Intervención educativa para incentivar hábitos de desplazamiento activo al colegio en escolares de primaria

  1. López-Centeno, FD 1
  2. Gálvez-Fernández, P 1
  3. Herrador-Colmenero, M 1
  4. Lara-Sánchez, AJ 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2021

Issue Title: Mayo-Agosto

Volume: 13

Issue: 2

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

As time goes by, more vehicles are concentrated at the doors of educational centers at the start and end time of the school day. The possibility of moving and moving to different points without using a vehicle is increasingly remote, the use of motorized vehicles. With this project, the main objective is to promote physical activity and active commuting to and from the educational center. To achieve this objective, the creation of a safe and interactive school route is proposed, which will be carried out for schoolchildren to get to know the city, the safest routes to go to the center and the benefits of doing physical activity, eliminating commuting through vehicles and the saturation of these in educational centers. In addition, a series of values will be promoted, such as the camaraderie and cooperation of the entire educational community, in which families will collaborate to improve the quality of life of all the people who are part of the educational center. After the project, the fulfillment of the objectives can be guaranteed and that the long-term objectives such as the elimination of sedentary lifestyle, obesity and the improvement of autonomy, can be achieved.

Bibliographic References

  • Abarca, A., Gallardo, L., Generelo, E., Julián, J.A., y Zaragoza, J. (2019). ¿Difieren las influencias personales, sociales, ambientales y psicológicas en la actividad física en base al tipo desplazamiento al centro escolar? Universitas Psychologica, 18 (4).
  • Bravo, P. S. C., Contreras, J. A. (2013). La participación de las familias en los centros escolares de Educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 499-499.
  • Chillón, P., Martínez-Gómez, D., Ortega, F. B., Pérez-López, I. J., Díaz, L. E., Veses, A. M., ... Delgado-Fernández, M. (2013). Sixyear trend in active commuting to school in Spanish adolescents. International Journal of Behavioral Medicine, 20(4), 529-537.
  • De Andalucia, J. (2015). Orden de 17 de marzo de 2015, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Primaria en Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 60.
  • Delgado Noguera, M. Á. (2015). Los estilos de enseñanza de la Educación Física y el Deporte a través de 40 años de vida profesional. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (28).
  • Del Cura, P., Gaitán, L., Leal, J., Luengo, G., Manueti, D., Mena, S., ... Tonucci, F. (2008). V Encuentro la Ciudad de los Niños. La infancia y la ciudad: Una relación difícil.
  • Demetriou, Y., Reimers, A. K., Alesi, M., Scifo, L., Borrego, C. C., Monteiro, D., y Kelso, A. (2019). Effects of school-based interventions on motivation towards physical activity in children and adolescents: Protocol for a systematic review. Systematic Reviews, 8(113), 4–9.
  • Dobbins, M., DeCorby, K., Robeson, P. H., y H and Tirilis, D. (2009). School-based physical activity programs for promoting physical activity and fitness in children and adolescents aged 6-18. Cancer.
  • Espinoza Campoverde, E. D. (2020). Estudio técnico de un camino seguro escolar–caso Unidad Educativa Federico González Suárez del cantón Alausí, provincia de Chimborazo (Bachelor's thesis, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo).
  • Gössling, S., Choi, A., Dekker, K., y Metzler, D. (2019). The social cost of automobility, cycling and walking in the European Union. Ecological economics, 158, 65-74.
  • Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., y Bull, F. C. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants. The Lancet Child y Adolescent Health.
  • Gutiérrez-Gallego, J. A., y Pérez-Pintor, J. M. (2019). Movilidad urbana sostenible en ciudades medias. El caso del campus de Cáceres. Revista de Estudios Andaluces, 37, 125-140.
  • Lagullon Ramirez, R. (2020). Estudio técnico económico para la implantación de un Camino Escolar Seguro en Bicicleta para el centro escolar Cayetano Sempere de Elche (Alicante) (Doctoral dissertation).
  • Lara Sánchez, A. J. (2016). El deporte como medio educativo en la escuela. El deporte como medio educativo en la escuela, 1-192.
  • Matamoros De La Cruz, A. K. (2019). Autonomía, Seguridad y Equidad de Usuarios Vulnerables: El caso de los adultos mayores y niños del AAHH. San Pedro del Agustino.
  • Panter, J., Corder, K., Griffin, S. J., Jones, A. P., y van Sluijs, E. M. (2013). Individual, socio-cultural and environmental predictors of uptake and maintenance of active commuting in children: longitudinal results from the SPEEDY study. International journal of behavioral nutrition and physical activity, 10(1), 83.
  • Poitras, V. J., Gray, C. E., Borghese, M. M., Carson, V., Chaput, J. P., Janssen, I., ... y Sampson, M. (2016). Systematic review of the relationships between objectively measured physical activity and health.
  • Poitras, V. J., Gray, C. E., Borghese, M. M., Carson, V., Chaput, J. P., Janssen, I., ... & Sampson, M. (2016). Systematic review of the relationships between objectively indicators in school-aged children and youth. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 41(6), S197-S239.
  • Pulido, R. O., & Ortega, M. L. R. (2020). Actividad física, cognición y rendimiento escolar: una breve revisión desde las neurociencias. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (38), 3.
  • Ramírez, W., Vinaccia, S., & Gustavo, R. S. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, lasocialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista de estudios sociales, (18), 67-75.
  • Ramírez, J., y de Oca, I. M. E. M. (2019). cultura física: más que dos horas de educación física. Red de Investigación Educativa, 11(1), 52-55.
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la educación primaria., Boletín Oficial del Estado 19349 (2014).
  • Rodríguez-García, A. M., Hinojo-Lucena, F. J., y Ágreda-Montoro, M. (2019). Diseño e implementación de una experiencia para trabajar la interculturalidad en Educación Infantil a través de realidad aumentada y códigos QR. Educar, 55(1), 59-77.
  • Romero-Ariza, M. (2017). El aprendizaje por indagación: ¿existen suficientes evidencias sobre sus beneficios en la enseñanza de las ciencias? Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 286-299.
  • Ruiz-Ariza, A., de la Torre-Cruz, M., Redecillas-Peiró, M. y Martínez-López, E. (2015). Influencia del desplazamiento activo sobre la felicidad, el bienestar, la angustia psicológica y la imagen corporal en adolescentes. Gaceta Sanitaria, 29, 454-457.
  • Ruiz-Ariza, A., Ruiz, J. R., de la Torre-Cruz, M., Latorre-Román, P., y Martínez-López, E. J. (2016). Influencia del nivel de atracción hacia la actividad física en el rendimiento académico de los adolescentes. Revista latinoamericana de psicología, 48(1), 42-50.
  • Ruiz-Ariza, A., de la Torre Cruz, M. J., Manzano, S. S., y López, E. J. M. (2017). El desplazamiento activo al Centro educativo influye en el rendimiento académico de lasadolescentes españolas. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (32), 39-43.
  • Segovia Aguilar, B. (2018). La participación de las familias en el centro educativo.
  • Vera, N. V. L., y Díaz, R. T. (2019). Actividades físicas recreativas y su incidencia en los niveles de obesidad. Caso de estudio unidad educativa repica manta. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 6(3), 123-128.