Condición física, dieta y ocio digital según práctica de actividad física en estudiantes universitarios de Granada

  1. Chacón Cuberos, Ramón 1
  2. Zurita Ortega, Félix 2
  3. Ubago-Jiménez, José Luis 2
  4. González-Valero, Gabriel 2
  5. Sánchez Zafra, María 2
  1. 1 Departamento de Didácticas Integradas. Área de Expresión Corporal. Universidad de Huelva. Huelva (España)
  2. 2 Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Universidad de Granada. Granada (España)
Revista:
Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

ISSN: 2340-8812 2254-4070

Ano de publicación: 2018

Volume: 7

Número: 2

Páxinas: 7-12

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/SPORTK.343121 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

Resumo

The present study aims to analyze the body composition, VO2max, lexibility, diet and problematic use of video games according to sex and the practice of physical-sport activity in a sample of university students from the province of Granada. A total of 138 subjects participated in this descriptive and cross-sectional study with a mean age of 22.60 ± 2.79 years and a gender distribution of 65.9% (n = 91) for men and 34.1% (n = 47) for women. he main results showed that males had a higher VO2max and lean mass, in addition to showing a higher problematic use of video games. Moreover, university students who practice physical activity more than three hours a week had a higher lean mass and VO2max. Similarly, the problematic use of video games is higher in young people who are physically active because of their techno-active proile.

