Importancia de la actividad física sobre la inteligencia emocional y diferencias de género

  1. López, Samuel Galdón 1
  2. Zurita Ortega, Félix
  3. Ubago Jiménez, Jose Luis
  4. González Valero, Gabriel
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Any de publicació: 2021

Número: 42

Pàgines: 636-642

Tipus: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V42I0.86448 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Resum

Emotional elements have been the focus of attention in recent years in the context where sport practice is common. Therefore, physical activity has a close relationship with emotional expression and effect on sports performance, as well as sexual differences. Due to this fact, the main purpose of the present research is to describe the level of physical activity, emotional intelligence and sex differences in school children from primary education. A sample of 281 students aged between 10 and 12 years old in the city of Granada was studied.  The instruments used are TMMS-24, based on Trait Meta-Mood Scale (TMMS) and an ad-hoc questionnaire to collect socio-demographic variables. The results indicate a higher level of physical activity, with most boys having better control of their emotions in the three dimensions, highlighting their ability to repair themselves, as well as their emotional clarity, with girls showing a slightly higher level. In addition, there are significant differences in the relationship between sex-sports and sex-dimensions of emotional intelligence.

Referències bibliogràfiques

  • Acebes, S., Diez, V., Esteban, G., y Rodríguez, R. (2019). Physical activity and emotional intelligence among undergraduate students: A correlational study. BMC Public Health, 19(1), 12-41. https://doi.org/10.1186/s12889-019-7576-5
  • Bueno, S. (2018). La educación emocional a través de la música en educación infantil. La empatía. (Trabajo de fin de grado). Universidad de Valladolid, Valladolid.
  • Chacón, R., Arufe, V., Cachón, J., Zagalaz, M., y Castro, D. (2016). Estudio relacional de la práctica deportiva en escolares según el género. SporTK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 5(1), 85-92. https://doi.org/10.6018/249161
  • Crombie, D., Lombard, C., y Noakes, T. (2011). Increasing Emotional Intelligence in Cricketers: An Intervention Study. International Journal of Sports Science y Coaching, 6(1), 69-86. https://doi.org/10.1260/1747-9541.6.1.69
  • Del Rosal, I., Dávila, MªA., Sánchez, S., y Bermejo, M. L. (2016). La inteligencia emocional en estudiantes universitarios: Diferencias entre el grado de maestro en educación primaria y los grados en ciencias. INFAD. Revista de psicología, 2(1), 51-61. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v2.176
  • Donnelly, E., Hillman, H., Greene, L., Hansen, M., Gibson, A., Sullivan, K., Poggio, J., Mayo, S., Lambourne, K., Szabo-Reed, N., Herrmann, D. Honas, J. Scudder, R., Betts, L., Henley, K., Hunt, L., y Washburna, A. (2017). Physical activity and academic achievement across the curriculum: Results from a 3-year cluster-randomized trial. Preventive Medicine, 99,140-145. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2017.02.006
  • Doyle, A., y Thompson, E. (2020). La influencia de la amenaza estereotipada y las teorías implícitas de la emoción en las diferencias de género en la inteligencia emocional. The Journal of Men’s Studies, 1-25.
  • Dudley, D., Okely, A., Pearson, P. y Cotton, W. (2011). A systematic review of the effectiveness of physical education and school sport interventions targeting physical activity, movement skills and enjoyment of physical activity. European Physical Education Review, 17(3), 352-378. https://doi.org/10.1177/1356336X11416734
  • Escalante, M. (2017). Inteligencia emocional y clima social escolar de los estudiantes del VII ciclo de la institución educativa “Los Libertadores”, San Martin de Porres, Lima – 2015. Tesis doctoral, Universidad César Vallejo.
  • Estrada, E., De la Torre, M., Mamani, H., y Zuloaga, M. (2020). La inteligencia emocional y el clima de aula en estudiantes de educación superior. SCIÉNDO, 23(1), 53-58. http://dx.doi.org/10.17268/sciendo.2020.008
  • Fernández, E. G., y Martín, M. D. (2015). Dimensions of emotional intelligence related to physical and mental health and to health behaviors. Frontiers in Psychology, 6,317. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00317
  • Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanishmodified version of the Trait Meta-Mood Scale.Psychological Reports, (94), 751-755. https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755
