Competencias procedimentales para elaborar resúmenes escritosel caso de los estudiantes de la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca

  1. Gabriel Herrada-Valverde
  2. Rosario Isabel Herrada Valverde
Aldizkaria:
Revista mexicana de investigación educativa

ISSN: 1405-6666

Argitalpen urtea: 2018

Alea: 23

Zenbakia: 77

Orrialdeak: 505-525

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista mexicana de investigación educativa

Laburpena

Abstract: An aspect of vital importance for students’ academic progress, especially in the university setting, is the development of tasks of synthesis. The techniques of synthesis, such as writing abstracts, facilitate the understanding of complex texts and the construction of knowledge, provided that adequate procedures are employed. To determine the influence of the moment in time of academic education and the textual format of writing abstracts, we analyzed the procedures that entering and graduating education students use to summarize printed texts and texts with hyperlinks. The obtained results suggest that the time of education influences the use of certain procedures, although neither this factor nor the textual format seems to promote successful completion of the task.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Anderson, Mary. C. M.,Thiede, Keith W. (2008). Why do delayed summaries improve metacomprehension accuracy?. Acta Psychologica. 128. 110
  • Block, Cathy C.,Pressley, Michae. (2007). Best practices in teaching comprehension. Best practices in literacy instruction. 220
  • Flower, Lind. (1990). The role of task representation in reading-to-write. Reading to write: Exploring a cognitive and social process. 35-75
  • Flower, Linda,Hayes, John R. (1980). The dynamics of composing. Making plans and juggling constraints. Cognitive processes in writing: An interdisciplinary approach. 31-50
  • Flower, Linda,Hayes, John R. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication. 32. 365
  • Hernández, Azucena,Quintero, Anunciació. (2001). Comprensión y composición escrita: estrategias de aprendizaje. Aplicación en el aula. Síntesis. Madrid.
  • Madrid, R. Ignacio,Cañas, José J. (2009). The effect of reading strategies and prior knowledge on cognitive load and learning with hypertext. The Ergonomics Open Journal. 2. 124
  • Madrid, R. Ignacio,Van Oostendorp, Herre,Puerta, M. Carme. (2009). The effects of the number of links and navigation support on cognitive load and learning with hypertext: The mediating role of reading order. Computers in Human Behavior. 25. 66-75
  • Mandler, Jean M.,Johnson, Nancy S. (1977). Remembrance of things parsed: Story structure and recall. Cognitive Psychology. 9. 111
  • Marzec-Stawiarska, Małgorzat. (2016). The influence of summary writing on the development of reading skills in a foreign language. System. 59. 90
  • McNamara, Danielle S.,Ozuru, Yasuhiro,Best, Rachel,O’Reilly, Tenah. (2007). The 4-pronged comprehension strategy framework. Reading comprehension strategies: Theories, interventions, and technologies. 465
  • Meyer, Bonnie, J. F. (1975). The organization of prose and its effects on memory. North-Holland. Amsterdam.
  • Meyer, Bonnie, J. F. (1984). Text dimensions and cognitive processin. Learning and comprehension of text. 3-47
  • Meyer, Bonnie, J. F.,Ray, Melissa N. (2011). Structure strategy interventions: Increasing reading comprehension of expository text. International Electronic Journal of Elementary Education. 4. 127
  • Miras, Mariana,Solé, Isabel,Castells, Nuri. (2013). Creencias sobre lectura y escritura, producción de síntesis escritas y resultados de aprendizaje. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 18. 437
  • Mokeddem, Samiha,Houcine, Samir. (2016). Exploring the relationship between summary writing ability and reading comprehension: Toward an EFL writing-to-read instruction. Mediterranean Journal of Social Sciences. 7. 197-205
  • Pascual-Gómez, Isabel,Carril-Martínez, Isabe. (2017). Relación entre la comprensión lectora, la ortografía y el rendimiento: un estudio en Educación Primaria. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura. 16. 7-17
  • Quintero, Anunciació. (1995). Un programa de intervención para la comprensión de textos. Desarrollo de la fase previa. Comunicación, Lenguaje y Educación. 28. 77-90
  • Quintero, Anunciació. (1998). Aprendiendo a construir el significado de los textos. El tema, la idea principal y la idea global. Cultura y Educación. 10. 195-218
  • Quintero, Anunciación,Hernández, Azucen. (2002). La composición escrita: proceso de enseñanza. Revista de Educación. 329. 421
  • Rodríguez, Iné. (2017). Enseñanza inicial de la lengua escrita: cuándo iniciar la enseñanza y cómo hacerlo. Una reflexión desde las creencias de los docentes. Perfiles Educativos. 18-36
  • Rouet, Jean-Francois,Britt, Mary A. (2011). Relevance processes in multiple document comprensión. Relevance instructions and goal-focusing in text learning. 19-52
  • Salmerón, Ladislao,Cañas, José J.,Fajardo, Inmaculad. (2005). Are expert users’ always better searchers? Interaction of expertise and semantic grouping in hypertext search tasks. Behaviour and Information Technology. 24. 471
  • Salmerón, Ladislao,Kintsch, Walter,Cañas, Jos. (2006). Reading strategies and prior knowledge in learning from hypertext. Memory and Cognition. 34. 1157
  • Salmerón, Ladislao,Kintsch, Walter,Cañas, Jos. (2006). Coherence or interest as basis for improving hypertext comprehension. Information Design Journal. 14. 45-55
  • Salmerón, Honorio,Gutiérrez-Braojos, Calixt. (2012). La competencia de aprender a aprender y el aprendizaje autorregulado. Posicionamientos teóricos. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado. 16. 5-13
  • Sánchez, Emili. (1993). Los textos expositivos. Estrategias para mejorar su comprensión. Santillana. Madrid.
  • Sánchez, Emili. (1998). Comprensión y redacción de textos. Edebé. Barcelona.
  • Scardamalia, Marlene,Bereiter, Car. (1984). Development of strategies in text processing. Learning and comprehension of text. 379-406
  • Scardamalia, Marlene,Bereiter, Car. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y Aprendizaje. 58. 43-64
  • Sobrino, Ánge. (2011). Proceso de enseñanza-aprendizaje y web 2.0: valoración del conectivismo como teoría de aprendizaje post-constructivista. Estudios sobre Educación. 20. 117
  • Thiede, Keith W.,Anderson, Mary C. M. (2003). Summarizing can improve metacomprehension accuracy. Contemporary Educational Psychology. 28. 129
  • Thiede, Keith W.,Dunlosky, John,Griffin, Thomas D.,Wiley, Jennife. (2005). Understanding the Delayed-Keyword Effect on Metacomprehension Accuracy. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition. 31. 1267
  • Thiede, Keith W.,Griffin, Thomas D.,Wiley, Jennifer,Redford, Joshua S. (2009). Metacognitive monitoring during and after reading. Handbook of Metacognition in Education. 85-106
  • Thiede, Keith W.,Griffin, Thomas D.,Wiley, Jennifer,Anderson, Mary C. (2010). Poor metacomprehension accuracy as a result of inappropriate cue use. Discourse Processes. 47. 331
  • Vega, Norma A.,Bañales, Gerardo,Reyna, Antoni. (2013). La comprensión de múltiples documentos en la universidad: el reto de formar lectores competentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 18. 461