Motivos que promueven la realización de ejercicio físicoUn análisis de ecuaciones estructurales

  1. Zamora López, Pilar 1
  2. Hernández Fernández, Antonio 1
  3. De Barros Camargo, Claudia 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Lúdica pedagógica

ISSN: 0121-4128 2462-845X

Year of publication: 2021

Issue: 34

Type: Article

More publications in: Lúdica pedagógica

Abstract

The objective of the present investigation consists of analyzing, through a confirmatory factorial design, the relationships that exist between sports practices, interest, frequency and reasons why they practice sports. To respond to our objective, present a descriptive, explanatory and correlational type of research, use a self-made Likert scale, structured in five dimensions and 28 items, which was certified by the AFE and can be reduced to 20 items. The survey was applied to a sample of 1185 undergraduates from first to fourth year, all of them were students of an Andalusian university. The results obtained from our study show the relationship that exists between sports practices and the reasons why someone does not practice sports with motivation, as well as the minimal relationship that exists between the frequency with which someone practices sports and the reasons why they do not practice sports. With the following results, we reached the conclusion that there are different motives, interests, attitudes and sports activities.

Bibliographic References

  • Blasco, T. (1994).Actividad Física y Salud. Barcelona: Martínez Roca.
  • Bunge, M. (1985) La investigación científica. Barcelona: Ariel.
  • Cañabate, D. (2019) Estado actual de la Educación Física desde el punto de vista del profesorado. Propuestas de mejora. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 47-53.
  • Colunga-Rodríguez, B. A., Ángel-González, M. y Vázquez-Juárez, C. L. (2020) Reasons for the Practice of Physical Exercise in Mexican Students from Secondary Education. Retos, 38(38), 89-94.
  • Fisher, R. A. (1949). Statistical methods and scientific Research. New York: Hafner.
  • García, I. y Fernández, S. (2008) Procedimiento de aplicación del trabajo creativo en grupo de expertos. Energética, 29(2), 46-50.
  • García Ferrando, M. (1990) Aspectos sociales del deporte. Una Reflexión Sociológica. Madrid, España: Alianza Deporte.
  • González, C. (2003) Estudio comparativo de las motivaciones, percepciones y expectativas de futuro entre estudiantes de la Universidad Camilo José Cela. Journal of Sport and Health Research, 2(3), 253-260.
  • Kaiser, H. F. y Rice, J. (1974) Little jiffy, mark IV. Educational and Psychological measurement, 34(1), 111-117.
  • Kaplan, D. (2000) Structural equation modeling: Foundations and extensions. Newbury Park, CA: Sage.
  • Kephart, N. (1960) El alumno lento en el aula. Columbus: Merril.
  • Kline, R. B. (2005) Principles and practice of structural equation modeling. (2nd Ed.). New York: Guilford.
  • León, M. P., Prieto-Ayuso, A. y Gil-Madrona, P. (2020) Undergraduates’ physical exercise habits and motives and their relationship with the value given to Physical Education. Retos, 37(37), 79-84.
  • López, A. (2008) La moderación de la habilidad diagnóstica patológica desde el enfoque histórico cultural. Revista Pedagógica Universitaria, 13(5), 51-71.
  • Llopis, R. y Sánchez, J. (2020) A growing sector after the impact of the Great Recession. The Rise and Size of the Fitness Industry in Europe - Fit for the Future? Switzerland: Springer.
  • Malla, F. y Zabala, I. (1978) La previsión del futuro en la empresa (III): el método Delphi. Estudios Empresariales, 39(1), 13-24.
  • Maureira, F. (2019) Relación de la composición corporal, las cualidades físicas y funciones cognitivas en estudiantes de educación física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36, 103-106.
  • Mengual, S. (2011) Estilo de aprendizaje de los estudiantes de magisterio de educación física y de ciencias del deporte de las universidades de Granada y Alicante. Cultura y educación, 23(3), 371-383.
  • Montes, M. E. G. y Rodríguez, A. I. H. (2001) El interés por la práctica de actividad físico-deportiva de tiempo libre. Un estudio longitudinal. Apunts. Educación Física y Deportes, 1(63), 86-92.
  • Piaget, J. (1936) Seis estudios de Psicología. Barcelona, España: Seix- Barral.
  • Rosa, A., García, E. y Carrillo, P.J. (2019) Capacidad aeróbica y rendimiento académico en escolares de educación primaria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 351-354.
  • Rosa Guillamón, A. (2019) Estatus de peso y condición física: revisión de la literatura científica. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 6(3), 1-16.
  • Van den Berg, M.H. (2016) Internet-Based Physical Activity Interventions: A Systematic Review of the Literature. Journal of Medical Internet Research, 9(3), 26.