Referencias bibliográficas

  • Arem, H., Moore, S. C., Patel, A., Hartge, P., De Gonzalez, A. B., Visvanathan, K., ... y Linet, M. S. (2015). Leisure time physical activity and mortality: a detailed pooled analysis of the dose-response relationship. JAMA Internal Medicine, 175(6), 959-967. Doi: 10.1001/jamainternmed.2015.0533.
  • Arnett, J. J. (2014). Adolescence and emerging adulthood. A Cultural Aproach. Fifth Edition. Boston, MA: Pearson.
  • Beltrán, V. J., Valencia, A. y Molina, J. P. (2011). Los videojuegos activos y la salud de los jóvenes: revisión de la investigación. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y Deporte, 10(41), 203-219.
  • Canda, A. S., Gómez, A. y Heras, E. (2004). Valoración de la lexibilidad de tronco mediante el test del cajón en diferentes modalidades deportivas. Revista Española de Medicina de la Educación Física y el Deporte, 13(4), 148-154.
  • Castro, M. (2016). Análisis de los parámetros psicosociales, conductuales, físico-deportivos y laborales de los adolescentes de Granada. Tesis Doctoral: Universidad de Granada.
  • Castro, R., Pérez, V., Cachón, J. y Zagalaz, M. L. (2016). Valoración de la relación entre Rendimiento Académico y Condición Física en escolares zaragozanos. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5(1), 47-53.
  • Chacón, R., Castro, M., Muros, J. J., Espejo, T., Zurita, F. y Linares, M. (2016). Adhesión a la dieta mediterránea en estudiantes universitarios y su relación con los hábitos de ocio digital. Nutrición Hospitalaria, 33(2), 405-410.
  • Chacón, R., Chacón, F., Zurita, F., Cachón, J., Zagalaz, M. L. y Chinchilla, J. J. (2018). Characterization of motivation and type of physicalsport practice in adults through COMPASS proiles. Journal of Human Sport and Exercise, 13(1), 161-173. Doi: 10.14198/jhse.2018.131.16.
  • Chacón, R., Zurita, F., Castro, M., Espejo, T., Martínez, A. y Pérez, A. J. (2017). Motivational climate in sport and its relationship with digital sedentary leisure habits in university students. Saúde e Sociedade, 26(1), 29-39. Doi: 10.1590/S0104-1290201716656.
  • Chacón-Cuberos, R., Puertas-Molero, P., & Pérez-Cortés, A. J. (2017). Niveles de resiliencia según práctica de actividad física en estudiantes universitarios de Educación Física. ESHPA Education, Sport, Health and Physical Activity, 1(1), 59-67. Doi: http://hdl.handle. net/10481/48963.
  • Chamarro, A., Carbonell, X., Manresa, J. M., Muñoz-Mirallles, R., Ortega-González, R., López-Morrón, M. R., Batalla-Martínez, C. y Torán-Monserrat, P. (2014). El Cuestionario de Experiencias Relacionadas con los Videojuegos (CERV): Un instrumento para detectar el uso problemático de videojuegos en adolescentes españoles. Adicciones, 26(4), 303-311. Doi: 10.20882/adicciones.31.
  • Chaput, J. P., LeBlanc, A. G., Goldield, G. S. y Tremblay, M. S. (2013). Are active video games useful in increasing physical activity and addressing obesity in children? JAMA Pediatrics, 167(7), 677-678. Doi: 10.1001/jamapediatrics.2013.2424.
  • Cutillas, A. B., Herrero, E., San Eustaquio, A. D., Zamora, S. y PérezLlamas, F. (2013). Prevalencia de peso insuiciente, sobrepeso y obesidad, ingesta de energía y peril calórico de la dieta de estudiantes universitarios de la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (España). Nutrición Hospitalaria, 28(3), 683-689.
  • Espejo, T., Chacón, R., Castro, M., Martínez, A., Zurita, F. y Pinel, C. (2015). Análisis descriptivo del uso problemático y hábitos de consumo de los videojuegos con relación al género en estudiantes universitarios. RELATEC, 14(3), 85-93.
  • Foley, L. y Maddison, R. (2010). Use of active video games to increase physical activity in children: a (virtual) reality?PediatricExerciseScience, 22(1), 7-20. Doi: 10.1123/pes.22.1.7.
  • García, G. C. y Secchi, J. D. (2014). Test corusenavette de 20 metros con etapas de un minuto. Una idea original que perdura hace 30 años.Apunts. Medicina de L’ esport, 49(183), 93-103. Doi: 10.1016/j. apunts.2014.06.001.
  • Geer, E. B. y Shen, W. (2009). Gender diferences in insulin resistance, body composition, and energy balance. Gender Medicine, 6, 60-75. Doi: 10.1016/j.genm.2009.02.002.
  • Gil, F., Oberst, U., Del Valle, G. y Chamarro, A. (2015). Nuevas tecnologías¿Nuevas patologías? El smartphone y el fearofmissingout. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 33(2), 73-83.
  • Goodpaster, B. H., Park, S. W., Harris, T. B., Kritchevsky, S. B., Nevitt, M., Schwartz, A. V., ... y Newman, A. B. (2006). he loss of skeletal muscle strength, mass, and quality in older adults: the health, aging and body composition study. he Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 61(10), 1059-1064. Doi: 10.1093/ gerona/61.10.1059.
