Aspectos condicionantes de la tutoría universitaria. Un estudio comparado

  1. Pantoja Vallejo, Antonio 1
  2. Colmenero Ruiz, María Jesús 1
  3. Molero, David 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revista:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Ano de publicación: 2022

Volume: 40

Número: 1

Páxinas: 33-49

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/RIE.373741 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Revista de investigación educativa, RIE

Resumo

Universities around the world are launching different guidance and support programs for undergraduate students. To analyze this phenomenon, we propose a comprehensive study of the tutoring methods of a Spanish and an Argentinian university. A Likert-type scale has been designed and validated for this purpose, taking into consideration the students’ gender, the university of study, and the participation (or lack thereof) in the Tutorial Action Plan (TAP). A total of 866 students (314 men and 552 women) have been involved in this study. The results indicate a good assessment of the aspects related to the TAP and the tutoring service and show no significant differences in the male and female students’ perceptions of the programs. There is a notable distinction, however, in the results obtained by each university, noting a very positive assessment of the Argentinian university’s TAP. Interestingly, this trend was reversed when assessing the use of ICT in both institutions. The study concludes that participation in the TAP makes tutoring more effective.

Referencias bibliográficas

  • Aguilar-Parra, J.M. et al (2015). Necesidades de formación del profesor universitario en competencias relacionadas con la acción tutorial. Revista de Docencia Universitaria, 13(3), 357-375. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2015.5433
  • Alonso-García, S., Rodríguez, A.M., y Cáceres, M.P. (2018). Análisis de la Acción Tutorial y su Incidencia en el Desarrollo Integral del Alumnado. El Caso de la Universidad de Castilla La Mancha (España). Formación universitaria, 11(3), 63-72. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000300063
  • Álvarez, P.R. (Coord.) (2012). Tutoría universitaria inclusiva. Madrid: Narcea.
  • Álvarez, P.R. (2013). La tutoría como eje articulador del proceso de aprendizaje del alumnado. Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, 26, 73-87.
  • Aparicio, M.P., Lledó, A., Martínez, M.C., Gonzálvez, C. y Vicent, M. (2016). Plan de Acción Tutorial en la Facultad de Educación: satisfacción y propuestas de mejora del alumnado. En M.T. Tortosa-Ybáñez [Comps.], XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria (pp. 1905-1918). Alicante: Instituto de Ciencias de la Educación.
  • Arrebola, F., Morales, M.E., López, M., Martínez, M.A., Fernández, M., Rivas, A., Arias, J.L., Fernández, E. y Aguilera, M. (2016). Interdisciplinary collaboration experience: towards an effective tutorization of students in higher education. En L. Chova, [Eds.], Inted2016: 10th International Conference technology, education and development (pp. 1901-1906). Valencia: AITED. DOI: http://dx.doi.org/10.21125/inted.2016
  • Brical, J.M. (2000). Informe Universidad 2000. Recuperado de http://www.observatoriuniversitari.org/es/bricall_jm-2000-informe-universidad-2000/
  • Cabello, J. y Antón, P. (2005). Conversaciones con el profesorado.
  • Un estudio en cuatro universidades españolas sobre el espacio europeo y el uso de las TIC. Revista de Educación, 337, 149-167.
  • Cabrera, L., Bethencourt, J.T., Álvarez, P.R. y González, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa (RELIEVE), 12(2), 171-203. DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.12.2.4226
  • Caldera, J. F. (2015). Actitudes de los estudiantes universitarios ante la tutoría. Diseño de una escala de medición. Revista de la educación superior, 44(173), 103-124. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.04.004
  • Calderón-Guerrero, C., Arraiza, M.P. y López Álvarez, J.V. (2014). The tutorial action program at the ETSI Montes/UPM in the ehea frame: 5 years of experiencie in Erasmus studentes programs. En L. Chova [Comps.], 6TH International Conference on Education and new learning technologies (pp. 5567-5577). Barcelona: IATED.
