Clases mixtasUna experiencia desde los aprendizajes motores y sociales en el alumnado

  1. Castillo-Cerda, Angelica
  2. Elzel-Castro, Luisa
  3. Zagalaz-Sánchez, Maria Luisa
Journal:
Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física

ISSN: 0718-8188

Year of publication: 2014

Issue Title: Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Física

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 45-55

Type: Article

More publications in: Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física

Abstract

This investigation's main objective was to analyze the faculty member’s opinion about the effects of the mixed (women and men) Physical Education (PE) classes in the motor and social learning of the student body. The methodology of the investigation was a descriptive study, with a group of 328 individuals of Scientist-Humanist High School establishments, using for the collection of data a questionnaire Liket type, with a five options answer. The primary variable to be considered was the faculty members opinion about the mixed PE clases regarding the motor and social learning of the student body. The results indicate that 41.2 % of the teachers agree that mixed classes favors the learning of a greater variety of sports skills, being male teachers who have a more positive response, while female teachers only agreed to this criteria of mixed classes in a 15.2% . As a conclusion it can be said that coeducation is a practice that a significant number of female and male teachers have applied for several years now, although in some cases this coeducational model is not used widely in the PE classes.

Bibliographic References

  • Citas 1. Adler, A., Kless, E. y Derry, M. (2002). Coeducación y climas de aprendizaje. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 68, 22-34.
  • Azzarito, L. y Solmon, M. (2009). An Investigation of Students´ Embodied Discourses in Physical Education: A Gender Project. Journal of Teaching in Physical Education, 28, 173-191.
  • Boletín Oficial del Estado. (2007) LOGSE (Ley de Ordenación General del Sistema Educativo). Ley Orgánica de 3/10/90. BOE nº 238 de 4 de octubre, Madrid.
  • Bustelo, M. y Lombardo, E. (2007). Políticas de igualdad en España y en Europa. Madrid: Editorial Cátedra.
  • Cervelló, E., Del Villar, F., Jiménez, R., Ramos, L. y Blázquez, F. (2003). Clima motivacional en el aula, criterios de éxito de los discentes y percepción de igualdad de trato en función del género en las clases de Educación Física. Enseñanza: Anuario Interuniversitario de Educación, 21, 311-321.
  • Derry, J.A. y Phillips, D.A. (2004). Comparaciones de estudiante seleccionado y variables en niñas y Ambientes de Educación física coeducacional. Ambientes de Educación Física. Educador Físico, 61, 23-34.
  • Fernández, E., Vázquez, B., Camacho, M. J., Sánchez Bañuelos, F., Martínez de Quel, O., Rodríguez, I., Rubia, A. y Aznar, S. (2006) La inclusión de la actividad física y el deporte en las mujeres adolescentes: estudio de los factores clave y pautas de intervención. En Vázquez, B. (Coord.), (pp. 19-64). Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • Fize, M. (2003). Les piéges de la mixtité scolaire. Paris: Presses de la Renaisance.
  • Hair, J.F., Tatham, R.L. y Black, W.C. (1999). Análisis multivariante. Pretince Hall Ibéria.
  • Harrison, L., Lee, A.M. y Belcher, D. (1999). Race and gender differences in sport participation as a function of self-schema. Journal of Sport Psychology, 3, 17-29.
  • Haywood, K. (1986). Life-span motor development. Champaign: Human Kinetics.
  • Hellín, P., Moreno, J.A., y Rodríguez, P.L. (2006). Influencia social del género y de la percepción de competencia en la valoración de las clases de educación física. Revista Española de Educación Física y Deportes, 5, 37-49.
  • Lirgg, C.D., George, T.R., Chase, M.A y Ferguson, R.H. (1996). Impact of conception of ability and sex-type of task on male and female selfefficacy. Journal of Sport & Exercise Psychology, 18, 426- 439.
  • Lee, A. M., Nelson, K. y Nelson, J.K. (1988). Success estimations and performance in children as influenced by age, gender and task. Sex Roles, 48, 719-726.
  • Lewko, J.H. y Ewing, M.E. (1980). Sex differences and parental influence in sport involvement of children. Joumal ofsport psychology, 2, 62-28.
  • Martínez López, E.J. (2008). Cálculo de muestreo poblacional. Fórmula. http://www4.ujaen.es/+ emilioml/doctora.htm. Accedido 15 febrero, 2008.
  • Mercado, H. (2005). Actitud de los Profesores de Educación Física frente a una modalidad mixta de Enseñanza. Universidad de la Frontera. Temuco. Chile. Seminario del Consejo de Europa de Dublín (1980).
  • Sicilia, A. (2003). La investigación sobre el pensamiento del alumnado. Una revisión desde la Educación Física. Revista de Educación, 331, 577-613.
  • Solmon, M.A., Lee, A.M., Harrison, L., Belcher, D. y Wells, Lori (2003). Beliefs About Gender Appropriateness, Ability, and Competence in Physical Activity. Journal of Teaching in Physical Education, 22(3), 261-280.
  • Stevens, J. (1992). Applied multivariate statistics for the social sciences. Hillsdale, JJ: Lawrence Erlbaum.
  • Valdivia, P. A. (2010). La coeducación en el sistema educativo español. Un análisis desde la Educación Física. Jaén: Asociación Didáctica Andalucía.
  • Vázquez, B., Fernández, E. y Ferro, S. (2000). Educación Física y Género. Modelo para la observación y el análisis del comportamiento del alumnado y del profesorado. Madrid: Gymnos.
  • Vázquez, B. (2001). La cultura física y las diferencias de género en el umbral del siglo XXI. Madrid: Gymnos.
  • Zagalaz, M.L. (2007). Valoración de la educación física escolar por el alumnado de educación primaria (estudio en la provincia de Jaén). Proyecto de Investigación conducente a la obtención de la Cátedra de Universidad en Didáctica de la Expresión Corporal. Universidad de Castilla-La Mancha: Albacete. Universidad de Jaén. Sin publicar.