arte Contemporáneo: 15ª jornada, organiza, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 167-77. Madrid: MNCARS
  • ICOMOS-ISCS (International Council on Monuments and Sites-International Scientific Committee for Stone). 2008. Illustrated glossary on stone deterioration patterns [Glossaire illustré sur les formes d'altération de la pierre]. Contributors, Tamara Anson Cartwright et al.; ed., Veronique Vergès-Belmin. París: ICOMOS
  • Luque Rodrigo, Laura & Carmen Moral Ruiz. 2021. “El arte urbano como patrimonio inmaterial. Posibilidades para su protección y difusión”. En Actas del I Simposio anual de Patrimonio Natural y Cultural ICOMOS España: 21, 22 y 23 de noviembre 2019 Madrid, José Luis Lerma García, Víctor Manuel López-Menchero Bendicho & Alfonso Maldonado Zamora Valencia, eds., 57-64. València: Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle. net/10251/160166
  • Luque Rodrigo, Laura. 2015. “Reflexiones en torno a una obra tan legal como ilegal”. Mural Street Art Conservation 2: 20-1
  • Luque Rodrigo, Laura. 2019. “Identidad e imagen de la ciudad contemporánea: los museos de arte urbano”. Ge-Conservación 16: 176-85. https://doi.org/10.37558/gec.v16i0.706
  • Moral Ruiz, Carmen & Laura Luque Rodrigo. 2021. “Técnicas de investigación y catalogación del arte urbano desde la transdisciplinariedad: Aplicaciones y retos de futuro”. En Actas del I Simposio anual de Patrimonio Natural y Cultural ICOMOS España: 21, 22 y 23 de noviembre 2019 Madrid, José Luis Lerma García, Víctor Manuel López-Menchero Bendicho & Alfonso Maldonado Zamora Valencia, eds., 73-81. València: Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/160178
  • Pérez Plaza, Arturo, coord. 2008. El paisaje industrial en Andalucía: Jornadas Europeas de Patrimonio 2008. Sevilla: Consejería de Cultura
  • Rava, Antonio & Alessandra Collina. 2018. “Introduzione: Ragioni per la conservazione della Street Art”. Kermes 109: 17-9
  • Sarmento, Clara. 2020. “Methodological proposals and critical responses for the study of graffiti and street art”. SAUC Street Art and Urban Creativity, 6(2): 24-47. https://doi. org/10.25765/sauc.v6i2.240
  • Úbeda García, María Isabel. 2016. “Propuesta de un modelo de registro para el análisis y documentación de obras de arte urbano”. Ge-Conservacion 10: 169-79. https://doi. org/10.37558/gec.v10i0.410