  • Cano, R. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias. ¿Cómo lograrlo? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(1), 181-204.
  • Capelari, M. (2014). Las políticas de tutoría en la educación superior: génesis, trayectorias e impactos en Argentina y México. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 5(5), 41-54.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Second Edition. Hillsdate, NJ: LEA.
  • Colvin, J., & Ashman, M. (2010). Roles, Risks, and Benefits of Peer Mentoring Relationships in Higher Education. Mentoring & Tutoring: Partnerership in Learning, 18(2), 121-134. DOI: https://doi.org/10.1080/13611261003678879
  • Da Re, L., Clerici, R. y Álvarez, P.R. (2017). The formative tutoring programme in preventing universit drop-outs and improving students’ academic performance. The case stud of the Universit of Padova, (Italy). Journal of Sociology of Education, 9(3), 156-175. DOI: https://doi.org/10.14658/pupj-ijse-2017-3-7
  • De Backer, L. (2015). Promoting university students’ metacognitive regulation through peer learning: the potential of reciprocal peer tutoring. Higher Education, 70(3), 469-486. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-014-9849-3
  • De la Cruz, G. (2017). Tutoría en Educación Superior: análisis desde diferentes corrientes psicológicas e implicaciones prácticas. CPU-e Revista de Investigación Educativa, 25, 34-59.
  • De-Juan-Vigaray, M., & García, C. (2017). Information overload or lack of interest: does the tutorial action plan (TAP) really stand out among the many university services on offer? En L. Chova, [Eds.], 11th International Conference on Technology, Education and Development INTED (pp. 4513-4522). Valencia: IATED. DOI: https://doi.org/10.21125/inted.2017.1068
  • Díaz, V. (2012). Ventajas e inconvenientes de la encuesta por internet. Revista de Sociología, 97(1), 193-223.
  • Donoso, S. (2010). Retención de estudiantes y éxito académico en la educación superior: análisis de buenas prácticas. Informe de investigación. Talca (Chile): Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional.
  • Fernández, F., Arco, J.L., López, S. y Heilborn, U. (2011). Prevención del fracaso académico universitario mediante tutoría entre iguales. Revista Latinoamericana de Psicología, 43(1), 59-71.
  • Fox, A., Stevenson, L. y Connelly, P. (2010). Peer-mentoring undergraduate accounting students: The influence on approaches to learning and academic performance. Active Learning in Higher Education, 11(2), 145-156. DOI: https://doi.org/10.1177/1469787410365650
  • Gallego, Mª I. (2004). Las tutorías personalizadas: una herramienta para facilitar la transición secundaria-universidad. En Actas XI Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas (pp. 65-75). Barcelona: UPC.
  • García, A. J., & Troyano, Y. (2009). El Espacio Europeo de Educación Superior y la figura del profesor tutor en la Universidad. Revista de Docencia Universitaria, 7(2), 1-10. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2009.6244
  • García, A. (2008). La tutoría en la enseñanza universitaria y la contribución de las TIC para su mejora. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa (RELIEVE), 14(2), 1-14.
  • Gaughf, Natalie, & Foster, P. (2016). Implementing a centralized institutional peer tutoring program”. Education for Health, 29(2), 148-151. DOI: https://doi.org/10.4103/1357-6283.188773
  • Gil-Albarova, A. (2013). Estudiantes universitarios y calidad del Plan de acción tutorial. Valoraciones y mejoras. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 63-87.
  • Giménez, J.A.; Cortés, M.T., y Motos, P. (2018). Cómo valoran los estudiantes los procesos de tutoría universitaria. En REDINE (Ed.), Innovative strategies for Higher for education in Spain (pp. 27-38). Eindhoven, N.L: Adaya Press.
  • Hagenauer, G., & Volet, S. (2014). Teacher–student relationship at universit: an important yet under-researched field. Review of Education, 40(3), 370-388. DOI: https://doi.org/10.1080/03054985.2014.921613
  • Hall, R., & Jaugietis, Z. (2011). Developing peer mentoring through evaluation. Innovative Higher Education, 36(1), 41‐52. DOI: https://doi.org/10.1007/s10755-010-9156-6
