Verdades y mitos del fútbol 8¿realmente se adapta más la competición al niño?
- Mario Amatria Jiménez 1
- Rubén Maneiro Dios 1
- Sergio López García 1
- José Enrique Moral García 1
- Rubén Arroyo del Bosque 1
- 1 Universidad Pontificia de Salamanca, España
ISSN: 1989-841X
Year of publication: 2017
Issue: 31
Pages: 110-125
Type: Article
More publications in: Revista Internacional de Deportes Colectivos
Abstract
This study is aimed at the analyses of the Benjamin football category (U8), a type of grassroots football competition. A comparative study between Football 7 and Football 8 is carried out, being the two last modalities before entering adult football competition (Football 11). Data has been collected using an observational methodology as method of investigation which is later analyzed statistically to resolve which of the two modalities suits best the capacities of Benjamin players (U8 players) in order to find the modality that is adapts best to the payers’ tactical and special performance needs. The results obtained show that Football 7 is the modality that best suits the characteristics of players in Benjamin category (U8). Even if the use of the terrain (depth and amplitude) during an offensive phase is similar in both modalities, players at this age show a greater technique in the modality of Football 7.
Bibliographic References
- ÁLVAREZ, R. Estadística Aplicada a las ciencias de la salud. Madrid: Díaz de Santos Ediciones. 2007.
- AMATRIA, M. Análisis observacional del desempeño técnico-táctico en la fase ofensiva de las modalidad de fútbol sala, fútbol7 y fútbol 8, en la categoría benjamín. (Tesis Doctoral). Universidad de La Rioja. Logroño. 2015.
- ANGUERA, M.T., BLANCO-VILLASEÑOR, A., y LOSADA, J.L. Diseños observacionales, cuestión clave en el proceso de la metodología observacional. Revista Metodología de las Ciencias del Comportamiento. 2001, Vol. 3, pp. 135-161.
- ANGUERA, M.T., y HERNÁNDEZ-MENDO, A. Técnicas de análisis en estudios observacionales en ciencias del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte. 2015, Vol. 15, no. 1, pp. 13-30.
- ARANA, J. Adaptando el fútbol al niño de 12-13 años: análisis observacional de la utilización del espacio en las modalidades de F-7, F-9 y F-11. (Tesis Doctoral) Universidad de La Rioja. Logroño. 2011.
- ARDÁ, A. Análisis de patrones en fútbol a 7. (Tesis Doctoral). Universidad de La Coruña. La Coruña. 1998.
- BAKEMAN, R. y QUERA, V. Anallzing interaction: Sequential analysis with SDIS and GSEQ. Cambrige: Ed. Cambrige University Press. 1995.
- BAKEMAN, R. y QUERA, V. Using GSEQ with SPSS. Metodología de las Ciencias del Comportamiento. 2001, Vol. 3, no. 2, pp. 195-214.
- BAKEMAN, R., y QUERA, V. Sequential Analysis and Observational Methods for the Behavioral Sciences. Cambridge: Cambridge University Press. 2011.
- CARRO, J., GONZÁLEZ, M., FERNÁNDEZ, R., y ORGAZ, B. Formulario de psicoestadística y psicometría. Salamanca: Amarú. 1997.
- CASTELO, J. Fútbol. Estructura y dinámica del juego. Barcelona: INDE. 1999.
- COHEN, J. A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement. 1960, Vol. 20, pp. 37-46.
- ESCUDERO, J.M., y PALAO, J.M. Incidencia de la modalidad de juego (fútbol 7 y fútbol 11) sobre la utilización de medios técnicos en categorías de formación (11-12 años). Lecturas: Educación Física y Deportes. [en línea]. Buenos Aires. 2004, Vol. 10, no. 90. [Consulta: enero de 2016]. Disponible en http://www.efdeportes.com/efd90/futbol.htm.
- GABÍN, B., CAMERINO, O., ANGUERA, Mª.T. y CASTAÑER, M. Lince:multiplatform sport analysis software. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012, Vol. 46, pp. 4692–4694.
- HERNÁNDEZ-MENDO, A., CASTELLANO, J., CAMERINO, O., JONSSON, G., BLANCO-VILLASEÑOR, A., LOPES, A., y ANGUERA, M.T. Programas informáticos de registro, control de calidad del dato, y análisis de datos. Revista de Psicología del Deporte. 2014. Vol. 23, no. 1, pp. 111-121.
- LANDIS, J.R., y KOCH, G.G. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometric. 1977, Vol. 33, pp.159-174.
- LAPRESA, D. Hacia una optimización del modelo de competiciones en fútbol. En II Congreso Internacional de Deportes de Equipo [Electronic versión]. Universidad de La Coruña: Editorial y Centro de Formación Alto Rendimiento. 2009.
- LAPRESA, D., AMATRIA, M., EGÜÉN, R. ARANA, J., y GARZÓN, B. Análisis descriptivo y secuencial de la fase ofensiva en F-5 en la Categoría Prebenjamín. Revista Cultura, Ciencia y Deporte. 2008, Vol. 8, pp. 107-116.
- LAPRESA, D., ARANA, J., GARZÓN, B., EGÜÉN, R., y AMATRIA, M. Enseñado a jugar el fútbol. Hacia una iniciación coherente. Logroño: Universidad de La Rioja y Real Federación Española de Fútbol. 2008. http://www.efdeportes.com/efd90/futbol.htm.
- LAPRESA, D., ARANA, J., GARZÓN, B., EGÜÉN, R., y AMATRIA, M. Adaptando la competición en la iniciación del fútbol: estudio comparativo de las modalidades de F-3 y F-5 en la categoría prebenjamín. Revista Apunts Educación Física y Deporte. 2010, Vol. 101, pp. 43-56.
- LAPRESA, D., ARANA, J., UGARTE, J., y GARZÓN, B. Análisis comparativo de la acción ofensiva en F-7 y F-8, en la categoría alevín. Revista Retos, Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 2009, Vol. 16, pp. 97-103.
- LAPRESA, D., ARANA, J., y CARAZO, J. Pautas para la adecuación de contenidos en el desarrollo psicomotor de prebenjamines y benjamines. Logroño: Universidad de La Rioja y Real Federación Española de Fútbol. 2005.
- LAPRESA, D., ARANA, J., y GARZÓN, B. El fútbol 9 como alternativa al fútbol 11, a partir del estudio de la utilización del espacio de juego. Revista Apunts Educación Física y Deporte. 2006, Vol. 86, pp. 34-44.
- MELENDEZ, G. Fútbol 8 ¿Por qué? (Inf. Téc.) En III Congreso Internacional de Futbol Base. Real Federación Española de Fútbol: Escuela de Entrenadores. 2010.