El trabajo cooperativo en la enseñanza virtual superior
- Guevara Ingelmo, Raquel María 1
- Urchaga Litago, José David 1
- Moral García, José Enrique 1
-
1
Universidad Pontificia de Salamanca
info
ISSN: 2617-0337
Ano de publicación: 2021
Número: 17
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Educa UMCH
Resumo
Cooperative work presents multiple benefits in the teaching-learning process of students of any age. In higher education, and more specifically in the training of teachers and future teachers, it is also considered of special relevance since it favors in the student the development of the personal, social and professional skills necessary to carry out their work in the school environment, an environment in which cooperation is the main organizing tool. This paper presents the experience of incorporating cooperative work in a virtual subject of the postgraduate Secondary Education Teacher Training. A total of 135 students participated in the research (67.5% female; 32.5% male), the mean age being 35.1 years (DT: 7.9). Through a survey, the students valued this work methodology very positively, stating, the majority, having improved or achieved some of the main benefits that this method provides: greater motivation for the task, better final result, the development of critical thinking and have improved their personal relationship skills. The results obtained are discussed and some conclusions are detailed for the development of this type of initiatives in online teaching.
Referencias bibliográficas
- Basso-Aránguiz, M., Bravo-Molina, M., Castro-Riquelme, A., Moraga-Contreras, C., Basso- Aránguiz, M., Bravo-
- Molina, M., Castro-Riquelme, A., & Moraga-Contreras, C. (2018). Propuesta de modelo tecnológico para Flipped Classroom (T-FliC) en educación superior. Revista Electrónica Educare, 22(2), 20-36. doi:10.15359/ree.22- 2.2
- Caraballo, A. M. M., Serrano, M. D., & Morales, C. P. (2011). El entorno virtual: Un espacio para el aprendizaje colaborativo. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 35, a161-a161. doi:10.21556/edutec.2011.35.417
- Castellanos, D., Castellanos, B., Llivia, M.J. y Silverio, M. (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. La Habana: edición MSC.
- Conde, J., Martín, A. & Torres, C. (2012). Adquisición de competencias docentes a través de estudios de casos. En E. Nieto, A.I., Callejas & O. jerez (eds). Las competencias básicas. Competencias profesionales del docente (pp.535-544). Ciudad real: Universidad Castilla- La Mancha. Servicio de Publicaciones.
- Dujo, Á. G. & Guerrero, C. S. (2011). Interacción virtual y aprendizaje cooperativo: Un estudio cualitativo. Revista de educación, 354, 473-498. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3418071
- Galindo, M. A. M., Estrada, D. G. C., & Olivares, S. L. (2018). Método de casos como estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico en estudiantes de turismo. Ciencia, Docencia y Tecnología, 29, 88-110.
- García-Peñalvo, F. J. (2005). Estado actual de los sistemas E-Learning. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 6(2).
- García-Ruiz, M. R. y González, N. (2013). El aprendizaje cooperativo en la universidad. valoración de los estudiantes respecto a su potencialidad para desarrollar competencias. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 4 (7), 106-128.
- González-Estrada, Y. (2020). La enseñanza por proyectos: una alternativa para la formación de estudiantes de la modalidad semipresencial en la educación superior cubana. RELAPAE, 13,120-134.
- Guevara, R.M.; Sánchez-Moro, E. y Barrientos, G. (2020). Flipped Classroom y trabajo cooperativo en la Enseñanza Superior. Conference proceedings 4th international virtual conference on educational research and innovation. Madrid: REDINE, Red de Investigación e Innovación Educativa, Madrid, Spain.
- Johnson, D. W., Johnson, R.T. & Holubec E.J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
- Johnson, D.W. y Johnson, R. (1989). Cooperación y competencia: Teoría e investigación. Edina, MN: Interacción Book Company.
- Koschmann, T. (1996). CSCL: Theory and practice of an emerging paradigm. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
- Lipponen, L. (2002). Exploring foundations for computer supported collaborative learning. En Computer Supported Collaborative Learning, CSCL 2002. Recuperado el 19 de enero de 2021, de: http://www.helsinki.fi/science/networkedlearning/texts/lipponen2002.pdf
- López Ayala, J. (2020). El aprendizaje basado en problemas y el desarrollo de las habilidades del pensamiento crítico. Revista EDUCA UMCH, (15), 18. doi:10.35756/educaumch.202015.130
- Martín, A.M.; Domínguez, M. y Paralera, C. (2011). El entorno virtual: un espacio para el aprendizaje colaborativo. Edutec-e. Revista electrónica de Tecnología Educativa, 35.
- Martínez, F., Guevara, R.M. y Urchaga, J.D. Implementación de una metodología mixta con Flipped Classroom en Educación Superior. En S. Alonso, J.M Romero, C. Rodríguez y J.M. Sola. Investigación, Innovación docente y TIC. Nuevos Horizontes Educativos (pp. 527-540). Madrid: Dykinson.
- Martínez, T. S., Díaz, I. A., Rodríguez, J. M. R., & Rodríguez-García, A.-M. (2019). Eficacia del Método Flipped Classroom en la Universidad: Meta-Análisis de la Producción Científica de Impacto. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(1), Article 1. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.1.002
- Miller, S. M. y Miller, K. L., 2000. Theoretical and practical considerations in the design of Web-based instruction. En: B. Abbey. Instructional and Cognitive Impacts of Web- Based Education. Hershey, PA: Idea Group Publishing.
- Navarro, I., González, C., López, B. y Contreras, A. (2019). Aprendizaje cooperativo basado en proyectos y entornos virtuales para la formación de futuros maestros. Educar, 55(2), 519-541.doi: 10.5565/rev/educar.935
- Niño, S.A., Castellanos, J.C., & Viloria, E. (2019). Construcción del conocimiento y regulación del aprendizaje en tareas colaborativas asíncronas. Apertura, 11(1), 6-23. doi:10.32870/ap.v11n1.1465.
- Ovejero, A. (1990): El aprendizaje cooperativo. Una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Barcelona: PPU.
- Portalatín Rivera, N., & Puente Ferreras, A. (2018). De la teoría a la praxis: un proyecto de lectura con estudiantes universitarios. Revista EDUCA UMCH, (12), 11-30. doi:10.35756/educaumch.201812.78
- Pujolàs-Maset, P. (2008). Nueve ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó. Rodrigo-Cano, D.,
- Gómez, I. A., & Moro, F. J. G. (2019). Metodologías colaborativas en la Web 2.0. El reto educativo de la Universidad. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 229-244. https://doi.org/10.4995/redu.2019.10829
- Sánchez, V. G., & Arrufat, M. J. G. (2016). Modelo de análisis de metodologías didácticas semipresenciales en Educación Superior. Educación XX1, 19(1). doi:10.5944/educxx1.15577
- Sánchez-Marín, F. J., Parra-Meroño, M. C., & Peña-Acuña, B. (2019). Experiencias de trabajo cooperativo en la educación superior. Percepciones sobre su contribución al desarrollo de la competencia social. Vivat Academia, 87-108.doi:10.15178/va.2019.147.87-108
- Sousa Santos, S., Peset González, M. J., & Muñoz Sepúlveda, J. A. (2020). La enseñanza híbrida mediante flipped classroom en la educación superior. Revista de Educación, 391, 123-148.doi:10.4438/1988-592X-RE-2021-391-473.