  • Larose, S., Cyrenne, D., Garceau, O., Harvey, M., Guay, F., Godin, F., Tarabulsy, G.M., y Deschênes, C. (2011). Academic mentoring and dropout prevention for students in math, science and technology. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 19(4), 419-439. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/13611267.2011.622078
  • Lim, H. (2002). Learner experience and achievement Project (LEAP). Survey Report 2002. Southampton Institute.
  • Lledó, A. et al. (2016). REDPAT-Educación: acompañamiento tutorial en la formación universitaria. En J. D. Álvarez [Comps.], Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: resultados de investigación (pp. 2353-2361). Alicante: Universidad de Alicante, Vicerrectorado de Estudios, Formación y Calidad, Instituto de Ciencias de la Educación (ICE).
  • López, E. (2017). El concepto y las finalidades de la tutoría universitaria: una consulta a expertos, Revista Española de Orientación Psicopedagogía, 28(2), 61-78. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20119
  • Lorenzo-Lledó, G., Lledó, A., Lorenzo, A. y Arraez, G. (2017). La acción tutorial como acompañamiento en el alumnado universitario con discapacidad: hacia una educación inclusiva. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 138(1), 137-144. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1036
  • Martínez, M., & Crespo, E. (2009). La tutoría universitaria en el modelo de la Convergencia Europea. En C. Gómez y S. Grau (Comps.), Propuestas de diseño, desarrollo e innovaciones curriculares y metodología en el EEES (pp. 451-466). Alcoy: Editorial Marfil.
  • Martínez, F., & González, J. (2015). Uso y apropiación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación por parte de los docentes en las facultades de ingeniería. Redes de Ingeniería, 6(1), 6-24. DOI: http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.redes.2015.1.a01
  • Marqués, P. (2001). Algunas notas sobre el impacto de las TIC en la universidad. Educar, 28, 83-98. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.391
  • McKeegan, P. (1998). Using undergraduate teaching assistant in a research methodology course. Teaching in Psychology, 25(1), 11‐14. DOI: https://doi.org/10.1207/s15328023top2501_4
  • Muñoz, J.L., & y Gairín, J. (2014). Orientación y tutoría durante los estudios universitarios: El plan de acción tutorial. Fuentes: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, 14, 172-192.
  • Ocel, J. (2003). Outcomes of the gross and developmental anatomy teaching assistant experience. Clinical Anatomy, 16(6), 526‐530. DOI: https://doi.org/10.1002/ca.10193
  • Pantoja, A. (2009). La acción tutorial ante el reto de la Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Madrid: Wolters Kluwer.
  • Ponce, L. (2017). Evaluación de la acción tutorial en la facultad de contaduría pública. Revista Electrónica sobre Educación Media y Superior, 4(7), 1-17.
  • Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. BOE, 31 de diciembre de 2010. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/rd/2010/12/30/1791
  • Salomón, J., & Morales, M. H. (2015). Fortalezas, debilidades y satisfacción del programa de tutoría según estudiantes de medicina. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2(3), 1-12.
  • Santos, F. et al. (2012). La Hora “TutHora”. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 1(1).
  • Schalk, K. (2009). The undergraduate teaching experience offers opportunities similar to the undergraduate research experience. Journal of Microbiology & Biology Education, 10(1), 32‐42.
  • Solaguren, M. y Moreno, L. (2019). Las tutorías académicas en carreras de ingeniería: una visión actual. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 251-267.
  • Strayhorn, T. (2012). College students’ sense of belonging: A key to educational success for all students. New York: Routledge.
  • Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543045001089
  • Torrado, M. (2004). Estudio de encuesta. En R. Bisquerra [Comp.], Metodología de la investigación educativa (pp. 231-257). Madrid: La Muralla.
  • Watts, T. (2011). Supporting undergraduate nursing students through structured personal tutoring: Some reflections. Nurse Education Today, 31(2), 214-218. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.06.005