  • Greca, J., Silva, D. y Loch, M. (2016). Physical activity and screen time in children and adolescents in a medium size town in the South of Brazil. Revista Paulista de Pediatría, 34(3), 316–322. http://dx.doi.org/10.1016/j.rppede.2016.01.001
  • Kahan, D., y McKenzie, T. (2019). School Websites: A Physical Education and Physical Activity Content Analysis. Journal of School Health, 90(1),47-56. https://doi.org/10.1111/josh.12851
  • Laird, Y., Fawkner, S., y Niven, A. (2018). A grounded theory of how social support influences physical activity in adolescent girls. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 13(1), 1435099. https://doi.org/10.1080/17482631.2018.1435099
  • Marambio, M., Núñez, T., Ramírez, J., Ramírez, P., Palma, X., y Rodríguez, F. (2020). Relación entre la actividad física escolar y extraescolar en estudiantes de escuelas públicas chilenas. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 37, 393-399. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.72851
  • Martínez, A. (2018). Competencias emocionales y rendimiento académico en los estudiantes de Educación Primaria. Psychology, Society, y Education, 11(1), 15-25.
  • Meneses, M., y Ruiz, J. (2017). Estudio longitudinal de los comportamientos y el nivel de actividad físico-deportiva en el tiempo libre en estudiantes de Costa Rica, México y España. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 31, 219-226. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.53396
  • Mujica, F. (2018). Las emociones en la educación física escolar. El aporte de la evaluación cualitativa. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 51,64-78
  • Organización Mundial de la Salud. (2020). Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud. Actividad física. https://www.who.int/dietphysicalactivity/pa/es/
  • Peral, Á., Cuadrado, E., Perea, J., Navia, B., López, A., y Ortega, R. (2020). Physical activity practice and sports preferences in a group of Spanish schoolchildren depending on sex and parental care: A gender perspective. BMC Pediatrics, 20(1), 337. https://doi.org/10.1186/s12887-020-02229-z
  • Richard, G., Mekoulou, N., Assomo-Ndemba, P., Hamadou, A., Biassi, O., Tsobgny-Panka, C., Mbah, G., Honoré, M, S. y Temfemo, A. (2020). Gender Differences in Physical Fitness among Cameroonian School Children Aged 10 to 15 Years in Yaounde City. International Journal of School Health, 7(3), 45-54. https://doi.org/10.30476/intjsh.2020.86621.1086
  • Sachs, L., Tashman, S., y Razon, S. (2020). Performance Excellence: Stories of Success from the Real World of Sport and Exercise Psychology. Philadelphia: Rowman y Littlefield.
  • Sáenz, P. (2019). Las emociones: necesidad de su programación para una actividad más saludable. E-Motion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 13, 59-81. https://doi.org/10.33776/remo.v0i13.3801
  • Salovey, P., Mayer, J., Goldman, S., Turvey, C., y Palfai, T. (1995). Emotional attention, clarity, andrepair: Exploring emotional intelligence using theTrait Meta-Mood Scale. En J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, Disclosure and Health (pp. 125-151). Washing-ton, United States of America: AmericanPsychological Association.
  • Sánchez, C., Ruiz, J., Campos, A., de la Vega, M., Cortés, O., Esparza, M., Galbe, J., et al, (2019). Promoción de la actividad física en la infancia y la adolescencia (parte 1). Revista Pediatría Atención Primaria, 21, 79-91.
  • Santos, D. (2017). Estrategias para fortalecer la inteligencia emocional y favorecer el clima escolar en los niños de 5 a 6 años de la institución educativa Jorge Clemente Palacios de Tibasosa. Tesis doctoral, Universidad Santo Tomás.
  • Singh, H. (2017). Relationship between leisure-time physical activity and emotional intelligence in female university students: A correlational. European Journal of Physical Education and Sport Science, 3 (10), 209-216. https://doi.org/10.5281/zenodo.1001774.
  • Valenzuela, A., y Portillo, S. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.11
  • Vaquero, M., Amado, D., Sánchez, D., Sánchez, P., e Iglesias, D. (2020). Emotional Intelligence in Adolescence: Motivation and Physical Activity. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 20 (77), 119-131. https://doi.org/10.15366/rimcafd2020.77.008
  • Venkatappa, G., Shetty, S., Eregod, M., Girish, P., y Das, S. (2012). Gender differences in emotional intelligence among first year medical students. Journal of Evolution of medical and Dental Sciences, 1(6), 1256-1262. https://doi.org/10.14260/jemds/204
  • Warburton, D., y Bredin, S. (2017). Health benefits of physical activity: A systematic review of current systematic reviews. Current Opinion in Cardiology, 32(5), 541-556. https://doi.org/10.1097/HCO.0000000000000437