  • Grao-Cruces, A., Nuviala, A., Fernández-Martínez, A. y MartínezLópez, E. J. (2015). Relationship of physical activity and sedentarism with tobacco and alcohol consumption, and Mediterranean diet in Spanish teenagers. Nutrición Hospitalaria, 31(4), 1693-1700. Doi: 10.3305/nh.2015.31.4.8256.
  • Kantanista, A., Osiński, W., Borowiec, J., Tomczak, M. y KrólZielińska, M. (2015). Body image, BMI, and physical activity in girls and boys aged 14–16 years. Body Image, 15, 40-43. Doi: 10.1016/j. bodyim.2015.05.001.
  • Knox, E. y Muros, J. J. (2017). Association of lifestyle behaviours with self-esteem through health-related quality of life in Spanish adolescents. European Journal of Pediatrics, 176(5), 621-628. Doi: 10.1007/s00431017-2886.011.00162.x.
  • Lepp, A., Barkley, J. E., Sanders, G. J., Rebold, M. y Gates, P. (2013). The relationship between cell phone use, physical and sedentary activity, and cardiorespiratory itness in a sample of US college students. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 79. Doi: 10.1186/1479-5868-10-79.
  • López Sánchez, G. F., Ahmed, D., & Díaz Suárez, A. (2017). Level of habitual physical activity among 13-year-old adolescents from Spain and India. A cross-cultural study. SPORT TK: Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 6(1), 67-74.
  • Merino-Marban, R., Mayorga-Vega, D., Fernandez-Rodríguez, E., Estrada, F. y Viciana, J. (2015). Efect of a physical education-based stretching programme on sit-andreach score and its posterior reduction in elementary schoolchildren. European Physical Education Review, 21, 83–92. Doi: 10.1177/1356336X14550942.
  • Miranda, M. D. y Navío, C. (2013). Beneits of exercise for pregnant women. Journal of Sport and Health Research, 5(2), 229-232.
  • Moen, P., Kelly, E. L., Tranby, E. y Huang, Q. (2011). Changing work, changing health: can real work-time lexibility promote health behaviors and well-being?.JournalofHealth and Social Behavior, 52(4), 404429. Doi: 10.1177/0022146511418979.
  • Moral, L. (2018). Nivel de actividad física cardiosaludable en Educación Física en educación primaria: expectativas y algunas evidencias. Sportis. Scientiic Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 4(1), 95-110. Doi: 10.17979/sportis.2018.4.1.2017.
  • Muros, J. J., Cofre-Bolados, C., Arriscado, D., Zurita, F. y Knox, E. (2017). Mediterranean diet adherence is associated with lifestyle, physical itness, and mental wellness among 10-y-olds in Chile. Nutrition, 35, 87-92. Doi: 10.1016/j.nut.2016.11.002.
  • O’Connor, M., Sanson, A., Hawkins, M. T., Letcher, P., Toumbourou, J. W., Smart, D., ... y Olsson, C. A. (2011). Predictors of positive development in emerging adulthood. Journal of Youth and Adolescence, 40(7), 860-874. Doi: 10.1007/s10964-010-9593-7.
  • OMS (2018). Recomendaciones mundiales sobre la actividad física para la salud. Consultado en la World Wide Web el 06 de febrero de 2018: http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/ es/
  • Portao, J., Bescós, R., Irurtia, A., Cacciatori, E. yVallejo, L. (2009). Valoración de la grasa corporal en jóvenes físicamente activos: antropometría vs bioimpedancia. Nutrición Hospitalaria, 24(5), 529-534.
  • Reiner, M., Niermann, C., Jekauc, D. y Woll, A. (2013). Long-term health beneits of physical activity–a systematic review of longitudinal studies. BMC Public Health, 13(1), 813-822. Doi: 10.1186/1471-245813-813.
  • Rey, O., Maïano, C., Nicol, C., Mercier, C. S. y Vallier, J. M. (2016). Psycho-Physiological Responses of Obese Adolescents to an Intermittent Run Test Compared with a 20-M Shuttle Run. Journal of Sports Science & Medicine, 15(3), 451.
  • Sacheck, J. M., Kuder, J. F. y Economos, C. D. (2010). Physical itness, adiposity, and metabolic risk factors in young college students. Medicine and Science in Sports and Exercise, 42(6), 1039-1044. Doi: 10.1249/ MSS.0b013e3181c9216b.
  • Serrá-Majem, L., Ribas, L., Ngo, J., Ortega, R. M., García, A. PérezRodrigo, C. y Aranceta, J. (2004). Food, youth and the Mediterranean diet in Spain. Development of KIDMED, Mediterranean diet quality index in children and adolescents. Public Health Nutrition, 7(7), 931935. Doi: 10.1079/PHN2004556.
  • Smith, M. M., Sommer, A. J., Starkof, B. E. y Devor, S. T. (2013). Crossit-Based High-Intensity Power Training Improves Maximal Aerobic Fitness and Body Composition. he Journal of Strength & Conditioning Research, 27(11), 3159-3172. Doi: 10.1519/JSC.0b013e318289e59f.
  • Staiano, A. E. y Calvert, S. L. (2011). Exergames for physical education courses: Physical, social, and cognitive beneits. Child DevelopmentPerspectives, 5(2), 93-98. Doi: 10.1111/j.1750-8606.2.